نحوه محاسبه GII به این صورت است که این شاخص بر دو شاخص درون داد نوآوری و برون داد نوآوری استوار است. مولفه های درون داد نوآوری شامل نهادها، سرمایه انسانی و تحقیقات، زیر ساختها، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب و کار است و مولفه های برون داد نوآوری شامل برون دادهای خلاقانه و برون دادهای دانش و تکنولوژی است. امتیاز این شاخص ۱۰۰ است.
۲۵ کشور اول جدول جزو گروه کشورهای پردرآمد هستند، در نگاه اول به نظر میرسد درآمد بالای کشورها یکی از عوامل مهم برتری آنها در لیست نوآوری باشد. اما در این میان کشورهایی با درآمد بالا هستند که رتبههای پایینتری دارند یا چین و مالزی جزو کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط هستند که به بالای جدول نزدیک میشوند. این موضوع نشان میدهد نوآوری یک پدیده چندوجهی است که محرکهای دروندادی متعدد و نتایج بروندادی گوناگون دارد.
ایران بر اساس شاخص جهانی نوآوری GII سال ۲۰۱۴ از بین ۱۴۳ کشور در رتبه ۱۲۰ قرار داشت که در گزارش امسال با ۱۴ پله رشد در جایگاه ۱۰۶ قرار گرفته است.