این روزها شاید شما هم در محافل مختلف راجع به استارت آپ ها و کسب و کارهای نو پا که از یک دفتر کوچک پس از مدتی تبدیل به یک سازمان بزرگ در سطح جهانی حتی تبدیل شده اند شنیده باشید، و حتی به این این فکر کرده باشید که شما نیز میتوانید ایده خود را به چنان جایگاهی برسانید.
در کافه نشسته بودم و منتظر بودم قهوه ام را برایم بیاورند که ناخواسته صدای دو مرد جوان را که با هم صحبت می کردند شنیدم که یکی از آنها میگفت:
“یه ایده به ذهنم رسیده، من چند تا دوست دارم که گیتار بلدن، یکی رو میشناسم پیانو بلده، یکی رو میشناسم ویولن و…، می تونیم ازشون فیلم بگیریم که ساز یاد بدن، یه سایت و یه کانال یوتیوب و آپارات و چند تا شبکه ی اجتماعی هم می زنیم و میگیم که برای یادگیری آنلاین هر ساز باید فقط ۲۰۰ تومن پول بدن!
این خیلی خوبه! چون دیگه لازم نیست از خونه برن بیرون و حداقل ماهی ۴۰۰-۵۰۰ تومن هم پول کلاس نمی دن دیگه! کلی هم آدم هستن که دوست دارن ساز یاد بگیرن ولی وقت و پول کافی برای کلاس ندارن!”
کم و بیش صحبت هایی از این دست، به خصوص در میان دانشجویان شنیده ایم!
یک ایده خلاقانه دارند، یک نیاز را شناسایی کرده اند و حالا می خواهند دست به دامان اینترنت و ابزارهای ارتباطی جدیدش بشوند و کارشان را شروع کنند.
تعاریف زیادی راجع به استارت آپ موجود است، یکی از بهترین تعریف های استارت آپ که تاکنون ارائه شده است توسط Eric Ries بنیانگذار متد کارآفرینی Lean ارائه شده است:
استارت آپ یا Startup، نهادی انسانی است که به منظور خلق محصول، خدمت یا ارزشی نو ایجاد شده است.
چرا این متن را بخوانم؟!
شاید شما هم از این دسته از افراد باشید و ایده ای دارید و می خواهید به سرانجامش برسانید؛ اما توصیه می کنم قبل از آن که بخواهید دفتری را اجاره کنید و چند تا لپ تاپ و پرینتر برای خودتان بخرید، مفهوم استارت آپ و برخی از اصول راه اندازی استارت آپ را با همدیگر مرور کنیم!
- اگر جوانی هستید که ایده ای دارید و می خواهید آن را در قالب یک استارت آپ به ثمر برسانید، بر روی بند دوم و سوم این مقاله بیشتر تمرکز کنید.
- اگر سرمایه گذاری هستید که به شما پیشنهاد سرمایه گذاری بر روی یک استارت آپ را داده اند، خواندن بند چهارم و پنجم بیشتر برایتان کارساز است!
یک: استارت آپ چه تفاوتی با سرمایه گذاری های دیگر دارد؟
- معمولا مبنای شروع کار استارت آپ ها یک ایده خلاقانه و نوآورانه می باشد.
- به دلیل همین خلاقیت، استارت آپ ها گاها رقیب ندارند!
بنابراین بیشتر از رقابت کردن، باید تمرکز اصلی شان بر روی آگاهی رسانی از ایده شان و اجرای کم نقص آن باشد. - معمولا بنیان گذاران آن مشکل مالی دارند و سرمایه اولیه شان را با وام، قرض و یا پس اندازی اندک شروع می کنند.
دو: از شروع استارت آپ تا پیروزی نهایی!
یک ایده دارید و می خواهید کار را شروع کنید، بسیار خب، از کجا می خواهید شروع کنید؟
در این اینفوگرافیک که از Funders & Founders ترجمه شده می توانید یک شَمای کلی از شروع تا موفقیت نهایی یک استارت آپ را ببینید:
سه: استارت آپ ویکند (Startup Weekend) چیست؟
رویدادی ست که در ۲۰۰ شهر مختلف دنیا و در سه روز انتهایی هفته برگزار می شود:
- روز اول: شرکت کنندگان ایده هایشان را می دهند و صاحبان ایده شروع به یارکشی می کنند و تیم لازم برای شروع کار را می سازند.
- روز دوم: امکاناتی را در اختیار تیم ها قرار می دهند و کار شروع می شود!
در این بین افرادی که تخصص در زمینه های مختلف (راه اندازی استارت آپ، برنامه نویسی، سئو، طراحی وب سایت و…) مهارت و تجربه دارند به کمک تیم ها می آیند. - روز سوم: تیم ها تلاش خود را می کنند تا نمونه ابتدائی محصول یا خدمات شان را تحویل دهند.
داورها سه تیم برتر را انتخاب می کنند و استارت آپ ویکند تمام می شود.
نکته مهم این است که در اصل کسانی برنده اصلی این رویداد می شوند که بعد از تمام شدن این ۳ روز، دور هم جمع شده و تا آخر کار، متعهدانه ایده شان را به نحوی مدیریت شده به مرحله اجرا درآورند.
چهار: استارت آپ ها چگونه ارزش گذاری می شوند؟
قبل از این که بخواهید در یک استارت آپ سرمایه گذاری کنید، در این ۴ مرحله سعی کنید به نوعی استارت آپ مدنظرتان را ارزش گذاری کنید تا دستتان برای تصمیم گیری بازتر باشد:
- بررسی هزینه های اولیه: هزینه بازسازی این نوع از شرکت ها را می توان از طریق تخمین خرج هایی که برای آزمایشات، تولید، تحقیقات بازاریابی و یا جذب نیرو های لازم، انجام گرفته شده حدس زد.
البته این تنها بحث مالی را شامل میشود و ارزش و پتانسیل کاری را نمیتوان اینگونه دسته بندی کرد. - شناخت رقبا: برای گسترش و پیشرفت چنین شرکت هایی، دقت کنید که رقیب های شرکت چه کسانی هستند.
همان طور که گفتیم، ذات استارت آپ، تنها بودن او در عرصه رقابت است، هرچند گاهی ممکن است کیفیت کار، باعث خاص بودن شرکت شود.
اما در هر صورت داشتن رقیب، حتی برای استارت آپ ها ممکن است و گاهی رقیب آن ها کسی ست که همان نیاز را با محصولی دیگر پاسخ می دهد (برای مثال مایع تمیزکننده، بخارشوی و ارسال نظافت چی، هر سه باعث رفع نیاز “تمیزی” خانه می شوند و ارائه دهندگان این محصولات را به رقابت می اندازد). - آینده استارت آپ مدنظر: بازگشت مالی سرمایه را همواره با آینده مالی شرکت استارت آپ بررسی میکنند. این موضوع به شدت نیازمند دید اقتصادی قوی و شم بازاریابی می باشد.
- فرصت های پیش روی استارت آپ: فرصت و زمینه پیشرفت بیشتر، مهم ترین بحث در این شرکت هاست، سراغ شرکتی بروید که هدفمند است، می داند قرار است چطور و چگونه در آینده رفتار و پیشرفت کند. ایده تنها و خالی، ارزشی ندارد، مهم بهره برداری از آن است.
پنج: قبل از ایده به فکر مدیریت باشید!
همان طور که گفتیم، استارت آپها از یک ایده شروع می شوند و در زمانی که ایده و طرح اولیه شان تکمیل گردد و تیم خودشان را تشکیل دادند، به دنبال سرمایه گذار می گردند.
بخاطر نوپا بودن استارت آپ و عدم سوددهی مناسب، گاهی سرمایه گذاری کردن بر آن ها، بسیار ریسکی می شود.
بخاطر ریسک و احتمال بالای شکست شرکت های استارت آپ، بهتر است شرکت های سرمایه گذاری، علاوه بر ایده، تمرکز ویژه ای بر مدیریت فعالیت ها داشته باشند.
بودجه ای را سرمایه گذاری نکنید که اگر شکست خوردید، کل شرکت تان از بین برود!
به طور موازی نیز یک روش درآمد زایی داشته باشید، تا اگر شرکت نوپای شما شکست خورد، بتوانید به راهتان ادامه دهید.
توصیه می کنیم ابتدا به این ۲۰ پرسش کوتاه برای شروع کسب و کار پاسخ دهید، تا خودتان را ارزیابی کنید و ببینید که آیا امادگی شروع یک کسب و کار را دارید یا خیر.
شما چه ایده ای برای راه اندازی یک استارت آپ دارید؟
در کدام مرحله به مشکل خورده اید؟
نمی توانید سرمایه گذار پیدا کنید؟
نمی توانید تیمی منسجم داشته باشید؟
منتظر نظرهایتان هستیم!
منبع :http://modir.tv/what-is-startup