چرخه تجاری به نوساناتی در فعالیت اقتصادی گفته میشود که یک اقتصاد در طول بازه زمانی خاص آن را تجربه میکند. یک چرخـه تجاری اصولاً بر اساس بازههای رونق یا رکود تعریف میشود. در طول دوران رونق، اقتصاد در حال رشد است (بدون در نظر گرفتن تورم)، که با افزایش شاخصهایی مثل استخدام، تولید صنعتی، فروش و درآمدهای شخصی ثابت میشود. در طول دوران رکود، اقتصاد در حال کوچک شدن است، که با کاهشهایی در شاخصهای اشارهشده در بالا اندازهگیری میشود. رونق از طریق نقطه پایینی چرخه تجاری قبلی تا قله چرخه فعلی محاسبه میشود، درحالیکه رکود از قله تا پایین اندازه گیری میشود. در ایالاتمتحده آمریکا، دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا (NBER) تاریخهای رسمی چرخههای تجاری را تعیین مینماید. در ایران نیز پژوهشکده پولی و بانکی تحقیقات و گزارشهایی در این زمینه ارائه میکند.
توضیحات مدیر مالی در مورد چرخه تجاری
بر اساس گزارشهای NBER، ۱۱ چرخه تجاری از سال ۱۹۴۵ تا ۲۰۰۹ وجود داشته است، که چرخهها طول میانگین حدود ۶۹ ماه، یا کمی کمتر از شش سال داشتهاند. میانگین دوره رونق در طول این بازه ۵۸٫۴ ماه به طول انجامیده است، درحالیکه رکود ۱۱٫۱ ماه طول کشیده است.
معادل انگلیسی چرخه تجاری عبارت است از:
Business Cycle
تهیهشده در: مدیر مالی