چرخه عمر به مجموعهای از اتفاقات گفته میشود که یک محصول جدید را به وجود می آورد، به رشد می رساند تا به یک محصول بالغ و درنتیجه تولید انبوه برسد و درنهایت نیز با کاهش تولید روبهرو شود. رایجترین گامها در چرخه عمر محصول شامل فازهای زیر میشوند:
- فاز توسعه محصول – شامل تحلیل بازار، تولید محصول، تصویرسازی (کانسپشن) و آزمایش.
- فاز معرفی به بازار – توزیع اولیه محصول، معمولاً با تبلیغات بالا.
- فاز رشد – رشد فروش به شکل پرشتاب افزایش پیدا میکند و با افزایش فروش در هرسال روبرو میشود. همچنان که سطح تولید افزایش مییابد، حاشیههای ناخالص باید به شکل ثابتی کاهش یابند و هر واحد از محصول سودآوری کمتری خواهد داشت. افزایش رقابت هم محتمل است.
- فاز بلوغ – محصول به بالاترین چرخه تقاضای خود خواهد رسید و هزینه بیشتر برای تبلیغات هیچ تأثیری (تأثیر کمی) بر افزایش تقاضا نخواهد داشت.
- فاز افول/ثبات – اینجا نقطهای است که محصول به بالاترین تقاضا رسیده و یا آن را پشت سر گذاشته است. در اینجا، تقاضا یا ثابت خواهد ماند یا به آهستگی کاهش خواهد یافت چون محصول جدیدتر آن را منسوخ خواهد کرد.
توضیحات مدیر مالی در مورد چرخه عمر
برای سرمایه گذاران حیاتی است که چرخه عمر هر یک از محصولات شرکت را درک کنند. شرکت هایی که عمدتاً در فاز توسعه هستند بهاحتمالزیاد با سطوح کمتری از فروش دست خواهند یافت و طبیعتاً مورد استقبال بیشتری نسبت به شرکت هایی که در فاز بلوغ یا رشد هستند، قرار دارند.
وقتی یک شرکت به مرحله بلوغ میرسد، به این معنی نیست که محصول، دیگر یک منبع درآمد در حال رشد برای شرکت نیست، بلکه هنوز ممکن است جا برای بهبود و نوآوری بیشتر وجود داشته باشد. بهعلاوه، یک شرکت با محصولات بالغ ممکن است سود سهام بیشتری نسبت به شرکت هایی که در فازهای دیگر قرار دارند پرداخت کند.
معادل انگلیسی دوره عمر عبارت است از:
Life Cycle
تهیهشده در: مدیر مالی