ارزشی که یک شرکت از محصولی با نام و نشان تجاری معتبر در مقایسه با محصولات عام مشابه آن به دست میآورد، ارزش ویژه برند گفته میشود. شرکتها میتوانند با تبدیل کردن کالاها به موارد بهیادماندنی و قابلشناسایی و برتر از نظر کیفی برای آن برند، ارزش ویژهای ایجاد کنند. کمپین های بازاریابی انبوه هم میتوانند به ایجاد ارزش ویژه برند کمک نمایند. اگر مصرف کننده ها مایل به پرداخت بیشتر برای یک کالای عام نسبت به یک کالای برند باشند، گفته میشود که آن برند دارای ارزش منفی است. این رویداد ممکن است زمانی رخ دهد که شرکت به دلیل یک فاجعه زیستمحیطی شایع، فراخوانی محصول بزرگی داشته باشد.
توضیحات مدیر مالی در مورد ارزش ویژه برند:
پول اضافهای که مصرفکنندگان مایل به پرداخت آن برای خرید محصولات شرکت نایک نسبت به یک برند کفش محلی هستند مثالی از ارزش ویژه برند است.
موقعیتی که ارزش ویژه برند در آن مهم است زمانی است که شرکت میخواهد خط تولید خود را گسترش دهد. اگر ارزش ویـژه برند مثبت باشد، شرکت میتواند احتمال اینکه مصرفکنندگان محصول جدید را با ذهنیت همان برند موجود و موفق بخرند افزایش دهد. به طور مثال، اگر شرکت Apple یک گوشی موبایل جدید تولید کند، احتمالاً آن را با همان برند Apple توزیع خواهد کرد نه یک برند تازه. آن ارتباط مثبتی که مشتریان با محصولات Apple دارند محصول جدید را فریبندهتر از زمانی خواهد کرد که گوشی موبایل جدید شرکت، یک برند ناآشنا داشته باشد.
معادل انگلیسی ارزش ویژه برند عبارت است از:
Brand Equity
تهیهشده در: وب سایت مدیر مالی