ارزش دانش کارکنان یک شرکت یا سازمان، آموزشهای تجاری و هر اطلاعات اختصاصی که ممکن است برای شرکت نوعی مزیت رقابتی ایجاد کند، سرمایه فکری گفته میشود. سـرمایه فکری به عنوان یک دارایی در نظر گرفته میشود و به شکل گستردهای به عنوان مجموعهای از منابع اطلاعاتی به حساب میآید که شرکت در دسترس خود دارد و میتواند از آنها برای کنترل درآمدهای شرکت، به دست آوردن مشتریهای جدید، ایجاد محصولات تازه یا بهبود وضعیت کسبوکار استفاده کند.
بعضی از زیرمجموعههای سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی، سرمایه اطلاعاتی، آگاهی از برند و سرمایههای آموزشی است.
توضیحات مدیر مالی در مورد سـرمایه فکری:
سـرمایه فکری یک دارایی تجاری واقعی به حساب میآید، گرچه محاسبه آن بسیار ذهنی است. شرکتها معمولاً میلیونها تومان به صورت سالانه صرف آموزش کارمندان خود در مباحث ویژه تجاری میکنند یا اینکه برای افزایش شایستگیهای کارمندان پرداخت میکنند. این سرمایه به کار گرفته شده بازدهی برای شرکت تولید میکند که میتواند به ارزش چندین سال تجارت باشد.
با پیشرفت تکنولوژی و تبدیلشدن تکنولوژی به یک عامل متمایزکننده در بین شرکتهای مدرن، سرمایه فکری احتمالاً به نیروی قویتری در بازار تبدیل میشود.
معادل انگلیسی سرمایه فکری عبارت است از:
Intellectual Capital
تهیهشده در: وب سایت مدیر مالی