مهمترین اصل برای بازاریابی و فروش پرزنت کردن می باشد. پرزنت کردن افراد راه ارتباطی بین سازمان ما و افراد می باشد و اگر نتوانیم این کار را به درستی انجام دهیم، نخواهیم توانست کسب درآمد خوبی داشته باشیم و همیشه با مشکلات بازاریابی مواجه خواهیم شد. در مقاله قبلی که در رابطه با پرزنت دیگران بود ما به اولین نکته پرزنت کردن پرداختیم. این سوالی است که همه افراد در هنگام پرزنت کردن از ما و یا حتی از خود خواهند پرسید. همه افراد وقتی با پدیده ای نو مواجه می شوند در مقابل آن واکنش نشان می دهند و به قولی سوالات آنان بیشتر می شود.
مدیریت بازاریابی
شخص بازاریاب و یا مدیریت بازاریابی باید همه سوالات را از قبل پیش بینی کرده باشد و برای آن جواب های مناسبی را پیدا کند. جواب به این سوالات مزیت رقابتی را برای سازمان ما ایجاد کرده و با تبلیغات محیطی مناسب از این مزیت می توانیم برای مطرح کردن برند خود استفاده کنیم. اکنون به بررسی دو مورد دیگر از مهمترین موارد پرزنت کردن می پردازیم. ما در این مقالات از شما می خواهیم کارهایی را انجام دهید، تمرین هایی عملی انجام دهید و از خود عملکرد مناسبی را نشان دهید. تا از زمانی که برای این مقاله می گذارید بیشترین بهره را ببرید.
پرزنت، هدیه ای به دیگران
پرزنت به معنای هدیه می باشد. زمانی که شما کسی را پرزنت میکنید در واقع مانند این است که به عزیزی چیزی را هدیه می دهید که برای او مفید خواهد بود. یکی از خصوصیات افراد موفق این است که توانسته اند منابع ارزشمندی که در وجودشان قرار دارد را به خوبی پرزنت کنند. اگر میخواهید در کسب و کار خود موفق شوید باید کسب مهارت در پرزنت کردن به عنوان یکی از اهداف شما باشد. یکی از سرمایه هایی که میتواند باعث افزایش مهارت شما در پرزنت کردن شود اعتماد به نفس شما است. پس همواره سعی کنید به دنبال افزایش اعتماد به نفس در وجود خود باشید.
نقش اساسی فن بیان
یکی از عوامل موفقیت شما در پرزنت کردن قدرت بیانتان است، البته به این نکته نیز توجه کنید که در هنگام پرزنت کردن باید به طرف دیگر نیز اجازه صحبت کردن بدهید. در هنگام پرزنت کردن خجالت و تعارفات را کنار بگذارید. شما دارای قابلیتهایی هستید که میخواهید آنها رابه دیگران نشان دهید. پرزنت کردن میتواند به یک فعالیت دوست داشتنی برای شما تبدیل شود. به این موضوع فکر کنید که چقدر زیباست اگر دیگران توانایی های شما را ببینند و همچنین شما با پرزنت کردن بتوانید به شخص دیگری کمک کنید.
مانند رهبران رفتار کنید
در زمان پرزنت کردن شما تبدیل به رهبری میشوید که قرار است برای دیگران سخنرانی کند. سعی کنید یاد بگیرید که رهبران بزرگ چگونه رفتار کرده و دیگران را به سوی خود جذب میکنند . در هنگام پرزنت کردن سعی کنید همواره منافع و نیازهای طرف دیگر را در نظر داشته باشید. پرزنت را میتوان به یک جاده دو طرفه تشبیه کرد. اگر شما بتوانید به خوبی صحبت کنید طرف دیگر نیز به خوبی به حرف های شما گوش فرا خواهد داد. داشتن صداقت میتواند یک استراتژی خوب در پرزنت کردن باشد. صداقت شما باعث جلب اعتماد طرف دیگر خواهد شد.
جذاب باشید
سعی کنید به خود احترام بگذارید. تنها دراین صورت است که دیگران نیز به شما احترام خواهند گذاشت. اگر میخواهید جذابیت بیشتری داشته باشید بهتر است دانش و اگاهی خود را افزایش دهید. قدرت در وجود همه انسانها قرار دارد اما این بستگی به خود شما خواهد داشت که چگونه توانایی های خود را به دیگران ارائه میدهید. در پرزنت کردن زبان شما، مانند ابزاری است که به شما کمک می کند تا تواناییهایی را که در اختیار دارید به دیگران ارائه دهید. پس سعی کنید از این ابزار به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.
از مهمترین راهکارهای پرزنت کردن
برانگیختن انگیزه ها
عامل دوم که برای پرزنت کردن باید مورد توجه قرار دهیم، برانگیختن انگیزه ها می باشد. چه انگیزه هایی در خرید های خود داریم؟ خریدهای ما بیشتر به چه انگیزه ای بوده است؟ ترس؟ طمع؟ جاه طلبی؟ انحصار طلبی؟ تمایز؟ رفاه؟ تهدیدهای زندگی؟ نیاز به بروز بودن و عقب نماندن از قافله بشری؟ پاسخ به احساس غرور؟ کدام انگیزه ها نقش بیشتری دارند در خریدهای ما؟ انگیزه های مثبتی مثل به روز بودن، انحصار طلبی،رفاه و تمایز؟ یا انگیزه های منفی مثل غرور وفخر فروشی، ترس، تهدید یا…؟
انگیزه های هر خریدار از خرید خود متفاوت است، نقش فروشنده موفق در این بخش بیشتر نمایان میشود؛ شناسایی آرمان شهر، یک خریدار و تقویت آن.
راه ایجاد انگیزه
این مستلزم برقراری ارتباط بیشتر با خریدار و ایجاد یک پینگ پنگ دو طرفه است. هرچه بیشتر با خریدار این پینگ پنگ را پیش ببریم گوشه های بیشتری از انگیزه او برای خرید را متوجه خواهیم شد. پس ، از ایجاد ارتباط موثر و برانگیختن انگیزه ها که در بخش اعتماد سازی به صورت کامل توضیح داده شد، غفلت نکنیم. شناخت انگیزه ها به ما کمک می کند تا وارد ذهن خریدار شویم و دلایل قانع کننده را در پرزنت خود ارائه دهیم، دلایلی که میتواند به خریدار کمک کند تا دریابد کالا و خدمات ما چگونه به انگیزه های او پاسخ میدهد. مهمترین خدمتی که کالا یا خدمات ما به خریدار انجام می دهد، پاسخگویی به انگیزه اصلی خرید اوست .
می توان با شناخت انگیزه خریدار به او کمک کرد از میان انتخابهای زیاد در یک محصول (که هر کدام امکانات ویژه و ویژگیهای مخصوص به خود را دارند) بهترین گزینه را برگزیند و اینجاست که حاصل این پرزنت ارائه کالا یا خدمت ما خواهد بود، به نحوی که رابطه برد-برد حاصل شود. این را به خاطر بسپاریم که عصر فروش یخچال به اسکیمو به سر رسیده است. اکنون عصر مشتری نوازی آغاز شده. کاری که برندهای بزرگ دنیا در آن موفقیت های بی شماری را کسب کرده اند، و یکی از مولفه های مهم این موفقیت ها شناخت انگیزه های مثبت و منفی خریداران بوده است. و با اینکار توانسته اند کسب و کار خود را متحول کنند.
تکنیک ایجاد درد و ارائه درمان
همانطور که پیش از این گفته شد فروش ارائه بهبود و درمان است برای دردهایی که تاکنون تسکین نیافته اند. اما فروش گاهی ارائه درمان است برای دردهای که هنوز در مرحله کمون قرار دارند و هنوز خریدار نیاز اساسی خود را به خرید احساس نکرده است. در این مرحله می توان از تکنیک ایجاد درد و ارائه درمان بهره برد.
(کمون مرحله ای از بیماری است که عامل بیماری هنوز شناخته نشده، در این مرحله عامل در بدن میزبان حضور دارد ولی میزبان از وجود ان آگاهی ندارد، در مرحله کمون درمان صرف هزینه و انرژی کمتری را در پی دارد و به مراتب آسان تر از دوره حاد بیماری است)
همه به خاطر داریم که چند سال پیش اپیدمی فروش تلفنی کپسول های آتش نشانی در حال گسترش بود، اما بیشترین فروشی که این نوع کالا داشت با همین تکنیک ایجاد درد و ارائه درمان صورت میگرفت، دردی که شاید در صورت خرید نکردن تبدیل به فاجعه ای غیر قابل جبران میشد.
بسیاری از مشاغل با این تکنیک به فروش خود دست می یابند مثل فروش بیمه های عمر، بیمه های مسئولیت، پکیج های کمک های اولیه و… شما چند مورد از این مشاغل را میشناسید؟
نتیجه گیری
دو عاملی که امروز بررسی کردیم از مهمترین موارد پرزنت کردن می باشد. ایجاد انگیزه برای خرید و ساختن ذهنیت برای مشتری و همچنین تکنیک درد و درمان یک راه موثر برای ایجاد خرید می باشد که می تواند موجب افزایش ثروت ما گردد.
در