هدف از راهاندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://ehteyaj.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-21 http://doabsar.irبه کدشامد:1-1-750014-65-0-20 http://eghtesa3.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-11 http://etabar.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-10 http://namouneh.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-16 http://koudehi.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-15 http://mosabbeb.irبه کد شامد1-1-750014-65-0-9 http://namooneh.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-12 http://adeli16559.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-14 http://tarazmani.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-13 http://zapah.ir به کدشامد: 1-1-750014-65-0-18 http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانههای داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر میشود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com http://zapah.ir http://doabsar.ir قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی
گزیده خبرها:
- موضوعاتی همچون بدهی دولت به تامین اجتماعی و واگذاری بانک رفاه کارگران، باید از مجاری قانون حل وفصل شود:
- سندرم ایمپاستر یا حس جعلی بودن در جهانی واقعی چیست؟
- جمعی از بازنشستگان کارگری در نامهای بر ضرورت حفظ بانک رفاه برای تامین اجتماعی تاکید کردند:
- چالش مزمن نظام بانکی و اقتصاد ایران چیست؟
- نگرانی از محدود شدن حمایتها به سه دهک اول و حذف دهکهای میانی، میتواند اعتماد عمومی به سیاستهای حمایتی دولت را تحتالشعاع قرار دهد:
- تفاوت ویزای مولتی و سینگل چیست؟
- نمیتوان اموال و منابع کارگران و بیمه شدگان را با تصویب قانون توسط مجلس شورای اسلامی بذل و بخشش کرد و واگذار نمود:
- بانک رفاه اموال وسرمایه کارگران بیمه شدگان وبازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی است لذاهرگونه تعرض به بانک رفاه خط قرمز ماست:
- نارضایتی، بیاعتمادی و بزهکاری؛ پیامدهای گسترش فقر در ایران:
- چه بلایی تورم بر سر ریال آورد؟
- بحران نقدینگی و تاخیر مداوم در پرداخت مستمری بازنشستگان:
- کاهش مداوم ارزش ریال که نتیجه تورم مزمن و سیاستهای ارزی نادرست است، اعتماد به این ارز را در بازارهای منطقهای خدشه دار کرده است:
- نشانههای بحران نقدینگی یا همان ناترازی منابع و مصارف در تامین اجتماعی، آنچنان عیان و هویداست که به هیچ شیوه قابل انکار شدن نیست:
- تاثیر منفی افزایش تعداد سالمندان بر رشد اقتصادی و تورم:
- بانک رفاه، صددرصد متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است:
- آیا معرفی یک واحد پول جدید به ثمر مینشیند؟
- قطار گرانی دوباره به راه افتاد ،شوک سنگین به سفره مردم ایران:
- واگذاری بانک رفاه؛ زنگ خطری برای تأمین اجتماعی:
- زنگ خطر به صدا در آمد؛ بحران به یک قدمی سازمان تامین اجتماعی رسید:
- مجلس واگذاری بانک رفاه را ابطال کند،تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان به خاطر همین واگذاری اشتباه است:
- نرخ بیکاری کاهش یافت؛ بیکاران کجا رفتهاند!؟
- بحران بزرگ در تامین اجتماعی:
- بانک رفاه کارگران نه بیتالمال است، نه ملک دولت؛ این بانک حاصل سالها اندوخته، رنج و زحمت میلیونها کارگر، بازنشسته و مستمریبگیر کشور است:
- تورم افسار گسیخت! جیب مردم خالیتر از همیشه!
- اگر دراین شرائط حساس کمک نمی کنید حداقل مزاحمت ایجاد نکنید وبانک رفاه کارگران را به صاحبان اصلی برگردانید:
- در فرمول متناسبسازی حقوق بازنشستگان سال ۱۴۰۴، تنها افزایش ۳۲ درصدی لحاظ شده و از مبلغ نقدی حدود ۹۳۰ هزار تومان خبری نیست. چرا؟
- آیا بدون اصلاحات ساختاری میتوان به عبور از بحران انرژی امید داشت؟
- انفجار خاموشی در راه است!
- دلیل اصلی تداوم ناترازی برق چیست؟
- درخواست رئيس كانون كارگران بازنشسته تامين اجتماعي از سران قوا،بانك رفاه كارگران از اصل 44 مستثني شود:
- طرح تثبیت قیمتها، بهانه ناتوانی دولتها در حل مشکل ناترازی:
- سیاستگذاران از رویکرد یکسویه پولگرایانه فاصله بگیرند و به تدوین سیاستهای ترکیبی (پولی، ارزی، ساختاری و مالی) روی آورند:
- اگر بانک رفاه کارگران نیز از دست تامین اجتماعی برود حتی پرداخت به موقع حقوق ها نیز دچار چالش می شود:
- چرا «تعدیل قیمتها» در غیاب سیاستهای مکمل با شکست روبهرو میشود؟
- واگذاری بانک رفاه کارگران به دولت ظلم مضاعف در حق کارگران وبازنشستگان تامین اجتماعی است:
- چرا کالابرگ الکترونیک اردیبهشت ۱۴۰۴ واریز نشد؟
- پیشبینی شوکهکننده بانک جهانی از اقتصاد ایران:
- تا زمانیکه توسعه اقتصادی در سطوح بالای حکمرانی اولویت اصلی نباشد، نمی توان توقع بهبود وضعیت اقتصادی داشت:
- شاخص قیمت تولیدکننده یکی از مهمترین ابزارهای تحلیلی برای بررسی روندهای تورمی در اقتصاد است:
- جزئیات متناسبسازی و افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی اعلام شد:
- سازمان تأمین اجتماعی به دنبال دسترسی به دادههای مالیاتی:
- ثبات کلید رشد سرمایهگذاری مولد است:
- تأخیر در بارگذاریِ فیش حقوقی و صدور احکام به کمبود بودجه ربط ندارد:
- ساز ناكوك معاونان و مشاوران آتيه سازان براي خدمت به بازنشستگان تامين اجتماعي:
- امنیت شغلی؛ مهمترین دغدغۀ جامعۀ کارگری:
- بازار آزاد رقابتیترین چارچوبی است که در آن نیروهای عرضه و تقاضا رفتار بنگاهها را تنظیم کرده و از شکلگیری انحصار یا رانت جلوگیری میکنند:
- وصول حق بیمه به سازمان مالیاتی کشور واگذار می شود:
- جمعیت پیر جهان؛ تهدیدی در کاهش نرخ رشد اقتصادی:
- وضعیت «فقر یادگیری» دانشآموزان کشورهای با درآمد متوسط و پایین:
- سایه بحران جمعیت برسرکشور،چرا متأهلها فرزندجدید نمیخواهند؟
- ما هنوز متوجه این مسئله نیستیم که چرا هرگاه احکام بازنشستگان بارگذاری میشود، چند بار برداشته شده و دوباره گذاشته میشود؟!
- چرا وچگونه بایستی ازسازمان تامین اجتماعی مراقبت شود؟!
- سونامی ترک تحصیل در ایران:
- توضیحات تامین اجتماعی در مورد فیشهای حقوقی:
- پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها چیست؟
- ناترازی انرژی در کشور، از چالشهای مهم مدیریتی:
- ساعاتی پس ازبارگذاری احکام حقوقی جدیدبازنشستگان کارگری ، فیش حقوقی این بازنشستگان نیزتوسط سازمان تامین اجتماعی بارگذاری وقابل مشاهده است:
- نگاهی به رشد پایه پولی و نقدینگی و نقش آن در تورم:
- ناترازی لجستیک؛ تهدیدی برای تراز تجاری ایران:
- چالشهای ساختاری نظام بانکی ایران:
- روش محاسبه افزایش حقوق و اعمال متناسبسازی بازنشستگان و مستمریبگیران تامین اجتماعی در سال 1404
- ماجرای تبدیل مراکز ملکی درمانی تامین اجتماعی به هیات امنایی چیست؟!
- ماجرای واگذاري اموال كارگران و بازنشستگان چیست؟!
- در شرایطی که ثبات اقتصادی حاکم باشد سرمایهها با کمترین نگرانی به سمت تولید میروند:
- دلایل ناکامی در سیاستگذاری اقتصادی چه می باشند؟
- حذف صفرها زمانی موفق خواهد بود که همراه با اصلاحات واقعی گسترده در نظام بانکی، کنترل تورم و افزایش تولید رخ دهد:
مشوقهای ایجاد شغل در کشورهای منتخب به طور کلی به سه بخش مشوقهای توسعه استخدام، حفظ و تثبیت مشاغل و تاسیس بنگاههای اقتصادی جدید تقسیم میشود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، در برنامه اشتغال فراگیر علاوه بر حمایت از عرضه نیروی کار (افراد جویای کار)، طرح مشوقهای بیمهای کارفرمایی به عنوان یکی از برنامههای دولت دوازدهم برای حمایت از سمت تقاضای نیروی کار نیز پیش بینی شده است.
در دنیا مشوقهای کارفرمایی یکی از محوریترین برنامههای برای کاهش بیکاری و تشویق کارفرمایان بر جذب نیروی کار است.
یکی از انواع سیاستهایی که در بین کشورها متداول است، استفاده از ابزارهای انگیزشی برای تحرک بخشهای مختلف به منظور ایجاد اشتغال است.
ابزارهای انگیزشی عمدتاً با هدف کاهش هزینه نیروی کار برای کارفرما و افزایش مهارت کارگران به کار گرفته میشوند. در واقع دولت با اعمال این نوع سیاستها سعی دارد تا بخش خصوصی را به جذب بیشتر نیروی کار و استفاده از تکنولوژی کاربر به جای سرمایهبر ترغیب کند.
بر اساس این گزارش و طبق یافتههای دفتر «توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار» وزارت کار، برنامههای تشویقی برای کارفرمایان در ۱۰ کشور مورد برررسی قرار گرفت که بر اساس آن «یارانه دستمزد»، «یارانه برای استخدام فارغ التحصیلان»، «یارانه برای استخدام افراد ناتوان»، «یارانه برای بیکارانی که سن بازنشستگی آنها نزدیک است»، «یارانه برای اشتغال بیش از ۱۰ نفر»، «یارانه راهاندازی کسب و کار» برخی از این سیاستها است.
نتایج مطالعه مشوقهای ایجاد شغل در کشورهای منتخب نشان میدهد به طور کلی مشوق های اشتغال به سه گروه تقسیم میشوند:
الف) اولین گروه از مشوقها در ارتباط با توسعه استخدام در بنگاههای موجود است که در عرصه اقتصادی فعال هستند. از جمله روشهای به کار گرفته شده در این حوزه میتوان به «یارانه مزد»، «یارانه استخدام معلولین»، «یارانه به کار گماری دانش آموختگان دانشگاهی و زنان» اشاره کرد.
ب) بخش دوم مشوقهای اشتغال به مشوقهای حفظ و تثبیت مشاغل موجود در بنگاهها مربوط میشود. ابزارهای معرفی شده در این بخش از مشوقها به ویژه در شرایط رکود اقتصادی کشورها با هدف حفظ و نگهداری بنگاههای موجود و فعال مورد استفاده قرار گرفته که میتوان به روشهایی همچون «مزد جبرانی»، «حمایت های مالی به منظور تغییر ساختار و بنگاه اقتصادی» و «کمک هزینه اشتغال پاره وقت» اشاره کرد.
ج) بخش سوم مشوقهای اشتغال به راهبردهای انگیزشی برای تاسیس بنگاههای اقتصادی جدید، به ویژه بنگاههای خود اشتغالی(یک نفر)، خرد (۲ تا ۵ نفر) و کوچک (زیر ۵۰ نفر) مربوط میشود. از جمله این راهبردها نیز میتوان به مواردی همچون «کمک هزینه خود اشتغالی»، کمک هزینه ویژه بیکاران برای تاسیس بنگاههای کارآفرین یا مبتنی بر فعالیتهای کارآفرینی» و «یارانه شروع کسب و کار» اشاره کرد.
نکته حایز اهمیت در به کارگیری هر یک از ابزارهای تشویقی در کشورهای مطالعه شده حاکی از آن است که هریک از کشورها متناسب با مشکلات یا وجود عدم تعادلهای بازار کار از روشهای مختلفی استفاده کردهاند. به طور مثال در حالی که در کشوری که با پدیده پیرسنی نیروی کار مواجه است به منظور توسعه اشتغال و رفع عدم تعادل سنی بازارکار، از ابزارهای انگیزشی برای جذب نیروی کار مسن استفاده میشود، در کشورهایی که با پدیده بیکاری جوانان رو به روست از ابزارهای دیگری همچون «یارانه دستمزد تازه واردان به بازارکار» یا «یارانه تاسیس بنگاههای جدید اقتصادی» استفاده میشود.
سیاست پرداخت یارانهها از کشوری به کشور دیگر از لحاظ زمانی، مقداری و نوع پرداخت متفاوت است ولی عموماً درحوزه سیاستهای بازار کار مطرح و برنامهریزی میشوند.
در کشور ما نیز از بعضی از ابزارهای موجود در این حوزه استفاده شده است ولی رویکرد غالب علیرغم تاثیر ناچیز بعضی از ابزارهای تشویقی در این برنامهها، اعطای تسهیلات ارزان قیمت بوده و این در حالی است که برنامههای دیگری که میتوانسته تاثیر بیشتری بر روی بازارکار داشته باشد یا مغفول مانده یا به دلیل محدودیتهای منابع مالی دولت مثل طرح کارورزی به طور مستمر اجرا نشده است.
منبع : http://www.eghtesadonline.com