در صورت هرگونه ایجاد مزاحمت از طریق سیمکارت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه، ابتدا مالک سیمکارت باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد چراکه قانون وی را دارنده سیمکارت میشناسد؛ هر چند بعد از بررسیهای فنی میتوان مشخص کرد که این تماس از سوی وی صورت نگرفته است، اما قانون در ابتدا مالک سیمکارت را میخواهد و وی باید پاسخگوی محاکم قضایی و شاکی باشد تا بعد که مجرم اصلی شناسایی شود.
به گزارش تهران اقتصادی، به گفته برخی کارشناسان، ارزان بودن سیمکارتها بعضا باعث شده تا افراد در نگهداری سیم کارتها دقت لازم را نداشته و در پی آن چندین سیمکارت داشته باشند، در حالی که نمیدانند که این سیمکارتها کجا و در دسترس چه کسی است.
بر همین اساس عدم دقت در نگهداری سیمکارت ممکن است باعث شود تا این سیمکارت در دسترس افراد سودجو قرار گیرد و آنها با فعال کردن سیمکارت، در شبکههای اجتماعی عضو شده و به فعالیتهای مجرمانه اقدام کنند.
در این باره شکایتهایی از سوی شهروندان مبنی بر اینکه فردی ناشناس در تلگرام اقدام به مزاحمت و ارسال مطالب توهین آمیز با محتوای مبتذل علیه آنها کرده، مطرح شده و مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است.
کاربران میتوانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شمارههای ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام کنند. همچنینبر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، به افرادی که در فضای مجازی اقدام به مزاحمت علیه شهروندان میکنند، هشدار داده شده که طبق قانون جرایم رایانهای به حبس از سه ماه تا دو سال یا جزای نقدی یا هر دو آن محکوم میشوند.
به همین دلیل و برای جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی، طرح احراز هویت سیمکارتهای تلفن همراه از نیمه سال ۱۳۹۳ با اجرای فاز اول آغاز شد. در فاز اول دریافت کد ملی و اطلاعات هویتی مالکان سیمکارتها از طریق سامانه اپراتورها صورت گرفت. در این مرحله بود که افرادی با ۱۵ تا ۳۷ هزار سیمکارت شناسایی شدند. این فاز ظاهرا به صورت کامل اجرایی شده یا به عبارتی دیگر سیمکارت بدون اطلاعات مالک در کشور وجود ندارد.
فاز دوم این طرح نیز شامل افرادی بود که بیش از ۱۰ سیمکارت بهنام خود دارند. با توجه به اینکه افراد حقیقی از نظر قانونی نمیتوانند بیش از ۱۰ سیمکارت داشته باشند، در مرحله دوم اجرای طرح ساماندهی سیمکارتهای فاقد اطلاعات مشخص به تمامی مشترکان این سیمکارتها پیامکی ارسال شد تا با مراجعه به امور مشترکان اپراتور خود، سیمکارتهای فعال مورد نیازشان را اعلام کنند. اما دیوان عدالت اداری حکمی را صادر کرد که نمیتوان مالکیت کسانی را که در گذشته بیش از ۱۰ سیمکارت داشتند، مخدوش کرد. بنابراین اجرای آن به شهریور موکول شد.
در نهایت، با اتمام کار طراحی و انتقال پایگاههای دیتا، سامانه اپراتورهای تلفن همراه در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راهاندازی شد تا واگذاری سیمکارتها و هرگونه خدمات به مشترکان با احراز هویت انجام و از هرگونه سوءاستفاده از مدارک افراد جلوگیری شود.
همچنین سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن همراه به نام اشخاص روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مهر ۱۳۹۴ راهاندازی شد. تمامی مشترکان میتوانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الکترونیک و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه کرده و از تعداد سیمکارتهایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند.
این خدمات فقط به افراد حقیقی داده میشود که حداقل یک سیمکارت در یکی از اپراتورهای چهارگانه داشته باشند. بدین ترتیب مشترکین تلفن همراه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند. پس از ثبت اطلاعات، پیامکی برای آنها ارسال میشود که در آن تعداد سیمکارتهای ثبت شده با کد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه درج شده است.
هر مشترک در هر دوره ۱۰ روزه فقط یکبار میتواند از این سامانه تعداد خطوط خود را استعلام کند. همچنین درصورتی که از آخرین استعلام بیش از ۱۰ روز گذشته ولی موفق به استعلام نشده باشید میتوان موضوع را با مدیریت سامانه درمیان گذاشت. با وارد کردن اطلاعات اولیه، کد رهگیری به شما داده خواهد و پس از آن پیامکی با محتوای تعداد سیمکارتها در هر اپراتور برایتان ارسال خواهد شد.
مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبتشده به نام خودشان میتوانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به نام خود که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیمکارتها اقدام کنند.
همچنین چنانچه دارندگان سیم کارت قصد بر غیر فعال کردن سیم کارتی را دارند در ابتدا اگر با سیم کارت مورد نظر قبلا در شبکههای مجازی عضویت داشتهاند باید اکانت نرم افزار مورد نظر را حذف (Delete Account) کنند و سپس به سوزاندن یا غیر فعال کردن سیمکارت اقدام کنند.
بر این اساس به دارندگان سیمکارتها توصیه شده است که حتما در نگهداری سیمکارتهای خود دقت لازم را داشته باشند و سیم کارتهایی را که نیاز ندارند حتما از طریق اپراتور مربوطه غیر فعال کنند و برای واگذاری این سیمکارتها حتما اطلاعات ذخیره شده بر روی آنها و به خصوص عضویت در شبکههای اجتماعی را غیر فعال کرده و تمامی اطلاعات آن را با توجه به نوع شبکه اجتماعی پاک کنند.
منبع: خبرگزاری ایسنا
http://tehraneghtesadi.com/fa