عصر بانک؛برآوردها نشان میدهد، میزان فرار مالیاتی۲۰ تا ۲۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشور است که رقمی معادل ۱۲ تا ۲۰ میلیارد دلار در هر سال میشود. در حال حاضر در کشورمان فرارهای مالیاتی بهصورت گسترده صورت میگیرد و بهمنظور جلوگیری از فرار مالیاتی و اقتصاد زیر زمینی استمرار پیادهسازی نظام جامع مالیاتی در کشور لازم و ضروری است؛ بنابراین ساماندهی مالیاتها، دریافت مالیات بهصورت منطقی و استمرار بهینه اجرای مالیات بر ارزش افزوده در کشور الزامی به نظر میرسد. در بیشتر کشورها، بخش عمدهای از منابع درآمدی دولت، از طریق مالیات تامین میشود. سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها، متفاوت است و میزان آن بستگی به سطح توسعه و ساختار اقتصادی آنها دارد. در این میان، فرار مالیاتی و گریز از مالیات در کشورها باعث شده است تا درآمدهای مالیاتی کشورها، همواره از آنچه برآورد میشود کمتر باشد و تمامی کشورها تلاش خود را برای کاهش این دو پدیده به کار میگیرند یا از طریق اصلاح نظام مالیاتی، به چارهجویی میپردازند.
فرار یا اجتناب مالیاتی
هر گونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسوول، فرار مالیاتی خوانده میشود. تعریف فرار مالیاتی، برای انواع مالیاتها یکسان است. در فرار مالیاتی، بهرغم تطبیق فعالیت با قوانین، در اجرای فعالیت یک یا چند ضابطه مصوب مراجع ذیربط تعمدا نادیده گرفته میشود. تمایز مفهومی بین فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات به قانونی یا غیرقانونی بودن رفتار مودیان مربوط میشود. فرار مالیاتی، یک نوع تخلف از قانون است. وقتی که یک مودی مالیاتی از ارائه گزارش درست در مورد درآمدهای حاصل از کار یا سرمایه خود که مشمول پرداخت مالیات میشود، امتناع میکند، یک نوع عمل غیررسمی انجام میدهد که او را از چشم مقامات دولتی و مالیاتی کشور دور نگه میدارد؛ اما در اجتناب از مالیات، فرد نگران نیست که عمل او افشا شود. اجتناب از مالیات، از خلأهای قانونی در قانون مالیاتها نشأت میگیرد.
در اینجا فرد بهمنظور کاهش قابلیت پرداخت مالیات، خود دنبال راههای گریز میگردد. مثلا درآمدهای نیروی کار را در قالب درآمد سرمایه نشان میدهد که از نرخ پایینتری برای مالیات برخوردارند. در اجتناب از مالیات، مودی مالیاتی دلیلی ندارد نگران احتمال افشا شدن باشد، چرا که او الزاما تمامی مبادلات خود را با جزئیات آن البته به شکل غیرواقعی، یادداشت و ثبت میکند. در واقع، عوامل اقتصادی با استفاده از روزنههای قانون مالیات و بازبینی در تصمیمات اقتصادی خود تلاش میکنند تا بدهی مالیاتی خود را کاهش دهند. از آنجا که اجتناب از پرداخت مالیات فعالیتی به ظاهر قانونی است، از این رو بیشتر از فرار مالیاتی در معرض دید است. بهعبارت دیگر، اجتناب از مالیات، یک نوع سوء استفاده رسمی از قوانین مالیاتی است. بنابراین اجتناب مالیاتی، قانونی و برای کاهش تعهدات مالیاتی فرد با دور زدن قانون یا استفاده کامل از ظرایف قانونی است، اما تقلب یا فرار مالیاتی، غیرقانونی و مبادرت عمدی به اعمال خلاف قانون مانند گزارش غیرواقعی درآمد و فروش، کسورات و تنظیم اظهارنامهها است. نظام مالیاتی در شرایط آرمانی، باید قابلیت مقابله با هر دو نوع فرار مالیاتی را داشته باشد.
زمینههای پیدایش فرار مالیاتی
بررسیهای مختلف نشان میدهد شایعترین زمینههای پیدایش فرار مالیاتی شامل موارد زیر است:
۱- عدم گسترش فرهنگ مالیاتی در جامعه:
فرهنگ مالیاتی، مجموعهای از طرز تلقی، بینش و عکسالعمل افراد در قبال نظام مالیاتی است. بهعبارت دیگر طرز تلقی، بینش، برداشت، آرمانها، ارزشهای اجتماعی، قوانین جاری و میزان تحصیلات و آگاهی، از جمله عواملی هستند که فرهنگ مالیاتی را شکل میدهند.
۲- عدم مبادله کامل اطلاعات و نبودن سیستم نظارت و پیگیری در اخذ مالیات
۳- عدم استقبال از تسلیم اظهارنامههای مالیاتی و ضعیف بودن ضمانتهای اجرایی:
ارسال نکردن اظهارنامه، دلایل گوناگونی دارد. رایجترین دلیل عدم ارسال، میتواند این باشد که در صورت به روز نبودن ثبت مودی، بهترین امکان برای ارسال نکردن اظهارنامه و پس از آن فرار از پرداخت مالیات فراهم شده است.
۴- تاخیر در وصول مالیات
۵- عدم شناخت مودیان و مستند نبودن میزان درآمد آنها
۶- وجود معافیتهای وسیع و متنوع
دولتها گاه با اتخاذ برخی سیاستهای حمایتی مالیاتی و معافیتهای مالیاتی، راه فرار مالیاتی را باز میکنند و در صورتی که در سیستم اطلاعات کارآمد نیز در نظام مالیاتی موجود نباشد، فرار مالیاتی گسترش مییابد. همچنین با اعطای معافیتهای مالیاتی، گروهی از پرداخت مالیات معاف میشوند و این امر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت منجر میشود. بنابراین، اگر اعطای معافیتها با دقت لازم صورت نگیرد، دولت برای کسب درآمد مالیاتی مورد نظر، فشار سنگینی را بر گروههای دیگر جامعه وارد میکند؛ یعنی برای جبران بخش خالی کاسه درآمد مالیاتی، نرخهای مالیاتی بیشتری، بر گروههایی که از معافیتهای مالیاتی بهرهمند نیستند، تحمیل خواهد شد. بیتردید اعطای معافیتهای مالیاتی گسترده، به ناکارآیی نظام مالیاتی و ضعف نظام اجرایی مالیاتی منجر میشود.
منابع و ماخذ:
۱) اشرفزاده، حمید – رضا و نادر مهرگان (۱۳۷۹)، «برآورد اندازه فعالیتهای اقتصاد زیرزمینی در ایران، مجموعه مقالات کنفرانس ملی قاچاق کالا و راههای کنترل آن، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، ۴۴-۲۵٫
۲) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حسابهای ملی ایران، سالهای مختلف.
۳) جعفری صمیمی، احمد و علیاکبر حمزهای (۱۳۸۴)، «بررسی عوامل موثر بر فرار مالیاتی: مطالعه موردی صنف طلافروشان استان مازندران.» فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، شماره ۴۳ صص ۲۰-۳٫
۴) جعفری صمیمی، احمد (۱۳۸۷)، «اقتصاد بخش عمومی ۲». تهران: نشر سمت، ص ۲۰٫
۵) خان جان، علیرضا (۱۳۸۳)، «نقش نهادهای رسمی در فرار مالیاتی) مطالعه موردی: شهرستان.
۶) آرشیو روزنامه «دنیای اقتصاد».
۷) www.hesabiran.com
رسول رحمتی نودهی
مدیر گروه بیمه و مدرس دانشگاه
/دنیای اقتصاد
http://asrebank.ir/news/59872