واژه بیلبورد مرکب از دو بخش Bill به معنای قبض، لایحه قانونی، سند، صورت حساب و Board به معنای تخته یا هر چیز مسطح، میز غذا، مقوا و غیره می باشد. بیلبورد با نوشتار انگلیسی Billboard که در طی مصوبه فرهنگستان زبان فارسی برگردان فارسی آن آگهی نما می باشد و به محلی برای نصب آگهی ها و اعلانات گفته می شود این کلمه لاتین در کشور امریکا مصطح و به نوعی تابلو اطلاق می شود که به روی آن پوسترهای بزرگ چسبانده می شود. امرزه در ایران همان اصطلاح بیلبورد در میان اهل فن و مردم مورد استفاده و رایج می باشد.
بیلبورد بی شک یکی از قدرتمندترین ابزارهای رسانه های محیطی به شمار می رود که همواره از دوران باستان تا امروز مورد توجه بازرگانان – کارخانجات – بانک ها و موسسه خدماتی بوده است.
انواع رسانه تبلیغاتی :
با توجه به نوع مخاطب و درخواست های صاحبان آگهی از بازار هدف ابزارهای مختلفی قابل استفاده هستند که شامل تابلوهای بزرگ تبلیغاتی که برای رویت از فواصل دور (معمولا بیش از ۲۰ متر) طراحی شده اند و به انواع عمومی زیر تقسیم می شوند :
- بیلبورد های تبلیغاتی
- تلویزیون های تبلیغاتی شهری
- تبلیغات برروی بدنه تاکسی های شهری
- تبلیغات برروی بدنه اتوبوس های شهری
- استرابوردهای تبلیغاتی
- استیکرهای سه بعدی تبلیغاتی
- دیواری نویسی
- تبلیغات پل های هوایی و عابر پیاده
- استندهای تبلیغاتی
- دستگیره های تبلیغاتی
- و ابزارهای خلاقانه و نامتعارف
مزایای بیلبورد تبلیغاتی :
- بیلبورد در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم اثر بودن تبلیغات در رسانههای چاپی میتواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را جلب کند.
- برای شرکتهای کوچک که قادر به پرداخت هزینه تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید است.
- صاحبان این نوع تبلیغات دنبال مشتری نمیگردند بلکه این مشتریان هستند که آنها را می یابند..
- ماندگاری و اثر گذاری طولانی در ذهن مخاطب.
- انواع پیام های فرهنگی ، تجاری ، اجتماعی و سیاسی بر روی آن قابل اکران می باشد.
- قابل رویت در فواصل دور.
- برند را معرفی می کند و فروش محصولات را بالا می برد.
- افزایش آگهی مردم نسبت به ورود کالاهای جدید به بازار.
- منبع : http://www.saynadesign.com