سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه به محض اعلام رقم عیدی بازنشستگان، پرداخت آن در بهمن ماه آغاز میشود، گفت: برای همسانسازی، ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن زدا در نشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد، گفت: در ایام دهه فجر اقدامات مختلفی انجام خواهد شد که یکی از آنها، افتتاح بیمارستان خوی است. همچنین مهمترین پروژه تأمین اجتماعی این است که در بحث واردات بنزین به خودکفایی برسیم و دیگر نیازی به واردات نیست.
وی با اشاره به اینکه ۴۲ میلیون نفر تحت پوشش این سازمان هستند، گفت: ۱۴ میلیون بیمهشده اصلی و ۲۲ میلیون بیمه شده تبعی داریم. همچنین ۳.۵ میلیون مستمریبگیر اصلی و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مستمریبگیر تبعی تحت پوشش سازمان هستند.
۲۱۳ هزار نفر از تامین اجتماعی بیمه بیکاری میگیرند
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی افزود: ۲۱۳ هزار نفر از تأمین اجتماعی بیمه بیکاری میگیرند و هر ماه ۳۷۰ میلیارد تومان پرداخت میشود.
زدا گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگاه تحت پوشش داریم و ۵۵۶ شعب تأمین اجتماعی، ۲۳۲ شعبه اقماری و ۲۱۹ کارگزاری داریم.
وی در مورد پرداخت عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی افزود: ابتدا باید دولت در مورد میزان عیدی تصمیم بگیرد و سپس بعد از اینکه مبلغ اعلام شد، ما تمام تلاش خود را انجام میدهیم تا در بهمن ماه این میزان عیدی پرداخت شود و از قبل تمهیدات لازم را اندیشیدهایم.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در خصوص بیمه خبرنگاران آزاد نیز گفت: این افراد از طریق صندوق بیمه هنرمندان بیمه میشوند، محدودیتی در این خصوص نداریم و اگر وزارت بهداشت بار مالی آن را تأمین کند، بدون محدودیت بیمه خواهند شد.
همسانسازی ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار میخواهد
زدا در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار داشت: کارگروه مشترکی با حضور شرکای تأمین اجتماعی ایجاد شده به طوری که مدلهای متفاوتی برای همسانسازی در این کارگروهها اعلام شده است. بر اساس برنامه ششم، باید در خصوص همسانسازی بازنشستگان اقدام کنیم و بار مالی برای سال اول آن، ۱۲ هزار میلیارد تومان است که با تأمین اعتبار، اجرای آن نیز آغاز خواهد شد.
وی در خصوص پرداخت مطالبات داروخانهها و مراکز طرف قرارداد افزود: قرار است از این پس، پولی که مربوط به مطالبات است، در اختیار استانها قرار دهیم و با توجه به شرایط محیطی، آن را اختصاص دهند.
بدهی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در مورد بدهی دولت اظهار داشت: بر اساس میزانی که حسابرسی شده، اصل بدهی تا پایان سال ۹۴، ۸۰ هزار میلیارد تومان است که صحبتهایی در خصوص سود آن انجام شده که مقادیر آن متفاوت است و اخیراً در کمیسیون تلفیق، کارگروهی تشکیل شده و در مجموع در این کارگروه نحوه بازپرداخت و میزان دقیق بدهی مشخص خواهد شد اما در مجموع حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی است که بعد از اعلام کارگروه، رقم دقیق آن اعلام خواهد شد.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در مورد مطالبات مراکز طرف قرارداد در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: مراکزی که از ما طلب دارند نگران نباشند، چرا که ما طلبکاری هستیم که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم، در حالی که ۵ تا ۶ هزار میلیارد بدهکاریم و به همین دلیل جای هیچ نگرانی نیست و ما این بدهی ها را پرداخت می کنیم.
وی گفت: چندین پروژه را در دست طراحی داریم که به هر طریقی از خجالت دوستان دربیاییم و حقشان را پرداخت کنیم، به طوری که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده اعتبار در اختیار استان ها قرار داده شده تا آنها مطالبات مراکز را به مرور پرداخت کنند به همین دلیل نمی توانیم رقم دقیق بدهی ها را عنوان کنیم.
۱۲ هزار میلیارد تومان از کارفرمایان طلب داریم
زدا در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد بدهی کارفرمایان گفت: کارفرمایان ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش دولتی و خصوصی به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار هستند و ما دلمان نمی خواهد هر سال بخشودگی جرایم را اجرایی کنیم، چرا که آنها به تکلیفشان عمل نخواهند کرد.
وی گفت: پرداخت بدهی کارفرمایان هم به تولید داخلی و کارگران خود کمک می کند و هم به سازمان تأمین اجتماعی، بر همین اساس تا ۴-۳ سال آینده ما اجازه نمی دهیم بخشودگی جرایم اجرایی شود.
زدا تأکید کرد: کارفرمایان باید بدانند که تکالیف خود را با پرداخت بدهی ها انجام دهند.
وی در مورد بیمه سرویس های مجازی و استارت آپ ها گفت: مشکلی که در این خصوص وجود دارد این است که چند ارگان و نهاد متولی آنها هستند و هر کدام عنوان می کنند که این سرویس های مجازی مربوط به ما هستند. هم شهرداری و هم اتحادیه تاکسی تلفنی ها مدعی این هستند که متولی تاکسی های تلفنی مجازی هستند، به همین دلیل پراکندگی متولی باعث شد برای بیمه این افراد مقداری سردرگم شویم و از همه این افراد خواستیم که بیایند و با آنها صحبت کنیم و اصلا دوست نداریم برای بیمه آنها از روش های قهری و اجباری استفاده کنیم.
بخشودگی ۲ هزار میلیارد تومان از بدهی کارفرمایان
زدا با اشاره به اینکه در سال جاری ۲ هزار میلیارد تومان از جرایم کارفرمایان بخشوده شد، گفت: تمام تلاش ما این است که رونق اقتصادی را به کارگاه های بازگردانیم، به طوری که تقسیط بدهی ها را به همین دلیل انجام می دهیم و در کنار آن اقداماتی انجام می دهیم تا کارفرمایان راحت تر اقدامات خود را در جهت تولید و کارآفرینی انجام دهند.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان نیز افزود: به محض اینکه دولت در مورد افزایش حقوق ها تصمیم گرفت و به ما اعلام کرد، آمادگی داریم آن را اجرایی کنیم.
وی در مورد پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت در سال جاری نیز تأکید کرد: برای اجرایی شدن این بند از قانون بودجه سال ۹۷، ایراداتی وجود داشت که پس از چندین جلسه این ایرادات برطرف و مجددا در لایحه بودجه ۹۸ آمده است.
زدا گفت: در قانون برنامه ششم آمده است که دولت در طول برنامه ششم باید کل مطالبات تأمین اجتماعی را پرداخت کند و پرداخت بدهی ها در سال نباید به کمتر از ۱۰ درصد برسد. ساز و کار این موضوع فراهم شده و از سوی دیگر دولت دچار مشکلاتی است که کار را سخت کرده است و امیدواریم دولت توان پرداخت بدهی های ما را داشته باشد که البته ما پیشنهاد داده ایم که نیازی نیست تمام پرداختی ها نقدی باشد.
وی با اشاره به اینکه ۵ هزار میلیارد تومان از تعهد ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت پرداخت شده است، گفت: مجلس از مرکز پژوهش ها خواست که ایرادات را برطرف کنند و مجددا در قانون بودجه امسال پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان آمده است، نکته بسیار خوبی که در بودجه سال آینده آمده است این است که رئیس مجلس دستور داده که وزیر اقتصاد متولی پاسخگویی ۵۰ هزار میلیارد تومان باشد و این قدم مهمی است.
خدمات ۷ گانه به بیمه شدگان غیرحضوری میشود
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در مورد خدمات کوتاه مدت سازمان به بیمه شدگان گفت: در حال حاضر ۷ خدمت مانند غرامت ایام بیماری، کمک هزینه ازدواج، بیمه بیکاری و … انجام می شود که فقط بیمه شدگان به یک نفر برای انجام کارهایشان مراجعه می کنند که با الکترونیکی شدن خدمات، ظرف چند روز آینده دریافت این خدمات نیز غیرحضوری می شود.
زدا تصریح کرد: بیش از ۷۵ درصد وصولی های تأمین اجتماعی از طریق درگاه الکترونیک انجام می شود و همین موضوع باعث شده مراجعات کاهش پیدا کنند.
وی افزود: ۶۰ تا ۷۰ درصد مراجعه کنندگان افرادی هستند که برای دریافت کمک های کوتاه مدت مراجعه می کنند و قصد داریم ۶۵ سرویس را غیرحضوری ارائه دهیم و در این صورت ۶۰ درصد مراجعات کاهش پیدا می کند.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در طی هشت سال، هشت مدیرعامل تغییر کرد، گفت: این موضوع باعث شد از برنامه عقب بمانیم و نه تنها نتوانستیم خودمان را به روز کنیم، بلکه به دوره های بعدی نیز فشار وارد شد.
زدا گفت: در حال حاضر مستمری ها را به صورت متمرکز پرداخت می کنیم و پرداخت سبد معیشت نیز که وظیفه سازمان نبود اما زیرساخت ها و دیتاها چه از نظر سخت افزاری و نرم افزاری آماده بود و توانستیم طی سه روز به ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر سبد معیشت ارائه دهیم.
زدا در مورد اختلافات با وزارت بهداشت و موضوعاتی که بر سر ادغام بخش درمان بود، گفت: اختلافی با وزارت بهداشت وجود نداشته و نظر سازمان این است که باید مکانیسمهای کنترل هزینه داشته باشیم تا به طرح تحول کمک کنیم.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی گفت: وقتی دفترچههای ما به چک سفید امضا تبدیل شده ولی کنترل هزینهای نیست، مشکلاتی ایجاد خواهد شد و مطالبه ما از وزیر بهداشت این بود که ابتدا مکانیسمها را مشخص کنیم تا بتوانیم حمایت بیشتری انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده در استان مازندران و فارس در حال اجراست، افزود: ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح کمک کردیم و اوج آمال ما در این بخش، نظام ارجاع است.
زدا با اشاره به اینکه مباحث مطرح شده در مورد اختلاف با وزارت بهداشت، سوءبرداشت بوده است، تصریح کرد: ما همچنان پای کار هستیم، وزیر ارتباطات از طرف رئیسجمهور مسئول پیشبرد زیرساختهای پزشک خانواده و حذف دفترچهها شده و تصمیمات خوبی در این خصوص گرفته شده است.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه اختلافی با وزارت بهداشت نبوده و صحبت بر سر نحوه پشتیبانی و حمایت ما است که آن نیز صد درصد است، افزود: صحبتهایی که دکتر نمکی اخیراً انجام داده باعث دلگرمی کارگران شده به طوری که ادغام درمان تأمین اجتماعی قابل درمان نیست و مصداق بارز حقالناس است و قابل مشارکت با سازمان دیگری نیست که این صحبتها باعث دلگرمی جامعه کارگری شده است.
وی در مورد اقلام دارویی گفت: پوشش اقلام دارویی و تصمیمگیری در مورد آن، در اختیار شورای عالی بیمه است.
زدا همچنین به انتصاب ۹ مشاور طی روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: تعداد مشاوران ما ۳۰ نفر بود که آن را به ۹ نفر کاهش دادیم.
وی در مورد فساد در سازمان تأمین اجتماعی گفت: از فساد سازمانیافته در تأمین اجتماعی بیاطلاع هستم و آن را تکذیب میکنم، فساد سازمانیافته نداریم و ادلهی ما نیز تحقیق و تفحص مجلس است. در حال حاضر نیز سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات برای رصد این مسائل در تأمین اجتماعی مستقر هستند و ما چیزی برای مخفی کردن نداریم؛ در این خصوص جدی هستیم و چشمپوشی نمیکنیم.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: تأمین اجتماعی کارکرد مهمی در امور رفاهی دارد به طوری که مجلس دو جلسه غیرعلنی داشته و دولت نیز صندوقها را جزو ابرچالشها دانسته که باید سریعاً برای آنها چارهاندیشی شود. همچنین در کمیسیون تلفیق شاهد اتفاقات خوبی برای حمایت از صندوقهای بیمهای هستیم.
زدا به سبد حمایتی نیز اشاره کرد و گفت: دو میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته و ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار بیمهشده این بسته را دریافت کردهاند.
وی تصریح کرد: فاقد بانکهای اطلاعاتی هستیم اما طرح به خوبی اجرا شد؛ همپوشانیها، رفع و هر خانواده قرار شد یک بسته دریافت کند.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی ضمن عذرخواهی از بیمهشدگان در پروسه بسته حمایتی گفت: اگر بیمهشدگان عزیز در این پروسه دچار زحمت شدند، عذرخواهی میکنیم.
زدا اظهار داشت: ۱۳۰ هزار تماس تلفنی داشتیم و افراد بسیاری پشت نوبت ماندند اما جمعاً حدود ۱۰ میلیون بسته حمایتی ارائه کردیم.
وی به مقایسه وضعیت تأمین اجتماعی طی ۴۰ سال اخیر پرداخت و گفت: در سال ۵۷ تعداد افراد تحت پوشش هفت میلیون نفر بود که در سال ۹۶ به ۴۲ میلیون نفر رسید. همچنین نسبت بیمهشدگان به جمعیت کشور ۱۹ درصد بود که به ۵۳ درصد رسید. از سوی دیگر تعداد بیمهشدگان اصلی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به ۴۰ میلیون نفر رسیده است.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: ۹۰ هزار مستمریبگیر در سال ۵۷ به سه میلیون نفر در سال ۹۶ رسیده و حداقل مستمری دریافتی در آن سال ۶۳۰ تومان بود که هماکنون به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است و نسبت پشتیبانی یعنی به ازای افرادی که حق بیمه پرداخت میکنند، به چه تعداد مستمری میدهیم، ۲۰ نفر بوده، در مجموع به ۵.۱۴ رسیده است؛ یعنی از پنج نفر حق بیمه میگیریم و به یک نفر مستمری میدهیم.