مبتکران با ایجاد محصولات جدید، پیشرفته کردن وسایل کنونی و ایدههای ناب در صدر توسعه و پیشرفت هر کشوری قرار دارند. به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی یا یک شرکت چند ملیتی با نوآوری در مشاغل، بهترین استعدادها را جذب کرده تا موجب افزایش درآمد، افزایش کارآمدی و دریافت سود بیشتر نسبت به رقبای خود شود. به همین دلیل است که مبتکران با برآورده کردن نیازهای روزافزون مشتریان برای پایداری شغل و برجسته کردن برندشان تلاش میکنند.
به گزارش ایسنا، امروزه ابزارها و روشهای نوآورانه بیش از گذشته قابل دسترس هستند، پس تلاش در نوآوریهای جدید راهی برای ارتقای شرکت، موسسه، اداره، جامعه و کل کشور محسوب میشود.
فرانسیس گوری، مدیر کل سازمان مالکیت جهانی (WIPO) اظهار کرد: نوآوری در قلب رشد اقتصاد محلی است و بر اقتصاد جهانی نیز تاثیر دارد و این نوآوری است که برتری رقابتی کشورها، اقتصادها و بنگاههای اقتصادی را مشخص میکند.
همچنان که نوآوری در زمینههای مختلف در سراسر جهان شکوفا میشود موانع جدید و خطرات نیز در این مسیر برای نوآوری جهانی ایجاد میشود. برای پیشگیری از شکست در زمینه بهرهوری، دولتها باید برنامهریزی دقیق در تعاملات تجاری، حمایت از تولیدات داخلی و رشد اقتصادی را داشته باشند.
شاخص نوآوری جهانی
شاخص نوآوری جهانی اکنون در دوازدهمین سالگرد خود، رتبهبندی ۱۲۹ اقتصاد دنیا را به عنوان معیاری برای مدیران مشاغل، سیاستگذاران و سایر افراد توسط انتشارات دانشگاه کرنل، INSEAD و مالکیت جهانی WIPO منتشر کرده است.
شاخص نوآوری جهانی یا GII بر اساس هفت اصل موسسات، سرمایه انسانی و تحقیقات، زیرساختها، مهارت در بازار، مهارت در کسب و کار، خروجی دانش و فناوری و خروجیهای خلاق بنا شده است. هر یک از این اصول به سه زیرمجموعه تقسیم میشوند که شامل ۲تا ۵ شاخص فردی است.
در کل ۸۰ شاخص وجود دارد و با در نظر گرفتن شاخصهای سنتی مانند سرمایهگذاریهای تحقیق و توسعه (R&D) و برنامههای ثبت اختراع بین المللی و علائم تجاری به شاخصهای جدیدتری مانند صادرات با فناوری بالا میرسیم.
مانند سال گذشته، تمام اقتصادهای ASEAN (سازمان بینالمللی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در آسیای جنوب شرقی) نیز در ۱۰۰ شرکت برتر جهانی GII امسال رتبهبندی شدند و همچنان از طریق نوآوری بهتر، تحقیق و توسعه و شاخصهای توسعه اقتصادی برای ارتقا جایگاه خود تلاش کردند.
علاوه بر رتبهبندی کشورها با توجه به عملکرد نوآوری خود بر روی ۸۰ شاخص، شاخص امسال چشمانداز نوآوری پزشکی و اینکه چگونه نوآوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی (AI)، و اپلیکیشنهای بهداشتی تلفن همراه بر نحوه مراقبتهای بهداشتی در کشورها تاثیر میگذارد را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
نتایج شاخص نوآوری جهانی در سال ۲۰۱۹
شاخص امسال نشان میدهد با وجود آهستگی رشد اقتصاد جهانی، به ویژه در آسیا، نوآوری در جهان در حال شکوفایی است. بر اساس نتایج سوئیس با امتیاز ۶۷.۲۴ از ۱۰۰، در ردهبندی سال ۲۰۱۹ صدرنشین است. سوئیس نهمین بار است که در نوآوری به عنوان رهبر جهانی معرفی شده است.
بر اساس این شاخص بعد از سوئیس به عنوان مبتکرترین کشور جهان، سوئد ، ایالات متحده، هلند و انگلیس قرار گرفتهاند. هند، آفریقای جنوبی، شیلی، سنگاپور، چین، ویتنام و رواندا نیز در صدر گروههای خود قرار دارند.
سال گذشته، هلند در رده دوم قرار گرفته بود، اما اکنون سوئد جایگزین آن شده و هلند به رده چهارم سقوط کرده است. سال گذشته چین موفق شد برای نخستینبار به مقام ۱۷ جدول برسد و با افزایش سطح نوآوری در آسیا، در سال ۲۰۱۹ در جایگاه ۱۴ قرار گرفته است. هند از سال ۲۰۱۸ با کسب پنج شاخص به ردهبندی بالاتری دست یافته و ۵ رتبه صعود داشته و به پنجاه و دومین کشور خلاق تبدیل شده است.
فرانسیس کوری، مدیر کل سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO، گفت: شاخص GII توسط کشورهایی مانند چین و هند جغرافیای نوآوری را دگرگون کرده و بیانگر اقدامات لازم در ارتقا نوآوری است. متاسفانه ابتکار عمل برای برخی اقتصادها به دلایل مختلف به ویژه بیثباتی سیاسی و درگیری، غیرممکن است. امسال کمترین رتبه در این فهرست را نیجریه (۱۸.۱۳) ، بوروندی (۱۷.۶۵) و یمن (۱۴.۴۹) داشتند.
علت بررسی و ارزیابی خدمات پزشکی در شاخص نوآوری ۲۰۱۹
تاثیر بالقوه نوآوریهای پزشکی بر جامعه و رشد اقتصادی چیست و برای رسیدن به آن چه موانعی باید بر طرف شود که به مهمترین عوامل موفقیت در زمینه نوآوریهای پزشکی در ذیل اشاره شده است:
– چشمانداز تغییرات جهانی در تحقیق و توسعه و نوآوری پزشکی
– رفع چالشهای بهداشتی با نوآوریهای آینده
– فرصتها و رفع موانع اصلی برای نوآوری در پزشکی و نقش آن در سیاستهای جدید
از تجزیه و تحلیل این موارد، پنج پیام اصلی مشخص میشود:
– مراقبتهای بهداشتی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه برای رشد اقتصادی پایدار و کیفیت زندگی شهروندان مهم است. در حالی که طی دهههای گذشته پیشرفت قابل توجهی در ابعاد مختلف حاصل شده، اما همچنان مشکلات قابل توجهی در دسترسی به مراقبتهای بهداشتی با کیفیت در مناطق بزرگی از جهان باقی مانده است.
– نوآوریهای پزشکی برای رفع مشکلات در زمینه ارائه مراقبتهای بهداشتی جهانی بسیار مهم است. این نوآوریها در ابعاد مختلف از جمله علوم پایه، تولید دارو، مراقبت و نمونههای سازمانی و تجاری بوده و به ویژه نوآوریهای مربوط به فناوری پزشکی در حال شکوفایی است و تعداد ثبت اختراعات در فناوری پزشکی بسیار سریعتر از ثبت اختراعات دارویی در دهه گذشته بوده است. با این حال، برخی چالشها به ویژه کاهش بهره وری R&D دارویی و روند طولانی برای استقرار نوآوریهای بهداشتی به دلیل اکوسیستم های بهداشتی پیچیده باید برطرف شوند.
– همگرایی فناوریهای دیجیتال و بیولوژیکی، مختلکننده مراقبتهای بهداشتی شده و بیانگر افزایش اهمیت ادغام و مدیریت دادهها در اکوسیستم مراقبتهای بهداشتی است. در نتیجه راهبردهای جدید در بهداشت دیجیتال باید بر ایجاد زیرساختها و جمعآوری اطلاعات در فرآیند مدیریت و به اشتراکگذاری اطلاعات کارآمد و ایمنتر متمرکز شوند.
– بازارهای نوظهور، فرصتی بینظیر برای بهرهگیری از نوآوریهای پزشکی و سرمایهگذاری در نمونههای جدید ارائه خدمات برای رفع مشکلات مراقبتهای بهداشتی دارند. البته باید دقت کرد که نوآوریهای جدید حوزه سلامت و هزینههای مربوط به آنها باعث افزایش شکاف سلامت بین ثروتمندان و فقرا نشود.
– برای به حداکثر رساندن پتانسیل نوآوری در حوزه سلامت در آینده، تشویق همکاری بین عوامل اصلی، افزایش بودجه از منابع دولتی و خصوصی، ایجاد و حفظ نیروی کار ماهر بهداشتی، ارزیابی دقیق هزینهها و مزایای نوآوریهای پزشکی ضروری است.
نوآوری در حوزه سلامت، اکنون به طور فزایندهای توسط اینترنت اشیا و هوش مصنوعی هم در تشخیص و هم در پیشبینی صورت میپذیرد و در نتیجه مشکلات بیسابقه ایجاد شده آنها نیاز به توجه در ابعاد اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی دارد.
منبع : https://www.isna.ir/news/98062009426