ساعات واریز پایا:
یکی از پرطرفدارترین روش های انتقال وجه از طریق حواله پایا است که مزایای بسیار زیادی دارد. واریز حواله پایا هیچ گونه کارمزدی ندارد و ساعات واریز پایا در طول شبانه روز چندین بار است. در این پست ساعات واریز پایا به حساب مقصد آورده شده است.
طراحی «پایا» به صورت سامانهای ۲۴/۷ صورت پذیرفته است و این سامانه قادر است به صورت شبانهروزی و در تمامی روزها از بانکها دستور پرداخت دریافت نماید. با این حال با توجه به این که عملیات تسویه در «ساتنا» تنها در روزهای کاری صورت میگیرد، انجام دستور پرداختهای «پایا» که در خارج از ساعات کاری ارسال میشوند در اولین فرصت (اولین چرخه اولین روز کاری) صورت میگیرد. این ویژگی به بانکها امکان میدهد تا بتوانند در سامانههای بانکداری اینترنتی، بانکداری همراه و نظایر آن خدمات حواله و انتقال وجه به مشتریان ارایه نمایند. همچنین با استفاده از امکانات این سامانه بانکها میتوانند ابزارهای لازم را برای مشتریان عمده خود به گونهای طراحی و فراهم نمایند که امکان صدور دستهای دستور پرداخت (شامل هزاران دستور پرداخت به بانکهای مختلف) از طرف این مشتریان به شبکه بانکی میسر گردد.
paya money transfer ساعات انتقال وجه بین بانکی، پایا
پایا مخفف سامانه پایاپای الکترونیکی است و چند سال بعد از ساتنا به منظور بهبود عملکرد نظام بانکداری کشور راه اندازی شد. شیوهای از انتقال وجه میباشد که در آن مشتری، بانک را مجاز مینماید که مبالغ مشخصی را در زمانهای تعیین شده از حسابهای اشخاص دیگر در بانکهای مختلف برداشت و به حساب وی واریز نماید. این امر با توافق قبلی طرفین (مشتریان بدهکار و بستانکار) صورت میپذیرد، به سایت سماتک همراه باشید.
پایا راه اندازی شد تا بتواند پرداخت های خرد را ساماندهی کند به همین دلیل انتقال وجه در این سیستم در فاصله زمانی ۱ تا ۲ ساعته انجام می گیرد. درغیر این صورت شکل واریز و نحوه اتصال سیستم با بانک ها با شتاب تفاوت چندانی ندارد.
بانک مبدا به سیستم بانک مرکزی متصل می شود. بانک بعد از تایید به بانک مقصد اطلاع رسانی می کند و انتقال وجه انجام می پذیرد.به این ترتیب پایا و ساتنا به هم متصل اند اما پایا برای پرداخت های مدت دار مثل پرداخت حقوق کارمند ها کاربردی تراست.
انتقال وجه بین بانکی پایا از طریق شماره شبا صورت می پذیرد.
از حدود ۲۰ دقیقه به آخرین زمان پاسخگویی پایا ( ۱۹:۵۰ ) احتمال اینکه وجه شما در روز آتی بحساب مقصد واریز شود افزایش می یابد.
سقف انتقال وجه در هر بار مبلغ ٢۵٠,٠٠٠,٠٠٠ ریال می باشد.
سقف انتقال وجه در یک روز از هر حساب مبلغ ۵٠٠,٠٠٠,٠٠٠ ریال می باشد.
سقف مجموع برداشت های صورت پذیرفته از هر حساب در یک روز اعم انتقال وجه درون بانکی، انتقال وجه بین بانکی (ساتنا یا پایا) یا پرداخت اقساط تسهیلات مبلغ ١,۵٠٠,٠٠٠,٠٠٠ ریال می باشد.
لازم به ذکر است، مدت زمان عملیات واریز به حساب مقصد به عملکرد سیستم انتقال وجه بین بانکی ( پایا ) وابسته میباشد.
عملیات انتقال وجه شما وابسته به عملکرد سیستم پایا ، در مقاطع زمانی مشخص و به شرح است:
در صورتی که تاریخ موثر انتقال مصادف با یکی از ایام تعطیل باشد، انتقال در اولین روز کاری انجام خواهد شد.
درخواست انتقال وجه جاری در نزدیکترین سیکل ممکن انجام و در غیر اینصورت به سیکل بعدی موکول خواهد شد.
مطابق قوانین بانک مرکزی، سقف مجاز انتقال وجه در هر تراکنش پایا حداکثر مبلغ پانصد میلیون ریال است.
سقف مجاز تراکنش
سقف تراکنش روز جاری از همه حسابها: ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
مجموع تراکنشها: ۵۰۰,۰۰۰ ریال
باقیمانده تراکنش مجاز: ۱۹,۵۰۰,۰۰۰ ریال
سقف تراکنش ماه جاری از همه حسابها: ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
مجموع تراکنشها: ۵۰۰,۰۰۰ ریال
باقیمانده تراکنش مجاز: ۱۹۹,۵۰۰,۰۰۰ ریال
مواردیکه در انتقال وجه پایا شما تایید می کنید:
۱) مشتری با امضای این دستور پرداخت به بانک اجازه می دهد تا وجه مورد انتقال و کارمزدهای مربوط را از حساب وی برداشت نماید.
۲) دستور پرداخت صادر شده پس از پذیرش آن توسط بانک قطعی و غیرقابل برگشت بوده و انجام آن جزء تعهدات بانک محسوب میشود.
۳) استرداد وجه مورد انتقال پس از پذیرش دستور پرداخت توسط بانک به هیچ وجه امکان پذیر نیست.
۴) بانک متعهد است در تاریخ درخواست شده توسط مشتری (تاریخ مؤثر)، وجه را در صورت تکافوی موجودی حساب مشتری به بانک ذینفع ارسال نماید.
۵) در صورتی که به هر دلیل تاریخ مؤثر انتقال با یکی از ایام تعطیل رسمی مصادف باشد، بانک انتقال را در اولین روز کاری بعد از تعطیل انجام می دهد.
۶) مسؤولیت واریز وجه انتقال داده شده به حساب ذینفع (مقصد) در تاریخ مؤثر انتقال بر عهده بانک ذینفع (مقصد) است و لذا در این خصوص مسؤولیتی متوجه
بانک صادر کننده دستور پرداخت (مبداء) نیست.
۷) نام دارنده حساب مقصد و وضعیت فعلی حساب مزبور باید توسط بانک مبداء از سامانه استعلام استخراج و به صورت چاپی به رویت و تایید مشتری برسد.
۸) در صورت عدم ارسال درخواست استعلام به سامانه استعلام در بانک مبدا و وقوع هرگونه اشتباه واریزی، ریسک مربوطه بر عهده بانک مبدا خواهد بود.
۹) در صورت ارسال درخواست استعلام و عدم دریافت پاسخ استعلام از بانک مقصد به هر دلیل، بانک مبدا موظف به اعلام موضوع به مشتری بوده و در صورت
تاکید وی بر ارسال دستور پرداخت و پذیرش مسئولیت مربوط، خدمت ارائه گردد. مسئولیت را میپذیرم.
۱۰) مشتری مبدا و یا ذینفع دستور پرداخت میتواند با در دست داشتن شماره پیگیری نسبت به استعلام وضعیت انجام دستور پرداخت از بانک مبداء و بانک
مقصد اقدام نماید.
۱۱) با توجه به قانون مبارزه با پولشوئی مصوب ۱۳۸۶/۱۱/۰۲ مجلس شورای اسلامی و آئین نامه و دستورالعمل های اجرایی آن، بدین وسیله متعهد و ملتزم می شوم/می شود، ضمن رعایت مواد قانون یاد شده و مقررات مربوطه از هرگونه اقدامی که منجر به پولشوئی گردد خودداری نموده و همچنین به اشخاص ثالث اجازه استفاده از حساب ها و خدمات بانکی و ابزارهای الکترونیکی خود را ندهم/ندهد و همچنین اعلام می نمایم/نماید، اطلاعات ارائه شده بر اساس آخرین تغییرات می باشد و بعلاوه متعهد و ملتزم می شوم/می شود، هرگونه تغییر در کد و نشانی پستی/ثبتی و سایر تغییرات را در کوتاه ترین زمان ممکن به مراجع قانونی ذیربط (ثبت احوال و یا ثبت اسناد املاک) اطلاع داده و مستندات تغییرات را به بانک ارائه نمایم/نماید.
پایاپای الکترونیک (پایا) زیرساخت اصلی مبادلات پولی بین بانکی حسابی انبوه به شمار آمده و ستون فقرات حوالههاو انتقال وجه بین بانکی را در کشور تشکیل میدهد. «پایا» به گونهای طراحی شده که میتواند دستور پرداختهای متعدد را از طرف بانکها دریافت، پردازش و برای انجام به بانکهای مقصد ارسال نماید. متناظراً بانکها نیز میتوانند دستور پرداختهای مشتریان خود را به صورت انفرادی یا انبوه دریافت و برای پایاپای و انجام در بانکهای مقصد به «پایا» ارسال کنند. سامانه پایاپای الکترونیک در درون خود دارای دو هسته جداگانه «انتقال اعتبار» و «برداشت مستقیم» است که ارایه خدمات ارزشافزوده را برای بانکها میسر میسازند.
هسته انتقال اعتبار یا انتقال مستقیم همانند یک سامانه حواله بین بانکی عمل مینماید، با این تفاوت که این سامانه علاوه بر پذیرش حوالههای انفرادی قادر خواهد بود تا حوالههای انبوه شامل تعداد بسیار زیادی دستور پرداخت را نیز از بانکها و مشتریان آنها دریافت و پردازش نماید. قابلیتهای «پایا» ارایه خدمات زیر را در شبکه بانکی میسر خواهد ساخت:
۱٫ پرداخت الکترونیکی اقساط تسهیلات: بسیاری از تسهیلات گیرندگان، دریافتیهای مستمر خود را در بانکی غیر از بانک تسهیلات دهنده دریافت میکنند. بر این مبنا استفاده از خدمات «پایا» امکان واریز وجه اقساط تسهیلات را بدون نیاز به مراجعه به شعب دو بانک و انتقال فیزیکی اسکناس، ایران چک یا اسناد بانکی کاغذی میسر خواهد ساخت.
۲٫ پرداخت حقوق و مستمری: در حال حاضر سازمانها برای پرداخت حقوق یا مستمری کارکنان یا بازنشستگان ناچارند برای تمامی تابعان خود در یک بانک حساب افتتاح کنند. استفاده از امکانات «پایا» به سازمانها و کارکنان و بازنشستگان آنها امکان میدهد تا بدون نیاز به افتتاح حسابهای متعدد در بانکهای مختلف بتوانند حقوق یا مستمری خود را از طریق واریز به حسابی که مد نظر کارکنان است دریافت کنند. این ویژگی به صورت ضمنی از تعدد حسابها در شبکه بانکی کشور خواهد کاست.
۳٫ پرداخت سود سهام و اوراق بهادار: شرکتهایی که دارای تعداد انبوهی سهامدار هستند میتوانند با استفاده از امکانات «پایا» بدون نیاز به افتتاح حساب برای تک تک سهامداران، یا ارایه فیش برای دریافت سود سهام، وجوه را مستقیماً به حساب سهامداران واریز کنند.
با استفاده از هسته برداشت مستقیم (انتقال معکوس) «پایا»، برای اولین بار در کشور امکان ارایه خدمات بانکی مبتنی بر دستور پرداختهای پیشتایید شده را به صورت بین بانکی میسر میسازد. هسته پردازشی برداشت مستقیم، طیف وسیعی از خدمات پرداخت بانکی انفرادی و انبوه، نظیر پرداخت قبوض، پرداخت اجارهبها، اقساط تسهیلات و نظایر آن را به صورت بین بانکی امکانپذیر خواهد ساخت. همچنین عملکرد خدمات مبتنی بر هسته برداشت مستقیم همانند واگذاری چک در بانکهای مقصد بوده و میتواند جایگزین بخش بزرگی از پرداختهای مبتنی بر چک نیز گردد.
«پایا» زیرساخت مبادله پیامهای مالی مبتنی بر شماره حساب بانکی بوده و تسویه بین بانکی مبادلات انجام شده توسط این سامانه از طریق «ساتنا» صورت خواهد گرفت. به این منظور «پایا» مستقیماً به «ساتنا» متصل بوده و عملیات تسویه را در پایان هر چرخه پایاپای به صورت خودکار انجام خواهد داد.
Discussion1 دیدگاه
پایا یا همان سامانه اتاق پایای الکترونیکی همانند سحاب و ساتنا به عنوان یکی از سیستمهای تبادل اطلاعات بانکی است که از پس از ساتنا روی کار آمد و سعی کرد تا با ارتقای عملکرد ساتنا خدمات بهتری به مشتریان در عرصه بانکداری الکترونیک ارائه دهد.
به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،تسریع در انتقال وجوه بینبانکی و ضرورت انجام خدمات در کمترین زمان مهمترین وجه تمایز این سامانه محسوب میشود. اینترنتبانک، شعبه و موبایل بانک به عنوان سه نقطه اصلی دسترسی به پایا هستند، با این وجود زمان در نظر گرفته شده برای انجام عملیات انتقال در هر سه مورد به یک اندازه است.
سامانه پایا در درون خود دارای دو هسته جداگانه «انتقال اعتبار» و «برداشت مستقیم» است که ارایه خدمات ارزشافزوده را برای بانکها میسر ساخته است.
بدون شک مشتریان متقاضی از خدمات انتقال وجوه بین بانکی به هنگام استفاده از یکی از این سامانههای انتقال وجوه اولویتهای مختلفی را مد نظر قرار میدهند و بدیهی است که موضوع زمان در ارائه خدمات و انتقال این وجوه یکی از مهمترین معیارهای مورد توجه در این زمینه باشد.
در این گزارش قصد داریم تا به بررسی جزییتاتی از زمان مورد نیاز برای استفاده از پایا به منظور انجام خدمات پرداخت بپردازیم؛ بر این اساس ارائه سایر اطلاعات دیگر در زمینه نحوه و چگونگی فعالیت این سامانه از ابتدای راهاندازی و مقایسه آن با سامانههای دیگر و تعیین مزایا و ایراداتی که به آن وارد میشود همه به منظور رسیدن به اطلاعاتی بهتر در زمینه ارائه گزارشی از بازه زمانی مورد نیاز برای این سامانه است.
بازه زمانی پایا برای انتقال وجه موضوعی که در ابتدای بحث به آن میپردازیم، محدوده زمانی تعیین شده برای پایا در طول یک شبانه روز است. اول اینکه توجه به این نکته لازم است که پایا سالها پس از ساتنا روی کار آمده و هدف اصلی از راهاندازی آن رفع نواقص موجود در ساتنا بوده است.
بنابراین طبیعی است که سرعت انجام فرآیند انتقال داده و زمانهای درنظر گرفته شده برای انجام عملیات انتقال از شرایط بهتری برخوردار شده است. سیکل کاری پایا از ساعت ۵ و نیم صبح آغاز شده و تا ساعت هفت و نیم عصر همان روز ادامه دارد.
تعداد دورههای در نظر گفته شده برای انجام عملیات انتقال شامل ۷ دوره زمانی مشخص است. البته این موارد به استثنای روزهای تعطیل است که در ادامه به آن میپردازیم. فرآیند ارسال به بانک مبدا در تمامی این انتقالها پس از گذشت یک ساعت از عملیات آغاز شده و حداکثر به مدت ۳۰ دقیقه زمان میبرد. اولین زمان در نظر گرفته شده برای انجام عملیات انتقال از ساعت هفت و نیم عصر است که در این زمان امکان انتقال وجه تا یازده ساعت بعد،۵ و نیم صبح روز بعد وجود دارد.
تمامی انتقالات انجام شده در این بازه زمانی از ساعت شش و نیم تا ۷ صبح به بانک مقصد میرسد. زمان درنظر گرفته شده بعدی برای انجام عملیات انتقال از ۵ و نیم صبح تا راس ساعت نه است و تمامی وجوه منتقل شده در این بازه زمانی سه ساعت و سی دقیقه از ساعت ۱۰ الی ۱۰ و نیم صبح به حساب در نظر گرفته شده در بانک مقصد واریز میشود.
پنج دوره زمانی دیگر از ساعت نه صبح به بعد برای انجام انتقال وجه و خدمات اینترنت بانک پایا درنظر گرفته شده است که تمامی این دورهها دوساعته بوده و انتقال وجه به بانک مقصد نیز همانند موردهای طرحشده در دورههای قبلی از ۳۰ دقیقه بعد از آخرین زمان پرداخت بوده و نهایتا ۳۰ دقیقه نیز به طول میانجامد.
زمان فعالیت پایا در ایام تعطیل توجه به این نکته لازم است که در صورتی که انجام عملیات انتقال پایا همزمان با تعطیلات رسمی باشد، رسید وجه انتقالی به بانک مبدا در اولین روز کاری صورت میگیرد. در صورتی که زمان پرداخت انجام شده از حدود ۲۰ دقیقه به آخرین زمان پاسخگویی پایا یعنی ساعت نوزده و پنجاه دقیقه عصر باشد به احتمال زیاد وجه انتقال یافته در روز بعد به حساب مقصد مورد نظر واریز میشود.
در این رابطه میتوان به نحوه عملکرد پایا در روزهای پایانی اسفندماه و ایام نوروز اشاره کنیم. بر اساس ابلاغ صورت گرفته از سوی بانک مرکزی، در روز ۲۸ اسفند و همچنین پنجم تا دهم فروردین این سامانه همانند روزهای عادی خدمات خود را به مشتریان ارایه کرد اما در بازه زمانی ۲۹ اسفند تا چهارم فروردین و نیز ۱۱ تا ۱۳ فروردین مانند روزهای تعطیل فعال بود. از دیگر ویژگیهای استفاده از پرداخت به روش پایا این است که بانک میتواند دستور پرداخت به تاریخ مؤثر آتی را از مشتری دریافت نموده و در تاریخ مؤثر آن را به «پایا» ارسال کند.
به نوشته بانکداری الکترونیک، نکتهای که توجه به آن حائز اهمیت است این است که حوالههای بینبانکی پایا محدودیت جغرافیایی نداشته و در تهران و شهرستان ها و یا بین شهرهای مختلف کشور، در تاریخ سررسید، با یک سرعت مشخص ارسال میشوند و تمام مواردی که در بحث زمان طرح شده در حوزه شهرهای دیگر به غیر از تهران نیز به همین صورت است و حواله پایای صادره به تاریخ روز، ظرف همان روز برای واریز به حساب ذی نفع، به بانک مقصد ارسال میشود.
به این ترتیب با استفاده از پایا مشتریان متقاضی استفاده از خدمات و سرویسهای بین بانکی میتوانند با کاهش میزان مراجعات حضوری به شعب بانکی و کاهش ترددهای درونشهری اقدامات واریز و انتقالات بانکی را در کمترین زمان و با به حداقل رساندن خطرات امنیتی انجام دهند.
منبع : http://banker.ir/p