به گزارش کارگر آنلاین، بار دیگر بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهر مقابل سازمان تامین اجتماعی خواستار افزایش حقوق و دیگر مطالباتشان شدند و معتقد بودندکه افزایش ناچیز مستمریها نمیتواند فاصله عمیق دریافتی بازنشستگان با خط فقر را جبران کند.
با اجرای قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان، قرار بر این بود که افزایش حقوق مستمریبگیران دارای ۳۰ سال سابقه به حدود دومیلیون و ۸۰۰هزار تومان باشد، اما وقتی اولین حقوق بازنشستگان از ۲۰ مرداد واریز شد، آنها شاهد افزایش ۴۰۰هزار تومانی حقوق بودند و واریزیهای سازمان تامین اجتماعی با وعدههایی که داده شد تفاوت بسیار داشت. همینطور در حالی حقوق بازنشستگان ۱۵درصد افزایش یافت که تورم تیرماه ۴۰درصد بوده است و سنوات مشاغل سخت و زیانآور در این طرح لحاظ نشده است.گروهی از بازنشستگان معترض افرادی هستند که پیش از این شغل سخت و زیانآور داشتهاند و سابقه کار آنان ۲۰ سال محاسبه شده است. علی دهقانکیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران درباره اعتراض این گروه از بازنشستگان گفته بود: « بازنشستهای که با ۲۰ سال سابقه بیمهپردازی دارد، ولی چون جزو مشاغل سخت و زیانآور بوده، بهجای ۳۰ سال، با ۱۰ سال کمتر بازنشسته شدهاند، آنها معتقدند که باید بنا به اندازه بازنشستههای ۳۰ساله امتیاز دریافت کنند، در جلسهای که با مدیرعامل داشتیم قرار شد که آن چهاردرصدی که آنها بابت بیمه کار سخت و زیانآور پرداخت کردهاند، محاسبه کنند و هر چند سال شد به دستمزد ۲۰ساله آنها اضافه شود.منتها برخی از بازنشستگان اعتراض دارند که باید ما را با ۳۰ سالهها یکی بدانید که فعلا امکانپذیر نیست.
وی در پاسخ به این سوال که چرا مبالغ دریافتی بازنشستگان کمتر از اعلام نخست سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه است، اظهار میکند: رقمی که بین سهمیلیون و ۳۰۰هزار بازنشسته تقسیم شده، در متناسب سازی حقوق حدود ۱۴هزار ۵۰۰میلیارد تومان است و سههزارمیلیارد تومان بابت بن و مسکن لحاظ شده است.»در همین حال به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرار است امسال نیز ۳۰هزارمیلیارد تومان از سهام شرکتهای دولتی به ازای مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت پرداخت شود.رقمهای متفاوتی درباره میزان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی اعلام شده است.
حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این باره گفت: در طرح همسانسازی حقوق بازنشستگاه یک مساله اساسی وجود دارد، باید دقت کنیم که «همسانسازی» اجرائی نشده است بلکه آنچه اجرائی شده «متناسبسازی» است. متناسبسازی با همسانسازی در فرایند و کارکرد، تفاوتهای اساسی دارد. در همسانسازی، ملاک، حقوق دریافتی شاغل است و باید حقوق بازنشسته ۱۵درصد کمتر از حقوق شاغل تعیین شود اما در متناسبسازی، مبنا میزان سوابق و آورده بازنشسته است و بر این اساس، محاسبات انجام میشد.ما ابتدا با رویکرد همسانسازی کار را دنبال میکردیم که در اواسط کار به متناسبسازی بدل گردید. همین امر موجب تناقضگویی شد و در نهایت، هم در جداول متناسبسازی شاهد عدم شفافیت هستیم و هم در بحث بازنشستگان سخت و زیانآور و تعریف ارفاق و استحقاق، دچار تناقضگویی شدیم. این شرایط موجب شد نتوانیم در متناسبسازی بهگونهای عمل کنیم که رضایت کامل بازنشستگان جلب شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از اجرای طرح، نواقص کار مشاهده شد؛ هم جدول، بههمریختگی و نقص داشت و هم اعتراض بازنشستگان در پی آمد.اما تامین اجتماعی مدام میگفت ما فقط ۱۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان پول داریم و باید مطالبات و خواستههای شما بازنشستگان در دایره توانمندی مالی سازمان، مجال جولان داشته باشد، بنابراین در فرایندی قرار گرفتیم که هر فرمول و محاسبه و ضریب و جمع جبری، باید در چارچوب ۱۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان قرار میگرفت. صادقی با اشاره به اینکه باید سالیانه ۵۰هزارمیلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یابد و بدیهیست که تامین این پول، کار بسیار دشواریست، خاطرنشان کرد:آنچه امروز اجرائی شده، اصلا کافی نیست و کمترین خواسته بازنشستگان این است که لااقل نواقص این طرح را برطرف کنند. همین امسال اگر دولت ۵۰هزارمیلیارد تومان پیشبینی شده در قانون بودجه ۹۹ را میپرداخت، این همه اشکال در همسانسازی بهوجود نمیآمد و سازمان میتوانست با کیفیت بهتر این طرح را اجرائی کند. دولت باید ۵۰هزارمیلیارد تومان از سهام شرکتهایی که نقدشوندگی بالاتری داشتند به سازمان میداد، اگر این اتفاق میافتاد، متناسبسازی حتما بهگونه دیگری اجرائی میشد.
منبع : https://kargaronline.ir/fa/news-details/100886