تیتر۲۰ – حدود پنج ماه گذشته آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک که درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه بود، بر اساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان ابطال شد. بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست، درباره برخی جزئیات آییننامه جدید اظهار کرد: در آییننامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک – برخلاف آییننامه قبلی – ملاک اسقاط انواع خودروها معاینه فنی است.
این در حالی است که پیش از این برای خودروهای مختلف سن فرسودگی تعریف کرده بودیم و لازم بود که خودروها پس از رسیدن به سن فرسودگی اسقاط شوند. وی ادامه داد: بر این اساس در آییننامه جدید که به هیأت دولت ارائه شده است، پیشنهاد دادهایم هر خودرویی که نتواند طی دو دوره متوالی معاینه فنی را پاس کند، فرسوده محسوب شود و باید اسقاط شود.
به گزارش اخبار خودرو، اشجعی در ادامه با اشاره به اینکه علاوهبراین سنی را بهعنوان سن فرسودگی برای انواع مختلف خودروها مشخص کردهایم، تصریح کرد: ازاینرو هر خودرویی که به سن فرسودگی برسد، نیاز است که نظارتها روی آن افزایش پیدا کند و برای مثال بهجای سالی یکبار در سال سهبار به مراکز معاینه فنی مراجعه کند. به گفته دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست، این سن برای خودروهای مختلف متفاوت است؛ برای مثال سن فرسودگی و افزایش نظارتها روی خودروهای شخصی ۱۵ سال است.
زنگ خطر برای چه خودروهایی به صدا درآمده است؟
احتمال تصویب و اجراییشدن آییننامه مذکور در زمستان ۹۹ پایین است و اگر این آییننامه به همین شکل تصویب شود، از سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد. بر این اساس مالکان خودروهای شخصی که خودرویشان مدل ۱۳۸۵ به قبل است باید توجه کنند که طبق آییننامه سهبار در سال باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و احتمال شمارهگذاری نشدن خودرویشان بالاست.
بازار خودروهای هاچبک، سدان، وانت و معدود شاسیبلندهای مونتاژی نیز متاثر از این آییننامه تکان خواهد خورد و مالکان خودروهای مربوط به قبل از سال ۱۳۸۵ به سختی خواهند توانست خریداری برای خودرویشان در بازار کارکردهها پیدا کنند./ روزنامه هفت صبح
منبع : http://titre20.ir/fa/news/47971