هولوگرامها مانند تصاویری هستند که هرگز پیر نمیشوند. آنها مانند عکسهای سه بعدی هستند که در داخل شیشه، فلز یا پلاستیک محبوس شده اند.
به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، هولوگرام ها مانند تصاویری هستند که هرگز پیر نمی شوند. آنها مانند عکس های سه بعدی هستند که در داخل شیشه، فلز یا پلاستیک محبوس شده اند. هولوگرام ثبت نوری است که از روی یک جسم ثابت منعکس می شود. هنگامی که لیزر به داخل هولوگرام تابیده می شود و تصویر بر روی صفحه قرار می گیرد، یک تصویر ایجاد شده توسط آن قابل مشاهده است.
برچسب هولوگرام لیبلی صاف و یکدست است که جلوه بصری حاوی تصاویر سه بعدی را ارائه می دهد. برچسب هولوگرام بیشتر برای اهداف امنیتی استفاده می شود زیرا چاپ هولوگرام فرآیند دشواری است که تنها با تکرار روند هولوگرام اصلی انجام می شود. از این رو برای کسانی که میخواهند از روی محصول شما کپی برداری کنند، صرفه اقتصادی و فنی ندارد.
از طرفی چاپ هولوگرام صرفا با لیزر انجام میشود و نمیتوان آن را با روش های معمول چاپ مثل دیجیتال و آفست کپی کرد. فرایند تولید هولوگرام نیازمند دستگاه های بسیار پیشرفته و پراش لیزری است، به همین دلیل وقتی محصول شما از هولوگرام استفاده کند، افراد متقلب از خیر آن میگذرند.
کاربرد هولوگرام در بسته بندی
یکی از رایج ترین موارد استفاده از برچسب های هولوگرام در بسته بندی کالاست. بودن برچسب هولوگرام روی کالا سبب اثبات فوری هویت و اصالت محصولی که خریداری شده است، میشود. همانطور که گفتیم، هولوگرام دارای ویژگی ضد جعل بالایی است و جعل آنها نه تنها دشوار و بعید است، بلکه در صورت برداشته شدن از سطح بسته بندی، جای خالی آن کاملا مشخص میشود. از این رو استفاده از هولوگرام در بسته بندی، مقرون به صرفه ترین راهکار برای جلوگیری از جعل کالاست.
از آنجا که شرکت های سطح بالا مانند مایکروسافت و DELL از برچسب های هولوگرامی برای نشان دادن نام تجاری خود استفاده می کنند، هولوگرام به معنای واقعی خود مترادف با کیفیت شده است و از این رو بسیاری از شرکت های بسته بندی از برچسب های هولوگرام برای تبلیغ مارک تجاری خود استفاده می کنند. به این ترتیب، استفاده از هولوگرام روشی مقرون به صرفه برای تأمین نمودن شهرت و ارزش افزوده است.
همچنین، هولوگرام به معنای واقعی کلمه ابعاد جدیدی برای طراحان فراهم می کند. همانطور که طراحان سعی در یافتن تعادل بین ترکیب زیبایی شناختی طراحی با حداکثر اطلاعات و حداقل کلمات را دارند، برچسب های هولوگرام راهکاری خلاقانه برای این ترکیب است.
کاربرد هولوگرام در صنعت داروسازی
ما در صنعت داروسازی شاهد جهش بسیار عالی به سمت بسته بندی های ضد تقلبی هستیم. این پاسخی است به صنعت رو به رشد کلاهبرداری دارویی که سازمان بهداشت جهانی بیش از ۲۵ میلیارد پوند می داند. با افزایش شیوع تقلب در داروها، شرکت های بزرگ داروسازی بیش از پیش به اهمیت اقدامات امنیتی برای تایید اصالت داروهایشان پی برده اند.
شماره سریال حکاکی شده با لیزر را می توان بر روی هولوگرام اعمال کرد تا نه تنها یک اعتماد اضافی در جهت اصالت محصول را برای کاربر نهایی فراهم کند، بلکه تولید کنندگان می توانند با استفاده از QR code با روش ردیابی از محل دقیق توزیع محصول اطمینان حاصل کنند.
کالاهای مصرفی عمومی
امروزه شاهد رونق استفاده از برچسب های هولوگرام در بخش کالاهای مصرفی عمومی هستیم. این روند حتی در مورد موارد روزمره مانند غذای آماده نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. برچسب هولوگرامی نه تنها باعث افزایش دید و جذابیت قفسه آنها می شود، بلکه میتوان از آن در روش های مدرن کنترل کیفیت (QC) استفاده کرد.
کاربرد هولوگرام برای برند سازی
با وجود رقابت بسیار زیاد، افزودن برچسب هولوگرام به بسته بندی محصول یک روش مطمئن برای متمایز کردن محصول شما از سایر محصولات است. در مقوله بازاریابی مدرن، بحث ارزش ویژه برند و ارزش درک شده توسط مشتری بسیار مهم است. شما نیز میتوانید با افزودن برچسب هولوگرام به محصولات خود، در مقایسه با رقبا از آنها پیشی بگیرید.
استفاده از هولوگرام در دعوت نامه ها و بلیط ها
اگر قرار باشد هر کسی با یک بلیط جعلی وارد مسابقه فوتبالی مانند فینال لیگ قهرمانان شود، ظرفیت ورزشگاه ها باید چندین برابر میشد. اینجاست که بار دیگر حرف از هولوگرام امنیتی به وسط میاید. هولوگرام با قابلیت اسکن شدن هنگام ورود به یک مراسم، جلوی افرادی که با تقلب سعی در وارد شدن دارند را میگیرد.
جلوگیری از خراب شدن تصویر محصول در ذهن مخاطب
محصولات شرکت های معروف اغلب قربانی جعل و تقلب می شوند. جعل محصولات عواقب ناگواری برای برند اصلی به همراه دارد زیرا محصولات تقلبی تصویر محصول اصلی را خراب می کنند. محصولات تقلبی همچنین می تواند برای مصرف کنندگانی که تصوری از اصل نبودن محصول تقلبی ندارند، مضر باشد.
منبع : https://snn.ir/fa/news/904464/6