بروشور برگهای چند لتی و یا یک کتابچهی چند صفحهای است که به وسیلهی آن کالا یا خدمات هر کسب و کار معرفی میگردد. معادل فارسی بروشور، کالانما است. این کلمه بدین معنا است که ما در بروشور کالای خود را جامع و کامل اما در فرصتی اندک معرفی میکنیم.
به گزارش ایسنا بنابر اعلام چاپ آقا، گاهی بروشورها کاربردهای دیگری هم پیدا کرده و جنبهی اطلاعرسانی و آموزشدهنده پیدا میکنند. برای اینکه بدانید بروشورها چه اطلاعاتی را به مخاطبین خود عرضه میکنند، کاربردهایی را که در ادامه برای شما ذکر میکنیم مطالعه فرمایید.
۱: استفاده از بروشور به عنوان معرف محصول
شاید رایجترین نوع استفاده از بروشور در معرفی کالا باشد. بارها به هنگام باز کردن درب جعبهی دارو برگهی کوچکی را درون آن مشاهده کردهایم.
این برگه حاوی اطلاعات جامع و کاملی دربارهی نحوهی مصرف، میزان مصرف، اثرگذاری و همه اطلاعات مربوط به محصول میباشد؛ و یا هنگامی که قصد نصب تلویزیون، ماشین لباسشویی و …. را داریم ناگزیر جهت آشنایی با نحوهی نصب و استفاده از آن به بروشورهایی که درون جعبهی محصول است مراجعه میکنیم.
شاید هرگز به این موضوع دقت نکرده باشیم اما وجود اینگونه بروشورها همراه محصولات، برای ما بدیهی است و همواره مورد استفاده قرار میگیرد.
حال تصور کنید محصولی را خریداری کرده که نسبت به عملکرد آن هیچ آگاهی ندارید اگر در این حالت هیچ بروشوری همراه آن نباشد نوعی دلزدگی از محصول برایتان ایجاد میشود که برای تولیدکننده آن اصلا اتفاق خوبی نخواهد بود. بنابراین استفاده از بروشور به عنوان معرفی کنندهی محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
یکی از تفاوتهایی که بین کاتالوگ و بروشور در معرفی محصول مطرح میگردد توضیح کامل و جامع بروشور در مورد هر محصول است؛ در حالی که یک کاتالوگ به بررسی اجمالی و معرفی کلی چندین محصول میپردازد.
۲: استفاده از بروشور جهت معرفی شرکت یا مؤسسه
این نوع بروشورها معمولا در حاشیهی سمینارها و نمایشگاهها کاربرد دارند و حاوی رزومه و معرف سوابق شرکت یا مؤسسه هستند. رویکرد اینگونه بروشورها بیشتر تبلیغاتی است.
وجود تصاویر چشمنواز و طراحی بروشور حرفهای و خلاقانه در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. اطلاعاتی را که قصد داریم در این بروشورها به مخاطب انتقال دهیم باید هدفمند، جامع و کامل باشد تا حداکثر تأثیرگذاری را بر روی افراد مختلف داشته باشد.
۳: استفاده از بروشور با محتوای آموزشی
حتما بروشورهایی که در بیمارستانها و مراکز مشاوره در دسترس مراجعین قرار دارند را دیدهاید. این بروشورها راههای مقابله با یک بیماری، یک مطلب روانشناسی، یک مسئله حقوقی و موضوعاتی از این قبیل را به ما آموزش میدهند.
این نوع بروشورها از جنبهی تبلیغاتی کمتری برخوردار بوده و اصولا اهداف دیگری را دنبال میکنند، اگرچه همواره اهمیت آنها بسیار بالاست. به طور مثال اگر شما مدیر یک موسسه حقوقی هستید با تهیهی اینگونه بروشورها و آموزش به افراد از طریق آن میتوانید مقبولیت بیشتری نزد مراجعین خود پیدا کنید و اعتماد آنها را برانگیزید.
۴: استفاده از بروشور به عنوان منو
این بروشورها بیشتر برای رستورانها، کافیشاپها و مشاغلی مشابه، کاربرد دارند. به این صورت که منو به عنوان بروشور چاپ میشود تا مشتری بتواند در صورت تمایل آن را همراه خود ببرد. این بروشورها برای رستورانهایی که خدمات بیرونبر دارند بسیار مناسب است.
۵: استفاده از بروشور به عنوان راهنمای گردشگری
این بروشورها را در اماکن گردشگری و شهرهای گردشگرپذیر بسیار دیدهایم. معمولا به صورت برگههای چند لتی حاوی اطلاعات جامعی دربارهی محل مورد بازدید و یا لیست کاملی از اماکن دیدنی شهر هستند و بعضا نقشهی شهر در طرف دیگر آنها چاپ میشود. هتلها، شرکتها و موسساتی که در حوزهی گردشگری فعالیت میکنند میتوانند از این نوع بروشورها جهت تبلیغات خود بهره ببرند.
۶: استفاده از بروشور به عنوان کارت دعوت
از این بروشورها برای دعوت افراد به نشستها، کنگرهها، سمینارها و رویدادهای خاص استفاده میشود. باید توجه داشت که ثبت اطلاعات کامل راجع به آن رویداد بسیار مهم خواهد بود. به طور مثال برای یک سمینار، باید موضوع مورد نظر، محورهای کلی مورد بحث، سخنرانان، زمان و مکان برگزاری در بروشور مربوطه ذکر گردد.
تمامی موارد بالا حاکی از اهمیت بالای یک بروشور به عنوان یکی از ابزارهای تبلیغات و بازاریابی در هر صنعت و تجارتی است. بنابراین نباید از کاربردشان غافل ماند.
در پایان ذکر این نکته نیز الزامی است که نحوه طراحی و کیفیت چاپ بروشور جهت ارائه به مخاطب بسیار مهم بوده و در جذب مشتریان تاثیر به سزایی دارد.
منبع : https://www.isna.ir/news/1400040805494