شاید درباره اسکیما و اهمیت آن در سئو و کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل شنیده باشید. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که دقیقا اسکیما چیست و سپس ۹ مورد از انواع رایج آن را معرفی کنیم.
اسکیما یکی از مهمترین ترندهای سئو و بهینهسازی نتایج گوگل در سال ۲۰۲۰ است که باید توجه ویژهای به آن داشته باشیم. اگر سایت وردپرسی داشته باشید میتوانید به کمک افزونهها اسکیمای موردنظر را تنظیم کنید و اگر سایت خود را با زبانهایی چون php یا asp نوشتهاید، باید کدهای لازم را اضافه کنید.
حالا که این همه از اسکیما گفتیم، این عبارت به چه معناست، چه کمکی به ما میکند و انواع آن کدامند؟
Schema Markup در واقع نوعی نشانهگذاری اطلاعات است که کمک میکند تا کاربران در صفحه نتایج بهتر و سریعتر شما را پیدا کنند و نرخ کلیک لینکهایتان بالاتر رود. این موضوع روی سئو نیز اثر مثبت دارد. در واقع با استفاده از اسکیما روباتهای موتورهای جستجو دید بهتری نسبت به محتوای صفحات پیدا میکنند، موتور جستجوی گوگل با تحلیل اسکیمای صفحات وب، نتایج متفاوتی را در نتایج خود نمایش میدهد که به آنها ریچ اسنیپت میگوییم.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد rich snippet ها، این مقاله را مطالعه کنید: ریچ اسنیپت چیست
انواع اسکیما (schema) در گوگل
در واقع، اسکیما کدی است که برای اضافه کردن اطلاعات لازم زیر تگ عنوان سایت استفاده میشود و به موتورهای جستجو کمک میکند تا درک بهتری از محتوای شما داشته باشند و علاوه بر نتایج لازم، اطلاعات بیشتری را در صفحه نتایج به آنها نشان دهند.
اسکیما برای تمام انواع محتوا مانند مقالات، فیلمها، رویدادها، رستورانها، شرکتها و… کاربردی است. وب سایت schema.org استانداردهای اسکیما در سئو را به شما معرفی میکند و امکان آزمایش و مشاهده اسکیماهای مختلف را در اختیار شما قرار میدهد. در ادامه با برخی از انواع پرکاربرد schema بیشتر آشنا میشویم:
۱- اسکیمای سازمانی (Organizational Schema)
این اسکیما به معرفی یک سازمان مرتبط است و شامل اطلاعاتی چون نام سازمانی، لوگو، اطلاعات تماس، اطلاعات دسترسی و موقعیت مکانی و آدرس پروفایل شبکههای اجتماعی میشود.
اگر نام کمپانی Oracle را در گوگل جستجو کنید، گوشه سمت راست بالا یک مستطیل قرمزرنگ میبینید که نام، لوگو و نام سازمانی آن را نشان میدهد، مستطیل سبزرنگ نمایشدهنده موقعیت مکانی و اطلاعات تماس و مستطیل سبزرنگ نمایانگر پروفایل شبکههای اجتماعی است.
برای این کار باید از کدهای استفاده زیر کنید:
<script type=”application/ld+json”>
{“@context” : “http://schema.org”,
“@type” : “Organization”,
“name” : “Oracle Corporation”,
“url” : “https://www.oracle.com/index.html”,
“logo”: “https://www.oracle.com/webfolder/s/brand/assets/i/specimens/identity/logo/primary-badge.gif”,
“sameAs”:[
“https://www.facebook.com/Oracle”,”https://www.twitter.com/Oracle”,”https://plus.google.com/+Oracle”,”https://www.linkedin.com/company/oracle”,”https://www.instagram.com/oracle/”,”https://www.youtube.com/user/Oracle”],
“contactPoint” : [
{ “@type” : “ContactPoint”,
“telephone” : “+۱-۸۰۰-۳۹۲-۲۹۹۹”,
“contactType” : “customer service”,
“contactOption” : “TollFree”,
“areaServed” : “US”} ,
{“@type” : “ContactPoint”,
“telephone” : “+۱-۸۰۰-۲۲۳-۱۷۱۱”,
“contactType” : “technical support”,
“contactOption” : “TollFree” ,
“areaServed” : “US”} ,
{“@type” : “ContactPoint”,
“telephone” : “+۱-۸۰۰-۶۳۳-۰۷۳۸”,
“contactType” : “sales”,
“contactOption” : “TollFree” ,
“areaServed” : “US”} ]
}
</script>
۲- اسکیمای افراد
همانطور که مشخص است این اسکیما عملکردی مشابه نمونه سازمانی دارد، با این تفاوت که اطلاعات افراد مانند نام، تاریخ تولد، آدرس، تحصیلات و اعضای خانواده را نمایش میدهد. به عنوان مثال میتوانید Mark Zuckerberg را جستجو کنید.
script type=”application/ld+json”>
{“\u0040context”:”http:\/\/schema.org”,”\u0040type”:”Person”,
“name”:”Mark Zuckerberg”,
“jobTitle”:”Founder and CEO”,
“address”:{“\u0040type”:”PostalAddress”,
“addressLocality”:”Palo Alto, California”},
“affiliation”:[{“\u0040type”:”Organization”,
“name”:”Chan Zuckerberg Initiative”},
{“\u0040type”:”Organization”,
“name”:”Facebook”}]}
</script>
۳- اسکیمای کسبوکارهای محلی
بسیاری از کسبوکارها به صورت محلی فعالیت میکنند و از این رو سئوی محلی نیز برایشان مهم است. اسکیمای کسبوکارهای محلی برای این دست از مشاغل یا شعبات برندهای بزرگ خیلی کاربردی است. این کار به مصرفکنندگان محلی کمک میکند خیلی راحت موقعیت مکانی شرکت و دیگر اطلاعات نظیر آدرس، ساعات کاری، منو، اطلاعات تماس و… را مشاهده کنند.
قسمت مربوط به Business Action به کسبوکارها کمک میکند تا اطلاعات بیشتری درباره سفارشات و رزروها ارائه کنند تا کاربران به تکمیل اقدام موردنظر خود تشویق شوند.
<div class=”center-address” itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<div itemprop=”streetAddress”>
<p>1285 Beacon St </p>
<p>Brookline, MA 02446</p>
<span itemprop=”addressLocality” style=”display: none;”>Boston, MA</span>
</div>
</div>
۴- اسکیمای محصولات و سیستم پیشنهاد
به کمک این اسکیما میتوانید اطلاعات لازم برای فروش یک محصول یا خدمت مانند قیمت، وضعیت موجودی و جزئیات دیگر را در صفحه نتایج نمایش دهید. با وجود این سیستم آفرها نیاز به قیمت و واحد پولی دارد تا گزینه مناسب را پیشنهاد کند، ولی اسکیما محصول فقط نیاز به نام کالا دارد.
<div class=”section product_section clearfix thumbnail_position–bottom-thumbnails product_slideshow_animation–none”
data-thumbnail=”bottom-thumbnails”
data-slideshow-animation=”none”
data-slideshow-speed=”۶″
itemscope itemtype=”http://schema.org/Product”>
<h1 class=”product_name” itemprop=”name”>Ski Goggles PRO</h1>
<p class=”sku”>
<span itemprop=”sku”>600164</span>
</p>
<div class=”description” itemprop=”description”>
<meta charset=”utf-8″>
<ul class=”a-unordered-list a-vertical a-spacing-none”>
<li><span class=”a-list-item”>PERFORMANCE SKI GOGGLES WITH FRAMELESS DESIGN</span></li>
<li><span class=”a-list-item”>INTERCHANGEABLE LENS SYSTEM</span></li>
<li><span class=”a-list-item”>OTG (OVER-THE-GLASSES) DESIGN</span></li>
<li>UNIVERSAL HELMET COMPATIBILITY</li>
<li><span class=”a-list-item”>WHAT YOU GET: 1 x OutdoorMaster Goggles PRO, 1 x Protective Case, 1 x Carrying Pouch</span></li>
</ul>
<ul class=”a-unordered-list a-vertical a-spacing-none”></ul>
</div>
<p class=”modal_price” itemprop=”offers” itemscope itemtype=”http://schema.org/Offer”>
<meta itemprop=”priceCurrency” content=”USD” />
<meta itemprop=”seller” content=”OutdoorMaster.com” />
<link itemprop=”availability” href=”http://schema.org/InStock”>
<meta itemprop=”itemCondition” content=”New” />
<span class=”sold_out”></span>
<span itemprop=”price” content=”۴۹٫۹۹″ class=””>
<span class=”current_price “>
<span class=”money”><span class=money>$49.99</span></span>
</span>
</span>
<span class=”was_price”> </span>
</p>
</div>
۵- اسکیمای بردکرامبز
اگر با بردکرامبز آشنایی داشته باشید، میدانید که واقع نمایش مسیر یک صفحه است. اسکیمای این بخش نیز لینکهای مسیر از صفحه اصلی تا صفحه موردنظر را نشان میدهد که آخرین لینک است. این کار به کاربران کمک میکند تا موقعیتشان را ببینند و باعث کاهش نرخ پرش هم میشود.
<script type=”application/ld+json”>
{“@context”:”http://schema.org”,
“@type”:”BreadcrumbList”,
“itemListElement”:[{“@type”:”ListItem”,”position”:۱,”item”:{“@id”:”http://time.com/money/section/travel/”,”name”:”Travel”,”image”:null}},
{“@type”:”ListItem”,”position”:۲,”item”:{“@id”:”http://time.com/money/tag/tourism/”,”name”:”Tourism”,”image”:null}}]}
</script>
۶- اسکیمای مقالات
همانطور که مشخص است این اسکیما برای بلاگپستها و اخبار به کار میرود. این روش کمک میکند تا درک محتوای شما برای موتورهای جستجو خیلی سادهتر شود.
اگرچه در قسمت مربوط به اخبار روز، Fox News در رتبه یک فرار دارد، ولی مقالهای با عنوان Hoda Kotb Savannah Guthrie Are Today’s New Anchor Team از سایت People.com بالای آن نشان داده میشود، حتی اگر جایگاه آن در رتبه هشتم باشد و در صفحه اول هم قرار نگیرد.
بیشتر بخوانید: بررسی رتبه کلمات کلیدی
<script type=”application/ld+json”>
{“@context”:”http://schema.org”,
“@type”:”NewsArticle”,
“headline”:”Hoda Kotb and Savannah Guthrie Are <em>Today</em>’s New Anchor Team”,
“image”:{“@type”:”ImageObject”,”url”:”https://peopledotcom.files.wordpress.com/2018/01/hoda.jpg”,”width”:۴۰۰,”height”:۳۰۰},
“video”:[{“@type”:”VideoObject”,”name”:”Hoda Kotb and Savannah Guthrie Are Today’s New Anchor Team”,”description”:”Hoda Kotb and Savannah Guthrie are Today’s new anchor team”,”uploadDate”:”۲۰۱۸-۰۱-۰۱T22:06:46.000Z”,”duration”:”PT1M38S”,”thumbnailUrl”:”http://timeInc.brightcove.com.edgesuite.net/rtmp_uds/416418724/201801/2786/416418724_5699834102001_5699817934001-th.jpg?pubId=416418724&videoId=5699817934001″}],
“author”:[{“@type”:”Person”,”name”:”Charlotte Triggs”},
{“@type”:”Person”,”name”:”Michele Corriston”}],
“publisher”:{“@type”:”Organization”,”name”:”PEOPLE.com”,”logo”:{“@type”:”ImageObject”,”url”:”http://people.com/img/logo.png”,”width”:۱۱۴,”height”:۶۰}},
“datePublished”:”۲۰۱۸-۰۱-۰۲T12:00:14.000Z”,”dateModified”:”۲۰۱۸-۰۱-۰۲T15:53:22.000Z”,”description”:””,
“mainEntityOfPage”:”http://people.com/tv/hoda-kotb-savannah-guthrie-are-todays-new-anchors/”}]
</script>
۷- اسکیمای ویدیو
هنوز هم خزش محتوای ویدیویی برای موتورهای جستجو راحت نیست و نیاز به توضیحات تکمیلی دارید. به همین دلیل اسکیمای ویدیویی روشی بسیار خوب برای کمک به خزش گوگل و ایندکس محتوای ویدیویی است که آن را در صفحه نتایج Google Video به نمایش در میآورد.
<div class=”project-video-block flex-col flex-center” itemprop=”video” itemscope=”” itemtype=”http://schema.org/VideoObject” data-reactid=”۳۲″>
<meta itemprop=”name” content=”How to Stamp Silver Spoons” data-reactid=”۳۳″/>
<meta itemprop=”description” content=”How to Stamp Silver Spoons” data-reactid=”۳۴″/>
<meta itemprop=”contentUrl” content=”https://videos.darbysmart.com/videos-extended/mp4/149ff088-1bb2-441a-ac7a-8d2d90bfa94c/v4_dl.mp4?1482387640.32224″ data-reactid=”۳۵″/>
<meta itemprop=”thumbnailURL” content=”https://assets1.darbysmart.com/project_photos/photos/000/000/867/large/Stamped-Silver-Spoons-Lifestyle-2.jpg?1425429629″ data-reactid=”۳۶″/>
<meta itemprop=”duration” content=”T30S” data-reactid=”۳۷″/>
<meta itemprop=”uploadDate” content=”۲۰۱۶-۰۶-۱۳T23:51:14.404983″ data-reactid=”۳۸″/>
</div>
۸- اسکیمای رویداد
این اسکیما اطلاعات بیشتری چون تاریح برگزاری، موقعیت مکانی و قیمت را به رویدادهایی چون کنسرت، همایش، وبینار، جشنواره و… اضافه میکند.
<script type=”application/ld+json”>
[{“@context”:”http://schema.org”,
“@type”:”MusicEvent”,
“name”:”Marshmello”,
“url”:”https://www.songkick.com/concerts/31457094-marshmello-at-intrigue-nightclub?utm_medium=organic\u0026utm_source=microformat”,
“location”:{“@type”:”Place”,
“address”:{“@type”:”PostalAddress”,
“addressLocality”:”Las Vegas”,
“addressCountry”:”US”,
“addressRegion”:”NV”,
“streetAddress”:”۳۱۲۱ Las Vegas Blvd S”,
“postalCode”:”۸۹۱۰۹″},
“name”:”Intrigue Nightclub”,
“sameAs”:null,
“geo”:{“@type”:”GeoCoordinates”,”latitude”:۳۶٫۱۲۹۳۹۶۲,”longitude”:-۱۱۵٫۱۶۵۳۰۳۸}},”startDate”:”۲۰۱۷-۱۲-۳۱T22:30:00-0800″,
“performer”:[{“@type”:”MusicGroup”,”name”:”Marshmello”,
“sameAs”:”https://www.songkick.com/artists/8613384-marshmello?utm_medium=organic\u0026utm_source=microformat”}]}]
</script>
۹- اسکیمای دستور پخت
این اسکیما هم برای صفحات شامل دستور پخت غذا استفاده میشود که ریچ اسنیپت این دستور را نشان میدهد. با اینکه گوگل فقط به نام دستور طبخ غذا نیاز دارد ولی میتوانید دو گزینه از موارد زیر را استفاده کنید:
-
زمان آمادهسازی، زمان پخت، زمان کل یا مواد لازم
-
تصویر
-
اطلاعات غذایی
-
بررسی
<script type=”application/ld+json”>
{“@context”:”http://schema.org”,
“@type”:”Recipe”,
“name”:”Pan-Seared Strip Steak”,
“image”:{“@type”:”ImageObject”,”url”:”http://cdnimage.myrecipes.com/sites/default/files/styles/4_3_horizontal__1200x900/public/image/recipes/ck/1/04/seared-strip-steak-ckx.jpg?itok=2ukHtBa3″,”width”:۴۲۰,”height”:۳۱۵},
“datePublished”:”۲۰۱۱-۰۳-۱۰T19:56:59.000Z”,
prepTime”:null,
“totalTime”:”PT51M”,
“recipeYield”:”۶ servings (serving size: 3 ounces beef and 3/4 teaspoon buttermixture)”,
“recipeIngredient”:[“۲ (۱۲-ounce) lean, grass-fed New York strip steaks”,”۱ teaspoon kosher salt”,”۳/۴ teaspoon black pepper”,”۱ tablespoon olive oil”,”۲ tablespoons butter”,”۲ thyme sprigs”,”۲ garlic cloves, crushed”],
“recipeInstructions”:” Let steaks stand 30 minutes at room temperature. Sprinkle salt and pepper evenly over steaks. Heat a large cast-iron skillet over high heat. Add oil to pan; swirl to coat. Add steaks to pan; cook 3 minutes on each side or until browned. Reduce heat to medium-low; add butter, thyme, and garlic to pan. Carefully grasp pan handle using an oven mitt or folded dish towel. Tilt pan toward you so butter pools; cook 1 1/2 minutes, basting steaks with butter constantly. Remove steaks from pan; cover loosely with foil. Let stand 10 minutes. Reserve butter mixture. Cut steak diagonally across grain into thin slices. Discard thyme and garlic; spoon reserved butter mixture over steak.”,
“author”:[{“@type”:”Person”,”name”:”Robin Bashinsky”}],
“aggregateRating”:{“@type”:”AggregateRating”,”ratingValue”:”۵″,”reviewCount”:”۲۶″,”itemReviewed”:”Pan-Seared Strip Steak”,”bestRating”:”۵″,”worstRating”:”۱″},
“nutrition”:{“@type”:”NutritionInformation”,”calories”:”۱۹۷″,”carbohydrateContent”:”۰٫۳ g”,”cholesterolContent”:”۷۳ mg”,”fatContent”:”۱۰٫۲ g”,”fiberContent”:”۰٫۰ g”,”proteinContent”:”۲۶٫۳ g”,”saturatedFatContent”:”۴٫۴ g”,”servingSize”:null,”sodiumContent”:”۴۱۰ mg”,”sugarContent”:null,”transFatContent”:null,”unsaturatedFatContent”:null}
</script>
۱۰- اسکیمای Review/Rating
این استاندارد معمولا همراه با اسکیما محصول استفاده میشود و به بررسی امتیاز محصول توسط کاربران میپردازد. در واقع با استفاده از این اسکیما به روباتهای گوگل اطلاع میدهیم که کاربران چه امتیازی به محصول مورد نظر دادهاند. استانداردهای Review و Rating میتوانند با اسکیماهای دیگر مانند hotel نیز استفاده شوند، در گذشته امکان استفاده از این استانداردها همراه با اسکیمای article نیز بود که گوگل در بروزرسانیهای خود آن را حذف کرد.
بیشتر بخوانید: افزایش بازدید سایت در گوگل چگونه است؟
تصویر زیر نتیجه استفاده از rating schema در نتایج گوگل را نشان میدهد:
۱۱- اسکیمای سوالات متداول (FAQ)
این اسکیما هم یکی از مرسومترین مواردی است که استفاده میشود. نمایش پرسشهای متداول نشان میدهد کاربران بیشتر چه سوالاتی پرسیدهاند و چه جوابهایی دریافت کردهاند. استفاده از اسکمیمای سوالات متداول با وجود اینکه استاندارد نسبتا جدیدی است اما به سرعت مورد استقبال مدیران سایتها و کاربران قرار گرفت. دلیل این موضوع نحوه نمایش متفاوت آن در نتایج گوگل است. در تصویر زیر یک نمونه از نمایش این نوع از اسکیما را مشاهده میکنید:
اسکیما با ریچ اسنیپت چه تفاوتی دارد؟
اسنیپت هم مانند اسکیما اطلاعات مفیدی است که در کنار لینک ما در صفحه نتایج گوگل قرار میگیرد تا بتوانیم رتبه بهتری بگیریم و کاربران آن را بهتر پیدا کنند. این موارد میتواند شامل عکس، نام نویسنده، تعداد نظرات، تعداد امتیازدهندگان، امتیاز یا ستارههای دریافتی و… باشد. ریچ اسنیپت تقریبا همان مفهوم نزدیک به اسکیما را دارد با اینکه محدودتر است. در واقع استفاده از استانداردهای schema باعث میشود که در نتایج گوگل ریچ اسنیپتها ظاهر شوند، اما همیشه این اتفاق نمیافتد و گوگل الزامی برای نمایش ریچ اسنیپتها در صورت استفاده شما از استانداردهای اسکیما ندارد.
ریچ اسنیپت و اهمیت استفاده از آن چیست؟
ریچ اسنیپتها بخشی از نتایج گوگل هستند که بر اساس نوع آن در نتایج سرچ کاربران نمایش داده میشوند. هدف گوگل از این بخش، متمایز کردن بخشهای مهم سایت است که کاربران بلافاصله پس از دیدن آن اطلاعات بیشتری به دست خواهند آورد. ریچ اسنیپتها میتواند شامل عکس، نام نویسنده، تعداد نظرات، تعداد امتیازدهندگان، امتیاز یا ستارههای دریافتی و… باشد. با توجه به اینکه اسنیپتها اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار میدهند، آنها ترجیح میدهند که بر روی این اطلاعات کلیک کنند. بنابراین با افزایش نرخ کلیک بر روی ریچ اسنیپتها بازدید بیشتری خواهید داشت و در نتیجه به بهبود رتبه سایت شما کمک شایانی خواهد شد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اضافه کردن ریچ اسنیپتها به سایت و هم چنین مزایای آن، مقاله ریچ اسنیپت چیست را مطالعه نمایید.
چگونه نرخ کلیک یا CTR را افزایش دهیم؟
برای کسب نتیجه رتبه بهتر در گوگل، باید کاربران به کلیک بر روی لینکهای سایت شما ترغیب شده و وارد سایت شوند. در این میان معیاری به نام نرخ کلیک یا CTR به وجود آمده است که گوگل بر اساس این شاخص به لینکهای سایت شما رتبه خواهد داد. CTR در اصل به درصدی از کاربران گفته میشود که از بین نتایج جستجوشده، روی لینک وبسایت شما کلیک کرده و مطلب/محصول شما را برای مطالعه/خرید انتخاب میکنند.
برای دریافت توضیحات بیشتر در مورد چگونگی افزایش نرخ کلیک و هم چنین عوامل تاثیرگذار بر آن، مقاله نرخ کلیک یا CTR چیست را مطالعه نمایید.
آیا اسکیما بر روی بهبود رتبه سایت تاثیرگذار است؟
اسکیما به عنوان شاخصی برای سئو داخلی یا on-page سایت، به صورت مستقیم تاثیری بر بهبود رنک سایت نخواهد داشت ولی به طور غیرمستقیم، با افزایش نرخ کلیک میتواند بر روی بهبود رنک سایت تاثیرگذار باشد.
جمع بندی
دادههای وب به صورت پیشفرض ساخت یافته نیستند و محتوای صفحات وب که در قالب HTML ارائه میشوند به درستی توسط روباتها تفسیر نمیشود. بنابراین استفاده از استانداردهای اسکیما به روباتهای موتورهای جستجو کمک میکند تا درک بهتری از نوع محتوای ارائه شده در وب پیدا کند. ما در این مقاله برخی از پرکاربردترین انواع اسکیما را برای شما توضیح دادیم. استفاده از استانداردهای اسکیما در سئو باعث خواهد شد که سایت شما در برخی از نتایج گوگل به صورت متفاوت از سایر نتایج نمایش داده شود که به این حالت اصطلاحا ریچ اسنیپت میگوییم. ریچ اسنیپتها نرخ کلیک صفحات در نتایج گوگل را بهبود میبخشند.
در صورتی که شما هم تا کنون تجربه استفاده از استانداردهای اسکیما را داشتهاید، تجربه خود را در بخش نظرات با سایر کاربران در میان بگذارید.