رشد اقتصاد مستلزم تربیت نیروی ماهر و کاربلد.
در حال حاضر نبود نیروی متناسب با نیاز بازار یکی از مشکلات به شمار می رود و نقش آموزشهای مهارتی در اشتغال پذیری دانشجویان حایز اهمیت است.کارشناسان بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان را ناشی از ضعف مهارت آموزی دانسته و معتقدند توسعه اقتصاد مستلزم تربیت نیروی انسانی ماهر، آموزش دیده و کاربلد است.
به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل از ایسنا، مهارت آموزی راهکاری برای حل مشکل بیکاری در کشور است و توانمندسازی نیروی انسانی از طریق آموزش مهارتهای شغلی و تخصصی در مراکز آموزش مهارتی یکی از این راهکارها به شمار میرود که به عرضه نیروی انسانی کارآمد و ماهر و توانمند منجر شده و موجب کاهش مشکلات اقتصادی و نرخ بیکاری و افزایش بهرهوری و کارایی شاغلان بخشهای مختلف میشود.
هم اکنون با جمعیت فارغ التحصیلان بیکار روبهرو هستیم که طبق گزارشهای موجود یکی از علل بیکاری آنها فقدان مهارت برای ورود به بازار کار است.
بر اساس گزارشها بیش از ۴۰ درصد مراجعهکنندگان به مراکز آموزش مهارتی را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند، این در حالی است که نزدیک به ۶۰ درصد فارغ التحصیلانی که دورههای مهارتی را گذراندهاند در راهیابی به بازار کار و یافتن شغل موفقتر بودند. به گفته کارشناسان آموزش های عالی به گونهای نیست که افراد پس از فارغ التحصیلی بتوانند در بازار کار مشغول شوند.
در همین راستا رحیم سرهنگی – رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی با اشاره به نرخ بالای بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهها نسبت به بیکاری کل کشور معتقد است: یکی از مهمترین دلایل این امر عدم مهارتآموزی دانشجویان و عدم تجهیز فارغالتحصیلان به مهارتهای مورد نیاز بازار کار کشور است.
وی از مؤسسه کار و تأمین اجتماعی بهعنوان بازوی فکری و تحقیقاتی وزارت کار نام برده و میگوید: این مؤسسه تلاش میکند فرآیند ورود فارغالتحصیلان دانشگاه به بازار کار را کوتاهتر و آسانتر و محتوای مورد نیاز در این خصوص را با همکاری مراکز معتبر و مرتبط فراهم کند.
رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی درعین حال راهاندازی نظام جامع اطلاعات بازار کار کشور را مورد اشاره قرارداده و می گوید: در این نظام تمام اطلاعات مورد نیاز ذینفعان کار کشور قابل دسترس خواهد بود.
پیشتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ضرورت بهرهگیری از ظرفیت مراکز و دانشگاههای فنی و حرفهای گفته بود: مهمترین رکن ایجاد اشتغال پایدار، مقوله آموزش است که در این زمینه اشتغال خانگی، آموزشهای غیر حضوری، آموزشهای نظاممند و نظام استاد شاگردی رونق پیدا کرده است.
وی بر لزوم احیای نظام استاد شاگردی با محوریت مهارتآموزی دانشآموزان و دانشجویان تأکید کرده و تربیت نیروی انسانی کاربلد و ماهر را یکی از راهحلهای عبور از مشکلات کنونی عنوان کرده بود.
طی روزهای گذشته و در راستای توسعه مهارت افزایی و تجهیز دانش آموزان به آموزشهای مهارتی طرح ملی “مدارس تابستانی مهارت” با همکاری و مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفهای، وزارت آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی در دستور کار قرار گفت.
با اجرای این طرح که تا پایان هفته آینده نهایی میشود، دانش آموزان در اوقات فراغت خود از آموزشهای مهارت محور بهره مند میشوند.
به گفته غلامحسین حسینینیا – معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای بر اساس این طرح، دانشآموزان میتوانند در طول سالهای تحصیلی در اوقات فراغت تابستان با گذراندن دورههای مهارتآموزی در ۱ الی ۳ دوره تابستانی به صورت پیوسته صاحب یک مهارت تخصصی قبل از ورود به دانشگاه و خدمت مقدس سربازی شوند.
به گزارش ایسنا، هم اکنون در سازمان آموزش فنی و حرفهای ۶۴۰ مرکز دولتی آموزشی متشکل از ۵۴۰۰ کارگاه وجود دارد که سالانه ظرفیت آموزش بیش از ۵۵۰ هزار نفر دوره را دارند. همچنین بیش از ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفهای با ظرفیت آموزش ۶۰۰ هزار نفر دوره در سال وجود دارد که در مهارت آموزی و اشتغال آفرینی مهارت آموزان و فراهم کردن بستر تحقق اهداف و برنامههای اشتغال دولت نقش موثری و بسزایی ایفا میکند.
منبع : https://www.isna.ir/news/1402022717515