به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، شکست بازار یک اصطلاح اقتصادی است و نشاندهنده موقعیت و شرایطی در بازار است که کمیت محصول مورد تقاضای مصرفکنندگان با مقدار تأمینشده از طرف تأمینکنندگان برابری ندارد. درواقع عرضه و تقاضا در تعادل نیست. این اتفاق نتیجه مستقیم کمبود برخی عوامل اقتصادی ایده ال است که از تعادل جلوگیری میکند.
شکستهای بازار اغلب با اطلاعات نامتقارن، بازارهای غیر رقابتی، مسائل کارگزار-کارفرما، اثرات برونی یا کالاهای عمومی همگام شده است.
وجود شکست بازار اغلب بعنوان یک تصدیق برای مداخلهٔ دولت در یک بازار خاص استفاده میشود. اقتصاددانان مخصوصاً اقتصاد خرددانان اغلب نگران اثرات شکست بازار و راههای ممکن برای تصحیح هستند.
چنین تجزیه و تحلیلهایی نقش مهمی در بسیاری از تصمیمات و مطالعات سیاست عمومی بازی میکنند، هر چند برخی از مداخلات سیاسی دولت مانند مالیات، یارانهها، چتربازیها، کنترلهای دستمزد و قیمت و مقررات در برگیرندهٔ کوششهایی برای شکست کامل بازار است هم چنین ممکن است به تخصیص ناکارامد منابع منتهی شود.
بنا بر این گاهی اوقات یک انتخاب بین پیامدهای ناتمام وجود دارد، به عبارت دیگر پیامدهای بازاری ناقص با مداخلهٔ دولت یا بدون مداخلهٔ دولت.
منبع : https://www.mizanonline.ir/fa/news/350746