در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،
میتوانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.
پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com
تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳
۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴
«نسبت فروش به سرمایه در گردش»؛ شاخصی است که معمولا برای ارزیابی کارایی شرکت استفاده میشود و دادههایی از روند فروش و سرمایه در گردش جهت تجزیهوتحلیل در اختیار مدیریت قرار میدهد، که شامل موارد زیر میباشند:
۱- میزان تغییرات وضعیت مالی در استفاده از وجوه نقد [۱] کسبوکار در طول زمان را مشخص میکند.
۲- مشخص میکند برای حفظ سطح خاصی از فروش به چه میزان وجه نقد نیاز است.
۳- برای بودجهبندی [۲] و تامین مالی [۳]، سرمایه در گردش بودجهریزی شده سالهای گذاشته را مقایسه میکند.
حال برای اینکه بتوان نیازهای تامین مالی را کاهش داد، چگونه میتوان مبلغ وجوه نقد مورد استفاده در سازمان را با توجه به «نسبت فروش به سرمایه در گردش» به میزان حداقل نگهداریم؟
۱- اگر شرکت بخواهد برای تامین سرمایه، به صورت نقدی فروش داشته باشد و یا مدت زمان فروش مدتدار را کاهش دهد تا حسابهای دریافتنی [۴] را کمتر کند.
۲- اگر شرکت بخواهد برای تامین سرمایه، و افزایش گردش موجودی کالا [۵]، موجودی کالا را کاهش دهد.
۳- اگر شرکت بخواهد برای تامین سرمایه، مدت تسویه حسابهای پرداختنی [۶] را افزایش دهد.
عکس شرایط موارد ذکر شده قبلی نیز میتوانید برقرار باشد:
۲- اگر شرکت بخواهد درآمد را به واسطهی فروش مدتدار یا فروش به مشتریان بدحساب بیشتر کند نیاز است تا بودجه بیشتری جهت حسابهای دریافتنی در نظر بگیرد.
۳- اگر شرکت بخواهد قیمت تمامشده کمتری داشته باشد و اقدام به خرید نقدی یا پیشخرید کند، نیاز به سرمایه در گردش [۷] بیشتری است.
مدیران با تفسیر شرایط کسبوکار؛ با اعمال تغییرات در رابطه با میزان تخصیص بودجه برای فروش نقد و مدتدار و موجودی کالا تصمیم میگیرند و یا در نحوه تعامل با تامینکنندگان در جهت خرید نقدی یا مدتدار به توافق میرسند.
هر یک تاثیر جداگانهای بر وضعیت حال و آینده مجموعه دارد که به ترتیب در ادامه بررسی میکنیم.
نقش حسابهای دریافتنی در نسبت فروش به سرمایه در گردش
حالت اول: اعمال تغییرات در شرایط حسابهای دریافتنی
۱- شرکت فروش به صورت مدتدار و فروش به مشتریان بدحساب را کمتر کند.
دلایل و اهداف احتمالی شرکت:
۱- کمکردن نیاز به نقدینگی به دلیل کمبود نقدینگی.
۲- اختصاص بودجه سرمایه در گردش فروش برای امور توسعهای و سرمایهگذاری.
۳- اختصاص بودجه سرمایه در گردش فروش برای پرداخت حسابهای پرداختنی.
۴- اختصاص بودجه سرمایه در گردش فروش جهت پیش خرید مواد اولیه.
۵- مدیریت ریسک افزایش قیمت مواد اولیه و یا تورم.
۶- جلوگیری از ریسک سوختشدن حسابهای دریافتنی.
ریسک: کم شدن فروش و از دستدادن تعدادی از مشتریان.
۲- شرکت فروش به صورت مدتدار و فروش به مشتریان بدحساب را بیشتر میکند.
دلایل و اهداف احتمالی شرکت:
۱- ممکن است شرکت نقدینگی زیادی داشته باشد و تصمیم به افزایش حجم فروش برای بدست آوردن تعداد بیشتری از مشتریان برای کسب سهم از بازار بیشتری باشد.
۲- شرکت در فروش مدتدار تخفیف کمتری به مشتری داده و از مابهالتفاوت فروش نقدی و مدتدار سود بیشتری نسبت به سرمایهگذاریهای کوتاهمدت مثل سپرده بانکی دارد.
۳- تاریخ انقضای محصولات موجود کم است و شرکت نیاز دارد هرچه سریعتر، محصول قبل از فاسد شدن به دست مشتری برسد.
۴- عرضه سریع موجودی کالا به خاطر انتظار کاهش قیمتها و رکود اقتصادی یا انتظار کاهش فروش به خاطر تغییر فصل و … .
۵- رسیدن به اهداف درآمدی فروش برنامهریزی شده از قبل.
ریسک: احتمال سوخت شدن بخشی از حسابهای دریافتنی و خطر کمبود نقدینگی.
نقش موجودی کالا در نسبت Sales / Working Capital
حالت دوم: اعمال تغییرات در موجودی کالای آماده برای فروش
۱- کاهش موجودی کالای آماده برای فروش
دلایل و اهداف احتمالی شرکت:
۲- اختصاص بودجه سرمایه در گردش فروش برای امور توسعهای و سرمایهگذاری.
۳- اختصاص بودجه سرمایه در گردش فروش برای تسویهی حسابهای پرداختنی.
۴- انتظار افزایش قیمت محصولات و یا تورم.
ریسک: کم شدن فروش و از دست دادن تعدادی از مشتریان.
۲- افزایش موجودی کالای آماده برای فروش
دلایل و اهداف احتمالی شرکت:
۱- فصلی بودن محصول تولیدی و محدود بودن ظرفیت تولید.
۲- تامین خواسته مشتریان در حداقل زمان و کسب رضایت مشتری.
۳- انتظار افزایش قیمت کالا یا تورم.
۴- تامین کالا و مواد اولیه با قیمت مناسب در خرید حجمی بیشتر از تامینکننده.
ریسک: کاهش قیمت کالا، رکود و فاسد شدن کالا یا رسیدن به تاریخ انقضای مصرف.
نقش حسابهای پرداختنی در این نسبت
حالت سوم: اعمال تغییرات در شرایط حسابهای پرداختنی
۱- کاهش مدت تسویه حسابهای پرداختنی یا خرید نقدی یا پیشخرید.
دلایل و اهداف احتمالی شرکت:
۱- تامین کالا با تخفیف بیشتر و در نتیجه قیمت تمام شده کمتر کالا.
برای مثال بعضی از تولیدکنندگان جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز، اقدام به خرید از بورس کالا میکنند یا برای خرید کالا و مواد اولیه وارداتی از ارز دولتی استفاده میکنند.
۲- انتظار افزایش قیمت، تورم و یا کمبود کالا و مواد اولیه تولید.
ریسک: نیاز به سرمایه در گردش زیاد.
۲- افزایش مدت تسویه حسابهای پرداختنی.
دلایل و اهداف احتمالی شرکت:
۱- کم کردن نیاز به نقدینگی به دلیل کمبود نقدینگی.
۲- تامین بودجه برای امور توسعهای و سرمایهگذاری یا تامین مواد اولیه و کالا.
۳- امکان فروش مدتدار به مشتریان و توسعه فروش و درآمد.
۴- انتظار افزایش قیمت محصولات و یا تورم.
ریسک: نارضایتی تامینکننده یا هزینه تمامشده بیشتر برای تامین کالا.
نویسنده: استیون ام. برگ
مترجم: رضا نوری
منبع : https://econclinic.com/43813