ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://eghtesadi1.ir http://doabsar.ir http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

گرانی قطعات خودرو تا کجا ادامه دارد؟

0
Spread the love
بازار قطعات خودرو‌های مونتاژی و وارداتی معمولا افزایش قیمت‌های شدیدی را تجربه می‌کند، بعد از ممنوعیت واردات خودرو و از سرگیری تحریم‌ها قیمت قطعات این خودرو‌ها به شکل سرسام‌آوری افزایش یافت.

با توجه به رشد فزاینده تورم در کشور، تقریباً تمام کالا‌ها شامل افزایش قیمت می‌شوند، یکی از کالا‌های نسبتاً حیاتی که خرید آن برای دارندگان خودرو الزامی است، قطعات خودرو است.

نمونه‌هایی از گران شدن قطعات خودرو

برای مثال اگر در پاییز ۱۴۰۲ مالک یک خودوری ال ۹۰ تصمیم بگیرد تا کیت کامل تسمه‌تایم خودروی خود را که شامل تسمه‌تایم و پولی‌ها است را تعویض کند باید حدود شش میلیون تومان هزینه کند.

در سایت‎‌های فروش قطعات خودرو، قیمت کیت تسمه‌تایم ال ۹۰ در حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که با نرخ مصوب اتحادیه تعمیرکاران که مبلغ یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را به عنوان دست‌مزد برای این کار در نظر گرفته است، مالک خودرو باید مبلغ شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را پرداخت کند.

این در حالی است که ال ۹۰ در بدو ورود خود به بازار ایران در سال ۱۳۸۶ با توجه به مدل انتخابی و آپشن‌های انتخابی قیمتی بین ۱۰ میلیون تا ۱۴ میلیون تومان داشت.

مشکل گرانی قطعات خودرو جایی بغرنج‌تر می‌شود که قطعاتی مثل تسمه‌تایم کاملاً مصرفی هستند و در فواصل مشخصی باید تعویض شوند؛ در غیر این صورت آسیب‌هایی کاملاً جدی را متوجه موتور خودرو خواهند کرد.

نرخ و قیمتی که در بالا مطرح شد، صرفاً مربوط به یک قطعه کاملاً ابتدایی و مصرفی بود و اگر مالک خودرویی بخواهد به سراغ تعویض قطعاتی مثل سرسیلندر، بلوک موتور، صفحه کلاچ یا لاستیک‌های خودرو برود باید به مراتب هزینه‌ی بسیار بیشتری را برای خرید قطعات خودرو و دست‌مزد پرداخت کند.

قیمت تایر نجومی شد

تایر یا لاستیک یکی از حیاتی‌ترین قطعات هر خودرو محسوب می‌شود که تاثیر مستقیم بر ایمنی و کیفیت رانندگی دارد. با وجود اینکه عمده مواد اولیه لاستیک توسط پتروشیمی‌های داخل کشور تامین می‌شود، اما کنترل قیمت لاستیک برای دولت به امری دشوار تبدیل شده است.

اعطای لاستیک دولتی منجر به ایجاد رانت و مافیا در این بازار شده است وای ن نابرابری در عرضه و تقاضا در بازه‌های زمانی گوناکون منجر به ایجاد صف‌های چند‌دهخ متری در جلوی نمایندگی‌های شرکت‌های دولتی مثل بارز می‌شود.

لاستیک بارز به عنوان نماد لاستیک ایرانی در بازار شناخته می‎‌شود، چراکه بیشترین میزان تولید و عرضه طی سال‌های اخیر مربوط به برند بارز بوده است.

امروز قیمت هر جفت لاستیک بارز سایز ۱۸۵/۱۴ رادیال که برای اکثر خودور‌های داخلی مثل کوییک، ساینا، پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ استفاده می‌شود، سه میلیون و ۵۲۲ هزار تومان است، به بیان دیگر اگر مالک یک خودروی کارکرده بخواهد چهار حلقه لاستیک نو که دارای کیفیت متوسط است را خریداری کند باید در حدود هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان هزینه کند.

قطعات خودرو‌های مونتاژی و وارداتی در چه وضعیتی قرار دارند؟

بازار قطعات خودرو‌های مونتاژی و وارداتی معمولا افزایش قیمت‌های شدیدی را تجربه می‌کند، بعد از ممنوعیت واردات خودرو و از سرگیری تحریم‌ها قیمت قطعات این خودرو‌ها به شکل سرسام‌آوری افزایش یافت؛ این افزایش قیمت به حدی بود که از مالکان این خودرو‌ها از پس هزینه‌های تعمیر ونگهداری آن‌ها برنیامدند و به محض رخ دادن اولین خرابی خودرو‌های خود را به هر شکلی که بود به فروش رساندند.

برای مثال فردی که یک خودروی جنسیس کوپه ۲۰۱۳ صفر کیلومتر را در سال ۹۲ با قیمت ۱۹۸ میلیون تومان خریداری کرده است، اگر امروز بر اثر ایراد شایع موتور این خودرو که به اصطلاح به آن یاتاقان زدن می‌گویند، باید برای تعمیر یا تعویض آن موتور باید حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کند.

آیا با وجود تحریم‌ها قطعات خودرو‌های مونتاژی و وارداتی در ایران هستند؟

بعد از اتمام فعالیت نمایندگی‌های خودروسازان کره‌ای و ژاپنی مثل آسان‌موتور و ایرتویا در ایران و باقی ماندن تعمیرکاران و برخی واردکنندگان قطعه، تعمیرگاه‌هایی کاملا خصوصی تاسیس شدند که با استفاده از نیرو‌های مجرب و آموزش دیده‌ی نمایندگی‌های معتبر فعالیت خود را پیش می‌برند و برای تامین قطعات از واسطه‌های دبی و ترکیه استفاده می‌کنند.

نحوه کار در این تعمیرگاه‌ها بدین صورت است که خودروی مشتری به محض ورود بررسی می‌شود پس از اعلام مشکل به انتخاب مشتری قطعه مربوطه از مبدا دبی یا ترکیه با هزینه انتقالی که مشتری پرداخت می‌کند، ظرف یک تا سه روزکاری وارد کشور می‌شود.

برگرفته از : https://fararu.com/fa/news/673064

Please follow and like us:
Pin Share

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://ehteyaj.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-21 http://doabsar.irبه کدشامد:1-1-750014-65-0-20 http://eghtesa3.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-11 http://etabar.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-10 http://namouneh.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-16 http://koudehi.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-15 http://mosabbeb.irبه کد شامد1-1-750014-65-0-9 http://namooneh.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-12 http://adeli16559.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-14 http://tarazmani.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-13 http://zapah.ir به کدشامد: 1-1-750014-65-0-18 http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com http://zapah.ir http://doabsar.ir قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

RSS
EMAIL