در ادامه این مقاله به بررسی ۲۵ مورد از اصلیترین شرایط مدیر عاملها میپردازیم؛ البته دو مورد از پررنگترین مهارتهای شخصیتی مدیر عامل موفق را بررسی خواهیم کرد.
مدیر عامل؛ فردی با مهارتهای مدیریتی برای جهت دهی یک سازمان
مدیر عامل یا CEO یک سازمان، فردی است که وظیفه برقراری ارتباط بین اعضای هیئت مدیره و سازمان را بر عهده دارد. البته درصورتیکه یک مجموعه هیئت مدیره نداشته باشد، مدیرعامل بالاترین رتبه اجرایی را در سازمان خواهد داشت. بهطورکلی باید گفت شرح وظایف مدیر عامل، شامل هدایت سازمان، نیروها، منابع و اهداف مدیریتی در فرایندها است.
توجه داشته باشید که در بسیاری از سازمانها مدیرعامل یکی از اعضای هیئت مدیره است و باید از ضوابط خاصی برای انجام امور پیروی کند. سازمانهایی که هیئت مدیره ندارند، وظایف کاملا بر دوش مدیر عامل است.
وظیفههای اصلی یک مدیر عامل موفق چیست؟
مدیر عامل که بالاترین رتبه اجرایی در سازمان است، مسئولیت رهبری و اتخاذ تصمیمهای اساسی برای سازمان را بر عهده دارد. البته وظیفه تصمیمگیری به بخشهای کوچکتری تصمیم میشود و مدیر عامل شرح وظایف گستردهای دارد. در ادامه به بررسی سایر شرح وظایف مدیر عامل شرکت سهامی خاص در سازمان میپردازیم:
- ایفای نقش بهعنوان رییس سازمان در زمان ارتباط با سهامداران، نهادهای دولتی و عموم مردم
- جهتدهی سازمان به سمت اهداف استراتژیک بلند مدت و کوتاه مدت سازمان
- مدیریت عملیاتهای کلی و تصمیمهای مهمی که روی سازمان تاثیر گذار هستند
- مدیریت منابع سازمان
- طراحی ساختار سازمانی شرکت
- برقراری ارتباط مداوم با هیئت مدیره
- پیش بینی خطرات احتمالی و ریسکهای پیشرو
- تعیین اهداف استراتژیک
- ارتباط با افراد بالا مقام بهعنوان سخنگوی اصلی شرکت
- شناسایی مشکلات شرکت و برطرف کردن آنها
- توسعه فرهنگ و چشم اندازهای شرکت
- آمادهسازی برنامههای استراتژیک برای پیشرفت شرکت
- ارزیابی و اصلاح شرکت برای رسیدن به هدفش
- برنامه ریزی، توسعه و اجرای عملکرد های عملیاتی و مالی سازمان
- تدوین و اجرای طرحها و یکپارچه کردن برنامههای شرکت با رویکرد استراتژیک
- انجام تجزیه و تحلیل و ارائه توصیهها در مورد اثر روش های رشد بلندمدت، برنامه ریزی و معرفی استراتژی های جدید و اقدامات نظارتی
- توسعه اعتبار و اقتدار برای رهبری مالی را با ارائه تجزیه و تحلیل دقیق از بودجه، گزارش ها و روندهای مالی و رویه های عملیاتی
- ایجاد، بهبود و اجرای سیاستها و رویههای سازمان برای بهبود اثربخشی عملیاتی و مالی شرکت
- برقراری ارتباطات مؤثر و ایجاد اعتبار در سراسر سازمان
- ارائه راهنمایی و مشاورههای تخصصی به دیگران در رهبری اجرایی
- با آموزش بخشها و اعضای کلیدی رهبری شرکت، فرآیند برنامه ریزی و بودجه را به طور مداوم بهبود ببخشد.
- تصمیم گیری در مورد مسائل مؤثر بر سازمان که به طور خاص مربوط به ارزیابی محیط داخلی و خارجی سازمان است.
- بهینهسازی روابط بانکی با مدیر مالی برای تقویت و رشد مشارکت های مالی استراتژیک
- همکاری با تیم مالی برای طراحی یک مکانیسم پیشبینی و گزارش جریان نقدی قوی ایجاد کنند.
- ساختارهای مالی، عملیاتی، فروش و بازاریابی شرکت را ارزیابی کند و برای بهبود مستمر و افزایش بازده عملیاتی برنامه ریزی کند.
این ۲۵ مورد، مهمترین بخش از شرح وظایف مدیر عاملها هستند که هر مدیرعاملی موظف به انجام آنها است. البته که اگر مدیر عاملی قصد برندسازی شخصی را نیز دارد، باید فعالیت برنامهریزی شده در شبکههای اجتماعی را نیز به فهرست بالا اضافه کرد. توجه داشته باشید در برخی موارد ممکن است شرح وظایف مدیر عامل شرکت مسئولیت محدود نسبت به شرکتهای سهامی خاص و عام متفاوت باشد.
ارتباطات شفاف و مهارتهای رهبری؛ از مهمترین مهارتها و وظایف مدیر عامل شرکت سهامی خاص و عام
یک مدیر MBA حرفهای، در اولین قدم امکان ارتباط شفاف را در کلیه بخشهای سازمان به عمل میآورد. این ارتباط نهتنها بین افراد و مدیر عامل، بلکه بین کلیه بخشهای سازمان شکل میگیرد تا فرایندها شفاف و بهدور از پیچیدگی باشند. برای رسیدن به شفافیت در سازمان و تقویت مهارتهای رهبری، مهم است که در دورههای رهبری و مدیریت شرکت کنید.
توانایی برقراری ارتباطات شفاف؛ مهارت یک مدیر عامل موفق و حرفهای!
یکی از مهمترین مهارتهای مدیر عامل حرفهای و موفق، برقراری ارتباط شفاف است. کارمندان باید در جریان تصمیمهای مدیر عامل و علت اتخاذ این تصمیمها باشند، البته فقط تصمیمهایی که روی تیم تاثیر دارد. توجه داشته باشید که ممکن است در برخی از موارد، نیاز باشد با نیروهای تازهوارد یا سطح ۱ سازمان ارتباط داشته باشید؛ در نتیجه مهم است ارتباطات درون تیمی سازمان شفاف و حرفهای باشند.
پذیرفتن اشتباهات در کلیه موقعیتها؛ مهمترین مهارت رهبری مدیر عاملها
یک مدیرعامل موفق و حرفهای، اشتباهات خود را کاملا میپذیرد. این فرد میداند که در هر موقعیتی، امکان خطا وجود دارد، اما از اشتباهات خود حتما درس میگیرد تا برای آینده دیگر این اشتباه رخ ندهد. البته که اگر اشتباه تاثیر بزرگی روی سازمان داشته باشد، هیئت مدیره نسبت به ادامه فعالیت مدیرعامل تصمیم میگیرند.
برگرفته از : https://www.asianews.ir/fa/newsagency/21961