ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://eghtesadi1.ir http://doabsar.ir http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چالش ناترازی بنزین در ایران و راهکارهای برون‌رفت از آن:

0
Spread the love

سایت اقتصادی ایران :جهت سرمایه گذاری درصندوق سرمایه گذاری فارابی ازطریق لینک زیر ، اقدام به ثبت نام وعضویت درصندوق مذکورنمائید:

https://account.irfarabi.com/reg/?ref=UP3681

بدیهی است پس ازعضویت دراین صندوق ، شرایط ونحوه سرمایه گذاری به وضوح تشریح گردیده است ودرصورت نیاز به هرگونه پرسشی ، به‌صورت آنلاین ، به سئوالات اعضاء جواب داده خواهد شد.

درصورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳                        ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

چالش ناترازی بنزین در ایران یکی از مسائل پیچیده و چندوجهی است که تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد، محیط زیست و کیفیت زندگی شهروندان دارد.

این مشکل از عوامل متعددی نشأت می‌گیرد، از جمله رشد مصرف بنزین، محدودیت‌های تولید، فرسودگی ناوگان حمل و نقل، و قاچاق سوخت. پیامدهای این ناترازی شامل فشار بر اقتصاد ملی، افزایش آلودگی هوا، وابستگی به واردات و چالش‌های امنیت انرژی می‌شود. این نوشتار به بررسی ابعاد مختلف این مسئله و راهکارهای پیشنهادی برای برون‌رفت از آن می‌پردازد. هدف، ارائه تصویری جامع از وضعیت موجود و ترسیم مسیری برای دستیابی به تعادل پایدار در تولید و مصرف بنزین در کشور است.

وضعیت مصرف بنزین در ایران

وضعیت مصرف بنزین در ایران در سال ۱۴۰۳ با چالش‌های جدی روبرو شده است. بر اساس گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مصرف روزانه بنزین به حدود ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده که افزایشی چشمگیر بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ را نشان می‌دهد. این میزان مصرف بخش عمده‌ای (۸۵ درصد) از سوخت مورد نیاز حمل‌ونقل سبک کشور را تشکیل می‌دهد. در مقابل، توان تولید بنزین در کشور با محدودیت‌هایی مواجه است. اگرچه ظرفیت اسمی تولید پالایشگاه‌های کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است، اما در عمل تنها بین ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز تولید می‌شود. این امر منجر به شکافی عمیقی بین عرضه و تقاضای روزانه بنزین شده است. این ناترازی بین تولید و مصرف بنزین، چالش‌های متعددی را برای کشور ایجاد کرده است. از جمله این مشکلات می‌توان به افزایش واردات، فشار بر منابع ارزی، آلودگی هوا ناشی از مصرف بالا و احتمال کمبود سوخت در برخی مناطق اشاره کرد. این وضعیت لزوم اتخاذ سیاست‌های مؤثر در زمینه مدیریت مصرف، بهینه‌سازی تولید و توسعه منابع انرژی جایگزین را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

عوامل مؤثر در افزایش مصرف بنزین

افزایش مصرف بنزین در ایران از عوامل متعددی نشأت می‌گیرد که در رأس آنها می‌توان به مشکلات حمل‌ونقل عمومی و کیفیت پایین خودروهای داخلی اشاره کرد. فرسودگی گسترده ناوگان حمل‌ونقل عمومی، که بیش از ۴۵ درصد آن را شامل می‌شود، نه تنها مصرف سوخت و آلودگی هوا را افزایش می‌دهد، بلکه ایمنی سفرها را نیز به خطر می‌اندازد. از سوی دیگر، عدم توسعه کافی زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، به‌ویژه در کلان‌شهرها، شهروندان را به استفاده بیشتر از خودروهای شخصی ترغیب می‌کند که این امر خود عاملی برای افزایش مصرف بنزین است. در کنار این مسائل، کیفیت پایین و راندمان کم خودروهای تولید داخل نیز نقش مهمی در این معضل ایفا می‌کند. بسیاری از این خودروها فاقد استانداردهای لازم هستند که این امر نه تنها مصرف سوخت و آلایندگی را افزایش می‌دهد، بلکه ایمنی جاده‌ها را کاهش داده و هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی سنگینی را به کشور تحمیل می‌کند. برای مقابله با این چالش‌ها، اقداماتی چون نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، توسعه زیرساخت‌های مربوطه، تدوین و اجرای استانداردهای سختگیرانه برای خودروسازان داخلی، و تشویق به استفاده از وسایل نقلیه کم‌مصرف و پاک ضروری به نظر می‌رسد. این راهکارها می‌توانند گامی مؤثر در جهت کاهش مصرف بنزین، بهبود کیفیت هوا و ارتقای ایمنی در سیستم حمل‌ونقل کشور باشند.

مدیریت صحیح مصرف بنزین

مدیریت مصرف بنزین در ایران با چالش‌های جدی مواجه است که رشدبی‌رویه مصرف و عدم کنترل مؤثر آن از مهم‌ترین آنهاست. برای مقابله با اینمشکل، رویکردی چندجانبه و جامع ضروری به نظر می‌رسد. در درجه اول،اصلاح الگوی مصرف سوخت از طریق آموزش گسترده و فرهنگ‌سازی درجامعه اهمیت ویژه‌ای دارد. این امر می‌تواند شامل آگاهی‌بخشی درباره پیامدهای زیست‌محیطی و اقتصادی مصرف بی‌رویه سوخت و ترویج روش‌های صرفه‌جویی در مصرف باشد. همزمان، بهره‌گیری از فناوری‌هاینوین در مدیریت مصرف سوخت می‌تواند تحولی اساسی ایجاد کند. استفادهاز سامانه‌های هوشمند سوخت، کارت‌های هوشمند و سیستم‌های پیشرفته مدیریت مصرف، امکان نظارت دقیق‌تر بر الگوهای مصرف را فراهم می‌آورد. این فناوری‌ها نه تنها به شناسایی و کنترل مصرف بی‌رویه کمک می‌کنند،بلکه ابزاری کارآمد برای مقابله با قاچاق سوخت نیز هستند. اصلاح ساختارقیمت‌گذاری بنزین نیز گامی حیاتی در مدیریت مصرف است. این اقدام بایدبا دقت و حساسیت انجام شود تا ضمن ایجاد انگیزه برای مصرف بهینه،فشار اقتصادی نامتناسبی بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد نکند. می‌توان ازروش‌هایی مانند قیمت‌گذاری پلکانی یا اختصاص سهمیه‌های متفاوت برایگروه‌های مختلف مصرف‌کننده استفاده کرد. علاوه بر این، تشویق به استفادهاز وسایل نقلیه کم‌مصرف و سرمایه‌گذاری در توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌تواند به کاهش وابستگی به خودروهای شخصی و در نتیجه کاهش مصرف بنزین منجر شود. همچنین، بهبود کیفیت سوخت تولیدی و ارتقای استانداردهای خودروسازی داخلی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کاهش مصرف داشته باشد. در مجموع، مدیریت صحیح مصرف بنزین نیازمندترکیبی از اقدامات فنی، اقتصادی و فرهنگی است. موفقیت در این زمینه نهتنها به کاهش هزینه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند گامی مهم در جهت توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی شهروندانباشد. این رویکرد جامع، با ایجاد تعادل بین نیازهای مصرف‌کنندگان والزامات حفاظت از منابع ملی، می‌تواند الگویی کارآمد برای مدیریت منابع انرژی در کشور ارائه دهد.

مبارزه با قاچاق سوخت

قاچاق سوخت به کشورهای همسایه، یکی از معضلات جدی در مدیریتانرژی ایران است که تأثیرات منفی گسترده‌ای بر اقتصاد و امنیت ملی دارد. این پدیده، ناشی از اختلاف قیمت قابل توجه سوخت بین ایران و کشورهایهمجوار، روزانه باعث خروج ۵ تا ۷ میلیون لیتر بنزین از کشور می‌شود که ارزش سالانه آن به حداقل ۴ میلیارد دلار می‌رسد. مبارزه با این چالش پیچیده، رویکردی جامع و چندبعدی را می‌طلبد. راهکارها شامل استفاده ازفناوری‌های پیشرفته دیجیتال و سامانه‌های ردیابی هوشمند، سیستم‌هایپیشرفته مانیتورینگ در مرزها، ردیابی ماهواره‌ای خودروهای حمل سوخت وتحلیل داده‌های کلان برای شناسایی الگوهای مشکوک است. تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، شامل تبادل اطلاعات و عملیات مشترکمرزی، اهمیت ویژه‌ای دارد. یکسان‌سازی نسبی قیمت‌ها در منطقه و اصلاح تدریجی و هوشمندانه نظام یارانه‌ای سوخت در داخل کشور، با توجه به شرایط اقشار آسیب‌پذیر، می‌تواند انگیزه‌های اقتصادی قاچاق را کاهش دهد. استفاده از سیستم‌های هوشمند توزیع سوخت، تشدید مجازات‌های قانونی برای قاچاقچیان، تقویت نظارت‌های مرزی و افزایش کارآیی نیروهای انتظامی و امنیتی نیز ضروری است. فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی عمومی درباره پیامدهای منفی قاچاق سوخت و تقویت مشارکت مردمی در مبارزه باآن، مکمل اقدامات رسمی است. موفقیت در این مبارزه، ضمن بهبود ترازعرضه و تقاضای داخلی بنزین، می‌تواند منافع اقتصادی قابل توجهی برای کشور به همراه داشته و زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر درزیرساخت‌های انرژی و توسعه اقتصادی پایدار فراهم آورد.

خودروهای برقی، راهکاری مؤثر

گذار از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی راهکاری امیدبخش و مؤثربرای مقابله با چالش ناترازی بنزین و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی درایران است. با توجه به پتانسیل بالای تولید برق و دسترسی به منابع انرژیتجدیدپذیر، ایران زمینه مناسبی برای این تحول دارد. برای تسریع این روند،اتخاذ سیاست‌های حمایتی و تشویقی ضروری است، از جمله ارائه مشوق‌های مالی، توسعه زیرساخت‌های شارژ، حمایت از تحقیق و توسعه،همکاری با خودروسازان داخلی و بین‌المللی، آموزش و فرهنگ‌سازی، اصلاحقوانین مرتبط و ایجاد مشوق‌های غیرمالی. اگرچه این گذار با چالش‌هاییمانند هزینه بالای اولیه خودروهای برقی و نیاز به سرمایه‌گذاری درزیرساخت‌ها همراه است، مزایای بلندمدت آن شامل کاهش وابستگی به واردات بنزین، بهبود کیفیت هوا و امکان استفاده از منابع انرژی پاک، اینتلاش را توجیه می‌کند. این حرکت باید بخشی از یک استراتژی جامع‌تر برای مدیریت مصرف انرژی و کاهش آلودگی در بخش حمل و نقل باشد که شامل بهبود سیستم حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف سوخت در خودروهایموجود نیز می‌شود. با برنامه‌ریزی دقیق، ایران می‌تواند گام‌های مؤثری درجهت کاهش مصرف بنزین و حرکت به سمت آینده‌ای پایدارتر در حوزه حمل ونقل بردارد.

نوسازی پالایشگاه‌های موجود

نوسازی و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های کشور یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با چالش ناترازی بنزین در ایران است. فناوری قدیمی و بارگذاری بیش از ظرفیت اسمی پالایشگاه‌ها، مشکلات متعددی را ایجاد کرده است. این پالایشگاه‌ها با محدودیت‌های فنی و ظرفیتی مواجه هستند که توان پاسخگویی به رشد فزاینده تقاضای سوخت را از آنها سلب کرده است. استفاده مداوم از تجهیزات فرسوده و بارگذاری بیش از حد منجر به فرسودگی زودهنگام، تولید محصولات با کیفیت پایین، کاهش راندمان عملیاتی و افزایش چشمگیر هزینه‌های تعمیر و نگهداری شده است. این وضعیت نه تنها بر کمیت و کیفیت تولید بنزین تأثیر منفی گذاشته، بلکه مصرف انرژی وآلایندگی زیست‌محیطی را نیز افزایش داده است. برای غلبه بر این چالش‌ها،اجرای برنامه‌ای جامع برای نوسازی و ارتقای فناوری پالایشگاه‌های موجودضروری است. این برنامه باید شامل به‌روزرسانی تجهیزات، بهبود فرآیندهایتولید، افزایش ظرفیت و بهینه‌سازی مصرف انرژی باشد. علاوه بر این،سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه برای بهبود فناوری‌های پالایش نفت و تربیت نیروی انسانی متخصص نیز باید در اولویت قرار گیرد. اگرچه این اقدامات نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و زمان قابل توجهی است، اما می‌تواند دربلندمدت به افزایش تولید بنزین با کیفیت، کاهش وابستگی به واردات، بهبودکارایی انرژی و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی منجر شود. این امر نه تنها به حل مشکل ناترازی بنزین کمک می‌کند، بلکه می‌تواند موقعیت ایران رادر بازارهای جهانی فرآورده‌های نفتی نیز تقویت نماید.

سرمایه‌گذاری در پتروپالایشگاه‌های نسل سوم

پتروپالایشگاه‌های نسل سوم نشان‌دهنده تحولی اساسی در صنعت پالایشنفت هستند که با تغییر پارادایم جهانی به سمت خودروهای برقی و کاهشتقاضای بلندمدت برای سوخت‌های فسیلی، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. اینپتروپالایشگاه‌ها با رویکردی نوآورانه، زنجیره ارزش نفت خام را به سمت تولیدمحصولات پتروشیمیایی با ارزش افزوده بالاتر هدایت می‌کنند. در اینسیستم‌های پیشرفته، برخلاف پالایشگاه‌های سنتی، سوخت‌های مایع مانندبنزین به عنوان محصول جانبی تولید می‌شوند و تمرکز اصلی بر تولید خوراکارزشمند پتروشیمی است. این تغییر رویکرد می‌تواند نقش مهمی در حلچالش ناترازی بنزین در ایران ایفا کند، زیرا ضمن تأمین نیاز داخلی بهسوخت، امکان ایجاد ارزش افزوده بیشتر از منابع نفتی را فراهم می‌آورد. احداث پتروپالایشگاه‌های نسل سوم می‌تواند به توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی کمک کند که خود منجر به ایجاد اشتغال، افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا و تقویت موقعیت اقتصادی کشور در بازارهای جهانی می‌شود. برای تحقق این هدف، جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی وخارجی و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته جهانی ضروری است. این امرنیازمند ایجاد بسترهای قانونی و اقتصادی مناسب، بهبود روابط بین‌المللی وارتقای زیرساخت‌های فنی و انسانی کشور است. همچنین، توسعه مراکزتحقیق و توسعه برای بومی‌سازی فناوری‌های مرتبط با پتروپالایشگاه‌هاینسل سوم می‌تواند به کاهش وابستگی تکنولوژیک و افزایش توان رقابتی صنعت نفت ایران کمک کند. در مجموع، حرکت به سمت پتروپالایشگاه‌هاینسل سوم نه تنها راهکاری برای غلبه بر چالش ناترازی بنزین است، بلکهمی‌تواند نقطه عطفی در تحول صنعت نفت ایران و حرکت به سمت اقتصادیپایدارتر و کمتر وابسته به صادرات نفت خام باشد. این استراتژی با ایجادتنوع در سبد محصولات تولیدی، انعطاف‌پذیری بیشتری در مواجهه با تغییراتبازار جهانی انرژی ایجاد می‌کند و می‌تواند آینده صنعت نفت ایران را درعصر گذار انرژی تضمین نماید.

راهکارهای عملیاتی

راهکارهای عملیاتی متنوعی برای کاهش مصرف سرانه سوخت و مقابله با چالش ناترازی بنزین در ایران وجود دارد که هر یک به نوبه خود می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر بهبود وضعیت داشته باشد. از رده خارج کردن خودروهای فرسوده یکی از مهم‌ترین این راهکارهاست که می‌تواند به کاهش چشمگیر مصرف سوخت و آلودگی هوا منجر شود. همزمان، توسعه و بهبود ناوگان حمل‌ونقل همگانی می‌تواند جایگزین مناسبی برای استفاده از خودروهای شخصی باشد و به کاهش ترافیک و مصرف سوخت کمک کند. بهینه‌سازی تقاضای حمل‌ونقل با تمرکز بر کاهش ترافیک و سفرهای غیرضروری، از طریق راهکارهایی مانند دورکاری و استفاده از فناوری‌های ارتباطی، می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کاهش مصرف سوخت داشته باشد. متنوع‌سازی سبد سوخت با حمایت از سوخت‌های جایگزین مانند CNG، که آلایندگی کمتری نسبت به بنزین دارد، گام مهمی در جهت کاهش وابستگی به بنزین است. ورود تدریجی خودروهای برقی به چرخه ناوگان حمل‌ونقل، علی‌رغم نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه، می‌تواند در بلندمدت به کاهش چشمگیر مصرف بنزین منجر شود. توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی، به‌ویژه در مسیرهای پرتردد بین‌شهری و درون‌شهری، راهکار دیگری برای کاهش مصرف سوخت است. آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت مصرف سوخت می‌تواند به تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و کاهش مصرف سرانه کمک کند. در نهایت، ارتقای استاندارد تولید خودرو و موتورسیکلت با تمرکز بر بهبود راندمان مصرف سوخت، می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کاهش مصرف کلی سوخت در کشور داشته باشد. اجرای هماهنگ و برنامه‌ریزی شده این راهکارها می‌تواند به بهبود وضعیت ناترازی بنزین، کاهش آلودگی هوا، و ایجاد سیستم حمل‌ونقل پایدارتر در ایران منجر شود.

نتیجه‌گیری

چالش ناترازی بنزین در ایران، مسئله‌ای پیچیده و چندوجهی است که ازعوامل متعددی چون فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل، کیفیت پایین خودروهایداخلی، مدیریت ناکارآمد مصرف و قاچاق سوخت نشأت می‌گیرد. برای غلبه بر این چالش، مجموعه‌ای از راهکارهای هماهنگ پیشنهاد شده است، ازجمله نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ارتقای استانداردهای تولید خودرو،اصلاح الگوی مصرف سوخت، مبارزه با قاچاق، حرکت به سمت خودروهای برقی، و نوسازی پالایشگاه‌ها و احداث پتروپالایشگاه‌های نسل سوم. اگرچهاین مسیر دشوار است، اما با اتخاذ رویکردی علمی و مبتنی بر واقعیت‌های کشور ، دست‌یافتنی خواهد بود. موفقیت در این زمینه نه تنها به حل مشکل ناترازی بنزین کمک می‌کند، بلکه می‌تواند فرصتی برای تحول ساختاری دراقتصاد کشور، بهبود کیفیت هوا، کاهش وابستگی به واردات سوخت، افزایش بهره‌وری انرژی و حرکت به سمت اقتصادی دانش‌بنیان فراهم آورد. این تلاش جمعی، که نیازمند اراده ملی و مشارکت همه بخش‌های جامعه است،می‌تواند زمینه را برای رشد اقتصادی پایدار، اشتغال‌زایی و در نهایت،ارتقای کیفیت زندگی شهروندان فراهم کرده و ایران را در مسیر توسعه پایدارو آینده‌ای سبزتر در حوزه انرژی قرار دهد.

مهدی شریف زاده

برگرفته از : https://www.khabaronline.ir/news/1932660

Please follow and like us:
Pin Share

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://ehteyaj.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-21 http://doabsar.irبه کدشامد:1-1-750014-65-0-20 http://eghtesa3.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-11 http://etabar.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-10 http://namouneh.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-16 http://koudehi.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-15 http://mosabbeb.irبه کد شامد1-1-750014-65-0-9 http://namooneh.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-12 http://adeli16559.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-14 http://tarazmani.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-13 http://zapah.ir به کدشامد: 1-1-750014-65-0-18 http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com http://zapah.ir http://doabsar.ir قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

RSS
EMAIL