بانک رفاه کارگران در اجرای تبصره ماده 39 قانون بودجه سال 1338 کشور و ماده 38 سازمان بیمه های اجتماعی به منظور سرمایه گذاری و بهره برداری از وجوه بیمه کارگران با هدف کمک به تامین رفاه و ایجاد تسهیلات لازم برای رفع نیازمندیهای طبقه کارگر در تاریخ 1339/5/27 تشکیل و به ثبت رسید و عملیات خود را از ششم فروردین 1340 با افتتاح شعبه مرکزی در تهران و شعبه اصفهان آغاز کرد. سرمایه اولیه این بانک چهار صد میلیون ریال و از سوی سازمان تامین اجتماعی تامین شد. بانک رفاه یک بانک تجاری شناخته شده و با پنجاه و هشت سال تجربه در ارائه خدمات بانکی ، بهره مندی از 9693 نیروی انسانی و در اختیار داشتن 1028 شعبه فعال در سراسر کشور ، می کوشد از طریق ارائه مطلوب انواع خدمات بانکی ، رضایت عموم اقشار جامعه را تامین نماید.
سایت اقتصادی ایران : این روزها ، زمزمه ناخوشایند واگذاری بانک رفاه کارگران به بخش خصوصی به گوش می رسد، بانکی که با سرمایه اولیه کارگران شاغل وبازنشسته تاسیس شده واهداف آن خدمات به کارگران شاغل ونیزکارگران بازنشسته بوده است ،تادرصورت نیازاین گروه بتواندمشکلات احتمالی آنان رابرطرف نماید. حال سئوال این است ،چگونه بانکی که متعلق به کارگران وبازنشستگان می باشد،مشمول واگذاری می گردد!!! سازمان تامین اجتماعی به نمایندگی ازکارگران شاغل وبازنشسته مسئول حفاظت ازاموال این گروه اززحمتکشان بوده ودرصورت هرگونه رخدادی بایستی پاسخگوباشد!!!
سازمان تامین اجتماعی ، متعهد به حفظ دارائی واموالی است که ازجانب بیمه پردازان به آن محول گردیده است.بنظرمی رسد این سازمان قادربه حفظ اماناتی که به آن واگذارشده نمی باشدواگرچنین است رسما” به نمایندگان بازنشستگان کارگری ونیزکارگران شاغل اعلام، تا این نمایندگان راهکاری برای حفظ اموال ودارائیهای خودبیابند.
این بانک با برخورداری از اعتماد مردم و توانمندی بالای سرمایه انسانی خود ، در اجرای سیاست های کلان اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بخش صادرات کالاهای غیر نفتی و تولیدات صنعتی و کشاورزی ، خدمات ارزشمندی را صادر کنندگان کشور ارائه میدهد. بانک رفاه از نظر بانک های معتبر بین المللی، یکی از خوشنام ترین بانک های تجاری محسوب می شود که با داشتن کارگزاران منتخب از بانک های تراز اول دنیا ، نیاز های مشتریان خود در عملیات بانکی بین المللی را مرتفع می سازد.
بانک رفاه، با هدف ارائه کلیه خدمات بانکی به اقشار مختلف جامعه و ایجاد تسهیلات لازم برای طبقه کارگر، با سرمایه اولیه 400 میلیون ریال از محل منابع بیمههای اجتماعی و تحت پوشش این سازمان درسال 1339 تاسیس و به ثبت رسید.
پس از ماهها تلاش هیـــات مدیره بانک ، سرانجام در مهر ماه 1390 شـــورای پـــول و اعـــتبار اســـاسنامه جدید بـــانک را به تصویب رساند و در تاریخ 1391/3/20 با ثبت این سامانه در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری، بانک رفاه رسماً خصوصی شد و سرمایه بانک از 895 میلیارد ریال به 4000 میلیارد ریال به ثبت رسید. با این اتفاق وضعیت مالکیتی بانک مشخص شد و با افزایش سرمایه به چهار هزار میلیارد ریال و از محل تجدید دارایی ها به ده هزار میلیارد ریال، زمینه برای افزایش فعالیت ها و خدمات مطلوبتر به مشتریان از طریق 1300 شعبه و واحدهای خدماتی فراهم آمد.
از دستاوردهای مهم بانک رفاه کارگران در سالهای اخیر میتوان به کسب رتبه برترین دستگاه در زمینه تکریم مشتریان در گروه بانک و بیمه در سالهای متوالی، استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد iso 9001 و اخذ گواهینامه مربوطه به عنوان اولین بانک خاورمیانه در سال 1378 و تداوم همه ساله آن تا کنون اشاره کرد.
موفقیت بانک رفاه در محیط رقابتی کنونی، در گرو برنامهریزی مطلوب با رویکردی آیندهنگر است بدین منظور استراتژی بانک رفاه در قالب” راه رفاه” تدوین شده است که این نقشه به عنوان سند راهبردی میان مدت بانک در گذار به خصوصی که با تمرکز بر برآوردهسازی متوازن نیازهای کلیه ذینفعان بانک تدوین شده است، راهنمای بانک در این مسیر خواهد بود. بی تردید خصوصی شدن، بزرگترین تحول در تاریخ پرقدمت بانک رفاه، با تغییر ساختار مالکیتی و آغازی بر حرکت سریعتر در دستیابی به اهداف بالاتر میباشد.
مشتریان عمده بانک رفاه کارگران:
بانک رفاه کارگران به عنوان یکی از زیرمجموعههای سازمان تامین اجتماعی از مزیت بهره مندی از مشتریان حقوقی بزرگ و کلیدی همچون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، شستا، دانشگاه علوم پزشکی ایران، بسیاری از بیمارستانها و مراکز ارائه کننده خدمات درمانی همچون بیمارستان میلاد، بیمارستان قلب شهید رجایی و بیمارستان شهید لبافی نژاد برخوردار است. به طور کلی بانکها قادرند برای مشتریان کلیدی و شرکای استراتژیک خود از طریق فعالیت های بانکداری سرمایه گذاری راه حل های مالی ارزنده طراحی کند.
به دلیل فعالیت بانک رفاه کارگران در حوزه سلامت قسمت عمده مشتریان حقیقی بانک را پزشکان و پرستاران بیمارستانها و همچنین بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تشکیل میدهند که به صورت مستمر حقوق و مزایای خود را از طریق این بانک دریافت مینمایند.
برگرفته از : https://bankavl.com