ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://eghtesadi1.ir http://doabsar.ir http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

فهرست احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1404

0
Spread the love

قانون‌گذار در قانون بودجه سال جدید، احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1404 را در دسته‌های زیر طبقه‌بندی نموده است:

  • تبصره 1: عوارض و مالیات
  • تبصره 2: تامین مالی داخلی و خارجی (اوراق مالی اسلامی و اوراق بهادار)
  • تبصره 3:  نفت و روابط مالی آن با دولت و هدفمندسازی یارانه‌ها
  • تبصره 5: اعتبارات
  • تبصره 8: آموزش، پژوهش و فرهنگ
  • تبصره 13: حمایت اجتماعی
  • تبصره 14: برق و انرژی هسته‌ای
  • تبصره 16: سلامت

در ادامه احکام مالیاتی بودجه سال 1404 را به صورت تفکیکی و با استناد به مواد قانونی عنوان خواهیم نمود. لازم به ذکر است در این مطلب تنها تبصره‌هایی از قانون بودجه 1404 که مرتبط با مالیات هستند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

تبصره 1: عوارض و مالیات

بند الف تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: تعیین سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی در سال 1404

مجموع معافیت‌ها، نرخ صفر مالیاتی، کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوق‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از محل مجموع درآمد‌های حاصل شده برای عملکرد سال1404 کلیه مودیان به ‌استثنای معافیت‌های دارای سقف زمانی مشخص و ماده ‌(۸۱) ق.م.م مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی و موارد مندرج در مواد 141، 139، 2، 143 و 143 مکرر، ‌145 و ‌280 قانون مذکور و معافیت‌های موضوع قانون توسعه ابزارها و نهاد‌های مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب 1388/9/25 با اصلاحات و الحاقات بعدی، قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها مصوب 1402/12/22 و قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب 1401/2/11، برای اشخاص حقوقی تا مبلغ 700 میلیارد تومان و اشخاص حقیقی تا مبلغ 70 میلیارد تومان درآمد مشمول مالیات (سود خالص) قابل اعمال است.

نوع شخصیت میزان معافیت سالیانه قابل استفاده
حقیقی 700,000,000,000 ريال معادل 70 میلیارد تومان
حقوقی 7,000,000,000,000 ريال معادل 700 میلیارد تومان

! نکته: کلیه اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی که بنابر قوانین مشمول معافیت، تخفیف یا نرخ صفر مالیاتی هستند، مکلفند دفاتر مالی خود را مانند سایر اشخاص حقوقی تنظیم و تقدیم سازمان امور مالیاتی کشور نمایند.

بند ب تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: مالیات تکلیفی پزشکان

تمامی مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهاد‌های عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند 10% از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به موجب دریافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به‌ عنوان مالیات علی‌الحساب کسر و به‌ نام فرد (پزشک) مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب، به حساب سازمان مالیاتی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. مالیات علی‌الحساب این بند شامل تمامی پرداخت‌هایی که به‌ عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود.

! نکته: حکم ماده 199 ق.م.م اصلاحی مصوب 1394/4/31 در اجرای این بند جاری است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است فهرست تمامی مراکز موضوع این بند را تا پایان اردیبهشت سال 1404 به سازمان مالیاتی اعلام نماید. سازمان مالیاتی مکلف است متخلفان را به مراجع ذی‌صلاح معرفی کند.

بند پ تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: نرخ تبصره ماده 100

به‌ منظور تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، اختیار سازمان مالیاتی در تبصره ماده ‌100 ق.م.م درخصوص معافیت مودیان از انجام بخشی از تکالیف قانون مذکور از قبیل نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد سال 1403 به حداکثر 150برابر میزان معافیت موضوع ماده ‌84 ق.م.م اصلاحی مصوب 31/04/1394 افزایش می‌یابد.

بند ت تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: مالیات خودرو

انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی که قیمت روز خودروی آنها بیش از 50 میلیارد ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک‌ درصد می‌گردند.

مالیات تعیین شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص مطابق قانون مالیاتهای مستقیم قابل رسیدگی است. اجرای این حکم نافی دادخواهی اشخاص در مراجع قضائی نیست.

نکات مهم:

  • ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند، قیمت روز خودرو بر مبنای ماده ‌30 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب 1400/3/2 است و توسط سازمان مالیاتی تعیین می‌شود. سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند.
  • تمامی اشخاص حقیقی و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تكفل آنها و اشخاص حقوقی مشمول این حکم هستند
  • مشمولین مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود را حداکثر تا پایان آبان سال 1404 پرداخت نمایند
  • در صورت عدم پرداخت، مشمول حکم ماده 190 ق.م.م هستند
  • ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال، شامل مالیات بر دارایی نقل و انتقال قطعی و اجاره، ممنوع است. متخلفان از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارند.

پلیس راهور فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است فهرست مالکان و خودروهای مشمول را مطابق با درخواست سازمان مالیاتی کشور حداکثر تا پایان فروردین سال 1404 به سازمان مالیاتی کشور ارسال و امکان دسترسی برخط (آنلاین) جهت استعلام موردی را برای این سازمان فراهم کند.

بند ث تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: سقف معافیتهای مالیاتی اشخاص حقیقی

میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده 57 ق.م.م اصلاحی مصوب 1380/11/27 و میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده 101 قانون مذکور مبلغ دو میلیارد (2,000,000,000) ریال تعیین می‌شود.

مشمولین مالیات میزان معافیت مالیاتی در سال 1404
میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده 57 ق.م.م اصلاحی مصوب 1380/11/27 2,000,000,000 ريال معادل 200 میلیون تومان
میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده 101 ق.م.م 2,000,000,000 ريال معادل 200 میلیون تومان

همچنین درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده 139 ق.م.م تا معادل 2 برابر سقف مالیاتی ماده 84 قانون مذکور معاف است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیاتهای مستقیم مشمول مالیات است.

  • فعالیتهای انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی و دستگاه های ذی ربط
  • مصادیق تولیدات فرهنگی در ماده 6 قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب 1403/5/23 کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی

از معافیت مندرج در بند «ل» ماده 139 ق.م.م برخوردار خواهند بود.

درآمد سالانه مشمولین بند ل ماده 139 ق.م.م در سال 1404 مالیات قابل پرداخت
تا معادل 2 برابر سقف مالیاتی ماده 84 ق.م.م معادل 576 میلیون تومان معاف از مالیات
مازاد بر 576 میلیون تومان نرخ ماده 131 ق.م.م

بند ج تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: وضعیت مالیاتی یارانه پرداختی به شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران

یارانه پرداختی دولت به شرکت مادر‌تخصصی بازرگانی دولتی ایران بابت جبران زیان ناشی از فروش کالا‌های اساسی به قیمت مصوب، تا سقف زیان مورد تایید حسابرس منتخب وزارت امور اقتصادی و دارایی مشمول مالیات به نرخ صفر است. این زیان از نظر مالیاتی قابل استهلاک در سنوات بعد نخواهد بود.

بند چ تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: نرخ مالیات یارانه آب و برق شرکتهای تابعه وزارت نیرو

مابه‌التفاوت (یارانه) قیمت‌های فروش تکلیفی آب، برق و جمع‌آوری و دفع فاضلاب با هزینه تمام‌شده آن (مورد تایید سازمان حسابرسی) که توسط دولت به شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو (تابعه و وابسته) پرداخت می‌شود، به‌ عنوان کمک‌ زیان محسوب و به‌ حساب زیان انباشته این شرکت‌ها منظور می‌شود و از پرداخت سهم سود سهام دولت، معاف است. کمک‌ زیان یادشده تا سقف زیان انباشته سنواتی شرکت‌های مزبور (ناشی از اعمال قیمت‌های تکلیفی) مشمول مالیات به نرخ صفر است.

بند ح تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: مالیات املاک

املاک گران قیمت به شرح زیر مشمول مالیات به میزان دو در هزار هستند:

1- زمین‌های دارای کاربری مسکونی که بر اساس ارزش روز آنها که بر مبنای آخرین ارزش معاملاتی موضوع ماده 64 ق.م.م ارزش آن بیش از 300,000,000,000 (سیصد میلیارد) ریال باشد.

2- زمینهای فاقد اعیانی دارای کاربری اداری و تجاری و واحدهای مسکونی که بر اساس ارزش روز آنها که بر مبنای آخرین ارزش معاملاتی موضوع ماده 64 ق.م.م ارزش هر یک از آنها بیش از 500,000,000,000 (پانصد میلیارد) ریال باشد.

مالیات تعیین شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص مطابق قانون مالیاتهای مستقیم قابل رسیدگی است. اجرای این حکم نافی دادخواهی اشخاص در مراجع قضائی نیست.

نکات مهم:

  • مالیات املاک گران قیمت بر عهده شخصی است که در ابتدای سال 1404 مالک املاک فوق بوده است
  • واحدهای مسکونی در حال ساخت مشمول این مالیات نیستند
  • همچنین واحدهای مسکونی افرادی که مالک تنها یک واحد مسکونی هستند، مشروط به تداوم مالکیت در 10 سال گذشته تا سقف 2 برابر سقف فوق الذکر مشمول این مالیات نخواهد بود
  • تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند با رعایت قوانین مالیاتی، مالیات سالانه مربوط به هر یک از زمینها و واحدهای مسکونی تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال 1404 پرداخت نمایند
  • ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی نقل و انتقال قطعی و اجاره، ممنوع است متخلف از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارد.

واحدهای مسکونی غیر مجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیونهای موضوع مواد 99 و 100 قانون شهرداری مصوب 1334/4/11 حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل 2 برابر مالیات واحدهای مسکونی مجاز موضوع این بند خواهند شد که توسط سازمان مالیاتی دریافت می‌شود. همچنین پرداخت جریمه مزبور هیچگونه حق مکتسبه‌ای برای دارندگان واحدهای غیر مجاز ایجاد نخواهد نمود.

بند خ تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده

در سال 1404 نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده 7 و نرخ مالیات بر ارزش افزوده و جریمه موضوع بند ب ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده به میزان یک واحد درصد به عنوان سهم دولت افزایش می‌یابد تا کل نرخ مالیات بر ارزش افزوده برابر 10 واحد درصد گردد و صرف متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و صندوق بازنشستگی فولاد موضوع جزء 1 بند ر ماده 28 قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب 1403/3/1 شود. وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است گزارش تفصیلی عملکرد این بند را هر سه ماه یک بار به کمیسیونهای اجتماعی اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

بند د تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: اصلاح تبصره 7 ماده 105 و تبصره ماده 131 ق.م.م

در تبصره 7 ماده 105 و تبصره ماده 131 ق.م.م اصلاحی مصوب 1394/4/31 بعد از عبارت ده درصد 10% عبارت «مازاد بر سی و پنج درصد 35%» اضافه می‌شود. معافیت ناظر به مواد مذکور صرفا نسبت به درآمد مشمول مالیات ابرازی برای عملکرد سال‌های 1403 و 1404 است.

بند ز تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: نرخ مالیات بر درآمد حقوق

در سال 1404 سقف معافيت مالياتی حقوق و نرخ مالیات بر مجموع پرداختی به کارکنان دولتی و غیر دولت تحت هر عنوان از قبیل حقوق و مزایا، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، حق الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش و کارانه اعم از مستمر یا غیر مستمر که به صورت نقدی و غیر نقدی، از یک یا چند منبع در بخش دولتی و یا غیر دولتی، چه از کارفرمای اصلی و یا غیر اصلی موضوع تبصره 1 ماده 86 ق.م.م باشد، پس از کسر معافیتهای مصرح در قوانین، به شرح زیر تعیین شده است:

از مبلغ (ريال) تا مبلغ (ريال) نسبت به مازاد (ريال) نرخ مالیات
1 2,880,000,000 0
2,880,000,001 3,600,000,000 2,880,000,000 10%
3,600,000,001 4,560,000,000 3,600,000,000 15%
4,560,000,001 6,000,000,000 4,560,000,000 20%
6,000,000,001 8,000,000,000 6,000,000,000 25%
8,000,000,001 بیش از 8,000,000,000 8,000,000,000 30%
احکام مالیاتی قانون بودجه 1404: جدول نرخ مالیات حقوق

لازم است بدانید: تمامی افرادی كه در بخشهای دولتی و غیر دولتی تحت هر عنوان از جمله ساعتی، روزمزد، قراردادی، حق التدريس، حق التحقيق، حق الزحمه، حق نظارت، حق التاليف و پاداش شورای حل اختلاف دريافتی دارند، نیز مشمول مالیات حقوق هستند. اعضای هيئت علمی دانشگاهها، موسسات پژوهشی و آموزشی، پزشکان عمومی متخصص و فوق تخصص بالينی تمام وقت جغرافیایی و قضات دادگستری از شمول اين حكم مستثنی و مشمول ماده 85 ق.م.م هستند. ضمنا ماليات قراردادهای پژوهشی كماكان مشمول حكم تبصره 2 ماده 86 ق.م.م الحاقی 1396/4/27 است.

همچنین حق السعی به استثنای مزد، حقوق و پاداش و اضافه کار، رفاهی و انگیزشی بهره‌وری، فوق العاده، حق التدريس، حق التحقیق، حق پژوهش و حق کشیک پس از اعمال سقف معافیت به تناسب اقلام مذکور و اقلام صدر این بند مشمول مالیات به نرخ 10% می‌شود.

3- برای تعيين ماليات بر مجموع درآمد ياد شده، پرداخت كنندگان حقوق قبل از هر پرداخت يا تخصيص آن مكلفند فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان و میزان پرداخت یا تخصیص را برای محاسبه و تعیین مالیات متعلق به سامانه سازمان مالیاتی ارسال نمایند. از تاريخ اعلام ميزان ماليات مربوط به هر كارفرما در سامانه حداكثر تا پایان ماه بعد پرداخت کننده باید نسبت به کسر و پرداخت مالیات اعلامی اقدام نماید. رعایت ترتیبات مذکور، جایگزین تکالیف مقرر در ماده 86 ق.م.م می‌شود. در صورت عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر، سازمان مالیاتی از طریق عملیات اجرای وصول مالیات نسبت به وصول آن اقدام می‌نماید.

4- درآمد حاصل از عناوین بر شمرده شده فوق و سایر عناوین که از مصادیق درآمد مواد 82 و 83 ق.م.م نباشند، کماکان و همانند سالهای گذشته مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.

بند ژ تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: نحوه محاسبه نرخ استرداد ارزش افزوده کالاهای خاص

نرخ استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده کالاهای موضوع بند «الف» ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده که به عنوان ماده اولیه اصلی تولید به کار برده می‌شود، بر اساس نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده کالای تولیدی آن واحد محاسبه می‌گردد.

بند ش تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: مالیات منافع حاصل از نگهداری وجوه در بازار سرمایه

هر گونه منافع حاصل از نگهداری وجوه اشخاص در اتاقهای پایاپای در بازار سرمایه به عنوان درآمد، در صورتهای مالی ثبت و مشمول مالیات بر درآمد می‌شود. این منابع بر اساس ردیف مربوط با تصویب هیئت وزیران صرف افزایش سرمایه بانکهای دولتی جهت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه می‌شود.

بند ض تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی

در سال 1404، نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی به استثنای کالاهای موضوع بند «خ» تبصره 2 این قانون که بر مبنای نرخ ترجیحی واحد محاسبه می‌شود، بر اساس میانگین نرخ ارز مرکز مبادله طلا و ارز در اسفندماه 1403 است.

بند ط تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: تعیین تکلیف ارزش افزوده بند پ ماده 10 قانون مالیات بر ارزش افزوده

بند «پ» ماده 10 قانون مالیات بر ارزش افزوده الحاقی به موجب بند «ب» ماده 21 قانون تامین مالی تولید و زیر ساختها، مشمول کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود.

بند ع تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: تخصیص مالیات وصول شده به تفکیک استان

در راستای بند «پ» ماده 17 قانون برنامه هفتم پیشرفت در صورت تحقق درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در شش ماهه اول تا پایان شهریور ماه و در شش ماهه دوم تا 27 اسفندماه به بیش از 100% ارقام مصوب مندرج در جدول شماره 5 این قانون، این ارقام به سرجمع منابع مالیاتی و همچنین مصارف اضافه شده و به صورت کامل تخصیص می‌یابد.

درآمدهای مالیاتی وصول شده مازاد بر 100% مذکور به صورت 50% طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای همان استان با اولویت مناطق محروم و 50% طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سایر استانها با اولویت مناطق محروم توزیع می‌شود. رعایت سایر قوانین از جمله ماده 23 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 1393/12/4 با اصلاحات و الحاقات بعدی در خصوص طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مذکور الزامی است.

سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است گزارش تفصیلی عملکرد توزیع درآمدهای مالیاتی وصول شده مازاد بر 100% مذکور را هر سه ماه یکبار به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

بند غ تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: تمدید قانون تسهیل تکالیف مودیان برای سال 1404

ماده 2 قانون تسهيل تكاليف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 1402/8/23 با اصلاحات و الحاقات بعدی در سال 1404 جاری بوده و جریمه‌های موضوع جزء 3 بند ب ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده را نیز شامل می‌شود.

همچنین در ماده 3 قانون مذکور عبارت تا پایان سال 1403 به عبارت تا پایان آذرماه سال 1404 و در ماده 4 عبارت تا پایان سال 1403 به عبارت تا پایان سال 1404 تغییر می‌یابد. جریمه موضوع ماده 22 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 1398/7/21 با اصلاحات و الحاقات بعدی به ردیف درآمدی مربوط واریز می‌گردد.

بند ف تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: معافیت ارزش افزوده کالاها و خدمات شرکتهای تامین کننده طرحهای شرکتهای خارجی

آن بخش از کالاها و خدمات شرکتهای ایرانی طرف قرارداد با شرکتهای خارجی که کالاها و خدمات مورد نیاز شرکتهای پیمانکاری خارجی را در طرحهای مورد تعهد طرف خارجی، تامین می‌نمایند، با تایید شورای اقتصاد مشمول تبصره 3 ماده 10 قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند.

بند ق تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: مالیات برای تحقق خودکفایی

وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است در راستای حمایت از بخش دام، طیور و آبزیان کشور و تحقق خودکفایی تولید گوشت قرمز و افزایش ضریب خود اتکایی روغن و دانه‌های روغنی تولید میوه‌های گرمسیری و همچنین تولید شکر کشور و گوشت سفید معادل 1% از ارزش واردات نهاده‌های دامی شامل ذرت، کنجاله، سویا، جو، روغن، دانه‌های روغنی، میوه‌های گرمسیری، شکر، برنج و پنبه را اخذ و مبالغ حاصل را به ردیف درآمد هزینه‌ای مربوط واریز نماید.

بند ک تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: کاهش نرخ مالیات فعالیتهای تولیدی

در راستای تحقق سیاستهای حمایت از تولید نرخ مالیات موضوع ماده 105 ق.م.م اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیتهای تولیدی در سال 1403، پنج واحد درصد کاهش می‌یابد. این بخشودگی علاوه‌بر سایر معافیتها و بخشودگی‌ها و مشوقهای قانونی اشخاص مذکور اعمال خواهد شد.

بند گ تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: تخصیص مالیات ارزش افزوده برای فعالیتهای جوانان

در اجرای بند «ث» ماده 78 قانون برنامه هفتم پیشرفت، 0.27% از کل 9% مالیات بر ارزش افزوده برای ساماندهی امور جوانان و ترویج و تعمیم فعالیت بدنی و همگانی شدن ورزش به ردیف درآمدی مربوط در جدول شماره 5 این قانون واریز و به وزارت ورزش و جوانان به میزان 40% بابت ورزش و 20% بابت ترویج تسهیل آموزش و مشاوره‌های پیش از ازدواج و انتخاب همسر و وزارت آموزش و پرورش به میزان 40% پرداخت می‌شود. پرداخت هرگونه وجهی از این محل به ورزش حرفه‌ای ممنوع و در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی است.

بند و تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: نرخ صفر سود تسعیر ارز بانک مشترک ایران و ونزوئلا

سود ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مشترک ایران- ونزوئلا از سال 1400 به بعد مشمول مالیات با نرخ صفر است.

بند ه تبصره 1 قانون بودجه 1404 کل کشور: معافیت مالیاتی فرزندآوری

در راستای تحقق ماده 18 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 1400/7/24 با اصلاحات و الحاقات بعدی اشخاص حقیقی موضوع ماده 84 ق.م.م با رعایت شرایط مذکور در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ازای فرزند سوم و بیشتر که از آبان سال 1400 به بعد متولد شده‌اند، به ازای هر فرزند، مشمول 15% افزایش در تخفیف مالیاتی می‌شوند.

تبصره 2: تامین مالی داخلی و خارجی

بند ب تبصره 2 قانون بودجه 1404 کل کشور: تخصیص اسناد مالی اسلامی در تامین اعتبار طرحهای تملک دارایی سرمایه ای

به منظور تسریع در تامین اعتبار طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به ویژه برای مناطق سردسیر به وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) اجازه داده می‌شود با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور اسناد اعتباری و اوراق مالی اسلامی درون سالی مازاد بر سقف اوراق ردیف مربوط را با استفاده از ظرفیت نظام بانکی کشور به پشتوانه مانده حساب خزانه نزد بانک مرکزی در سقف اعتبارات ردیفهای مربوط در این قانون، منتشر و پس از تخصیص سازمان مذکور به طرحهای تملک داراییهای سرمایه‌ای ملی و استانی پرداخت نماید.

این اسناد قابلیت تسویه مطالبات مالیاتی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی را دارد. سررسید این اوراق حداکثر تا پایان اسفندماه سال 1404 بوده و غیر قابل تمدید است. سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلفند اوراق موضوع این بند را با اعتبارات مصوب و در سقف آن تسویه نمایند.

بند ت تبصره 2 قانون بودجه 1404 کل کشور: مالیات اوراق مالی اسلامی دولت

اوراق مالی اسلامی دولت و كارمزد تعهد پذيره‌نويسی و كارمزد معامله‌گران اوليه اوراق مالی اسلامی دولت و شهرداری‌ها (منتشرشده در سال 1404) مشمول ماليات به نرخ صفر می‌شود. همچنين معاملات بين اركان انتشار و دريافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به انتشار اوراق موضوع اين تبصره، صرف نظر از استفاده يا عدم استفاده از نهادهای واسط، مشمول معافيت‌ها و مستثنيات حكم ماده 14 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقای نظام مالی كشور مصوب 1394/2/1 می‌شود. انتشار تمامی انواع اوراق مالی اسلامی دولت اعم از اسناد خزانه اسلامی و اوراق مرابحه عام مشمول حكم ماده 27 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ايران مصوب 1384/9/1 است. اوراق مالی اسلامی منتشره شهرداریها نیز مشمول ماده 27 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران است.

جزء 2 بند ع تبصره 2 قانون بودجه 1404 کل کشور: تهاتر بدهی مالیاتی با مطالبات از دستگاههای دولتی

در اجرای ماده 24 قانون برنامه هفتم پیشرفت و نظم بخشی به تعهدات و تادیه بدهی دولت به دولت اجازه داده می‌شود در صورت درخواست متقاضیان مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی خصوصی و تعاونی و عمومی غیر دولتی که در چهارچوب قوانین و مقررات تا پایان سال 1402 ایجاد شده از جمله مطالبات نهادهای عمومی غیر دولتی شهرداری‌ها، ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و شرکتهای تابعه آستان قدس رضوی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبياء (ص) را از طریق نقدی، اسناد خزانه و اوراق مالی اسلامی، سهام با رعایت قانون نحوه اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، تهاتر با اموال و بدهی اشخاص فوق به دولت از جمله بدهی‌های مالیاتی و عوارض قانونی سهم دولت و نیز ظرفیت بند «ت» ماده 24 قانون برنامه هفتم پیشرفت، تا سقف پانصد هزار میلیارد ( 500,000,000,000,000) ریال تسویه کند.

تبصره 3: نفت و روابط مالی آن با دولت و هدفمندسازی یارانه ها

جزء 2-2 بند الف تبصره 3 قانون بودجه 1404 کل کشور: نرخ صفر مالیاتی برای منابع حاصل از صادرات نفت خام

وزارت نفت مکلف است ظرف 9 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون بودجه، نسبت به عقد قرارداد با شرکت ملی نفت ایران در خصوص میادین نفتی و گازی کشور اقدام نماید؛ تا زمان اجرائی شدن این قراردادها، سهم على الحساب شرکت ملی نفت ایران از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) به میزان 14.5% و نیز سهم شرکت دولتی ذی ربط وزارت نفت در امور گاز از محل منابع حاصل از خالص صادرات گاز (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) 14.5% تعیین می‌شود.

جزء 4-1 بند ب تبصره 3 قانون بودجه 1404 کل کشور: تخصیص منابع حاصل از ارزش افزوده فروش گاز و جریمه تاخیر در پرداخت

کلیه منابع حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی به ردیف مربوط واریز می‌شود، روش محاسبه نرخ خوراک و سوخت گاز طبیعی به صنایع در سال 1404 مشابه سال 1403 است. منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به استثنای عوارض شهرداریها دهیاریها و سلامت بابت فروش داخلی گاز طبیعی سهم دولت مستقیما به ردیف درآمدی مربوط واریز و بر اساس تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه می‌شود.

برای معوقات گازبها ناشی از پرداخت پس از موعد به هر دلیل، مشابه نرخ جریمه ماده 190 ق.م.م اصلاحی مصوب 1380/11/27 محاسبه و از بدهکاران اخذ می‌گردد.

جزء 4-1 بند ت تبصره 3 قانون بودجه 1404 کل کشور: حذف ارزش افزوده سهم دولت از واردات بنزین ویژه در جایگاههای مشخص

به منظور تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور به شرکتهای دولتی تابعه ذیربط وزارت نفت اجازه داده می‌شود نسبت به واردات خرید و تهاتر فرآورده‌های نفتی در سقف ردیفهای در نظر گرفته شده با رعایت اصل 53 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید و دستگاههای ذی ربط نیز راهکارهای بهینه سازی و کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی به شرح زیر را با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی و سایر دستگاههای اجرائی ذی‌ربط، انجام دهند.

1-4- اعطای مجوز به بخش خصوصی برای واردات و عرضه بنزین ویژه (اکتان بالا) در جایگاههای مشخص با معافیت از پرداخت سهم دولت از مالیات بر ارزش افزوده و به قیمت تمام شده با لحاظ سود متعارف.

آیین نامه اجرائی این جز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت نفت و سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی تدوین شده و حداکثر 2 ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

جزء 6 بند ر تبصره 3 قانون بودجه 1404 کل کشور: تخصیص ارزش افزوده برای آسفالت معابر و جاده ها

در سال 1404 وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ دویست و پنجاه هزار میلیارد ریال نفت خام از محل منابع اختیار شرکت ملی نفت ایران را در اختیار پالایشگاهها قرار داده و معادل آن از ابتدای سال 1404 مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) با 50% قیمت به بازار (بورس) به صورت ماهانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از دستگاههای ذیل قرار دهد. این وزارتخانه بر اساس گزارش اجرای برنامه مصوب هر دستگاه به صورت مرحله‌ای قیر مورد نیاز را به دستگاههای اجرائی موضوع این بند تخصیص می‌دهد. سهم دستگاههای اجرائی به شرح زیر است:

6- وزارت صنعت، معدن و تجارت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران برای آسفالت معابر خیابانها و جاده‌های دسترسی شهرکها و نواحی صنعتی؛ 1% هزینه تبدیل مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) به قیر یا خاکپوش (مالچ) با احتساب مالیات بر ارزش افزوده 20% وزنی محاسبه می‌شود.

تبصره 5: اعتبارات

جزء 1 بند خ تبصره 5 قانون بودجه 1404 کل کشور: کاهش معافیتهای غیرضروری مالیاتی

دولت مکلف است در راستای اجرای مواد 26 و 27 قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت و افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه، ترتیبات قانونی لازم جهت ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و کاهش معافیت‌های غیر ضرور را تا پایان شهریور ماه به عمل آورد.

تبصره 8: آموزش، پرورش و فرهنگ

بند د تبصره 8 قانون بودجه 1404 کل کشور: تخصیص ارزش افزوده برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس و دانشگاهها

در راستای بند «ت» ماده 92 قانون برنامه هفتم پیشرفت، به منظور تخریب و بازسازی و مقاوم سازی و تامین تجهیزات آموزشی مدارس و دانشگاهها، دولت مکلف است دو دهم واحد درصد (0.2%) از محل مالیات بر ارزش افزوده موجود را به آموزش و پرورش (سازمان توسعه و نوسازی و تجهیز مدارس کشور) و دانشگاههای فرهنگیان شهید رجایی و ملی مهارت اختصاص دهد.

تبصره 13: حمایت اجتماعی

بند ت تبصره 13 قانون بودجه 1404 کل کشور: تخصیص مالیات بر ارزش افزوده برای حمایت از معیشت محرومان

در جهت اجرای اهداف برنامه هفتم مبنی بر کاهش فقر مطلق، دولت مکلف است از محل منابع حاصل از حذف یارانه نقدی دهکهای هشتم، نهم و دهم، ماده 45 قانون مالیات بر ارزش افزوده و بازنگری در سیاستهای حمایتی نقدی و غیر نقدی حداقل به میزان چهارصد هزار میلیارد 400,000,000,000,000 ریال بسته حمایت از معیشت محرومان از جمله حمایت از حداقل 400,000 خانوار دچار فقر شدید به تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند و بر اساس نیازمندیابی فعال با مشارکت خیرین و سازمانهای مردم نهاد در قالب سامانه پنجره واحد خدمات حمایتی موضوع بند «ب» ماده 31 قانون برنامه هفتم پیشرفت) شناسایی می‌شوند و همچنین افزایش اعتبار کالابرگ برای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی و یا عضو سه دهک پایین درآمدی را از خرداد ماه سال 1404 اجرائی نماید.

تبصره 14: برق و انرژی هسته ای

بند ب تبصره 14 قانون بودجه 1404 کل کشور: نرخ صفر مالیاتی برای درآمد سازمان انرژی اتمی

سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است جهت توسعه صنعت هسته‌ای و تسریع در اجرای طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از طریق شرکت‌های تابعه مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا را پس از جداسازی و فراوری مطابق با قوانین و مقررات به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌ها شامل قیمت تمام شده کالا و خدمات فروش رفته، اداری- عمومی و توزیع و فروش و با پرداخت حقوق دولتی مطابق با ماده 14 قانون ،معادن، اصلاحی 1394/2/1، به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند تا مطابق بودجه سالانه آن سازمان جهت سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و ردیف‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت توسعه صنعت هسته‌ای، چرخه سوخت، خرید کیک زرد با منشا داخلی یا خارجی خرید مواد معدنی دارای مواد پرتوزا با منشا داخلی یا خارجی و یا تملک سهام معادن پرتوزا و شرکتهای مرتبط با چرخه سوخت را بر اساس موافقتنامه‌های مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه نماید.

منابع حاصل به حساب افزایش سرمایه دولت در شرکت منظور می‌گردد و معاف از تقسیم سود سهام دولت است و مالیات آن با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

تبصره 16: سلامت

بند ت تبصره 16 قانون بودجه 1404 کل کشور: دریافت عوارض مازاد برای کالاهای آسیب رسان به سلامت

در اجرای بند 10 سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، عوارض کالاهای آسیب رسان موضوع ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مصوب 1394/12/4 حداقل 2% و حداکثر 10% تعیین می‌گردد. سازمان مالیاتی مکلف است علاوه‌بر مالیات و عوارض موضوع ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/3/2 نسبت به وصول عوارض موضوع این بند اقدام نماید. منابع حاصل از اجرای این بند در اختیار وزارتخانه‌های بهداشت درمان و آموزش پزشکی 70%، آموزش و پرورش 20% جهت زیر ساخت بهداشتی مدارس و ورزش و جوانان 10% قرار خواهد گرفت تا در چهارچوب ماده 48 قانون مذکور هزینه گردد.

قانون بودجه سال 1404 PDF

همراهان گرامی، تا اینجا احکام مالیاتی قانون بودجه 1404 در اختیار شما قرار گرفت؛ برای اطلاع شما از شرح کامل قانون بودجه 1404، متن کامل احکام بودجه 1404 به صورت PDF قرار داده‌ایم.

برگرفته از : https://persianhesab.com

Please follow and like us:
Pin Share

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://ehteyaj.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-21 http://doabsar.irبه کدشامد:1-1-750014-65-0-20 http://eghtesa3.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-11 http://etabar.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-10 http://namouneh.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-16 http://koudehi.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-15 http://mosabbeb.irبه کد شامد1-1-750014-65-0-9 http://namooneh.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-12 http://adeli16559.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-14 http://tarazmani.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-13 http://zapah.ir به کدشامد: 1-1-750014-65-0-18 http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com http://zapah.ir http://doabsar.ir قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

RSS
EMAIL