ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://eghtesadi1.ir http://doabsar.ir http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تخفیف بدهی های های دولت به تامین اجتماعی از جیب بازنشستگان و کارگران؟!

0
Spread the love

دولت باید بدهی‌های خود را با استفاده از محاسبات دقیق و استاندارد، به‌ویژه با احتساب سود مرکب، محاسبه کرده و مبلغ دقیق بدهی‌های خود را رسما اعلام کند. این کار نه تنها شفافیت را افزایش می‌دهد بلکه موجب افزایش اعتماد عمومی به دولت خواهد شد.

علا مينايي مشاور حقوقي كانون عالي كارگران بازنشسته تامين اجتماعي كشور در يادداشتي براي عصر خبر درباره بده يهاي دولت به سازمان تامين اجتماعي نوشت:
مقدمه: در سال‌های اخیر، مسئله بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی کشور بوده است. این بدهی‌ها نه تنها به آینده سازمان تأمین اجتماعی آسیب می‌زند، بلکه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم زندگی حدود ۵۰ میلیون‌ بازنشسته، مستمری بگیر،از کار افتاده، بیمه شده و کارفرما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با توجه به اهمیت این مسئله، بر خود لازم می‌دانم تا به عنوان وکیل جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی کشور، ضمن بررسی ارقام و نظرات مختلف مقام های دولتی، به بررسی دقیق بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخته و تأکید کنم که پرداخت به موقع و صحیح این بدهی‌ها از اولویت‌های اصلی کشور باید باشد.
۱. بدهی‌های تاریخی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و تأثیر آن بر بازنشستگان و بیمه شدگان : سازمان تأمین اجتماعی، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای تأمین‌کننده رفاه اجتماعی و مالی میلیون‌ها شهروند، به‌ویژه بازنشستگان کشور، سال‌هاست که با مشکلات مالی ناشی از بدهی‌های معوقه دولت روبه‌رو است. این بدهی‌ها که ناشی از عدم پرداخت سهم دولت از حق بیمه‌ها به سازمان تأمین اجتماعی است، باعث شده که سازمان نتواند منابع مالی لازم را برای تأمین مستمری‌های بازنشستگان و سایر بیمه شدگان را تأمین کند. دولت همواره از پرداخت‌های نسیه خود به سازمان تأمین اجتماعی خودداری کرده و در برخی موارد، پرداخت‌های انجام‌شده به‌جای نقدی، به‌صورت سهام و اوراق قرضه بوده است. در این راستا، بازنشستگان و سایر بیمه شدگان به‌عنوان دریافت‌کنندگان اصلی خدمات سازمان تأمین اجتماعی، از نبود منابع کافی و پرداخت به موقع مستمری‌ها و ارائه تسهیلات و خدمات رفاهی و تکلیفی رنج می‌برند.
۲. تضاد در آمارهای بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی: رئیس مجلس در سخنانی در کمیسیون اجتماعی مجلس در حضور وزیر کار، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان مجلس از بدهی ۲۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی صحبت کرده است، در حالی مقام های بازنشستگی و کارگری کشور بارها بر بدهی ۱۰۰۰ همتی دولت به تامین اجتماعی گفته اند که این تضاد در آمار، نشان از عدم شفافیت و عدم دقت در محاسبات دولت دارد.از سویی دیگر برخی از کارشناسان تامین اجتماعی و مقام های کانون بازنشستگان ارزش واقعی بدهی دولت به سازمان را حدود ۳۵۰۰ همت اعلام کرده اند. به عنوان وکیل جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی کشور، تأکید می‌کنم که ارقام غیرشفاف و دست‌کاری‌شده، نه تنها اعتماد عمومی را به مقام های دولتی کاهش می‌دهند بلکه موجب تضعیف حقوق بازنشستگان و سایر بیمه شدگان می‌شوند. عدم تعیین دقیق میزان بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی، باعث می‌شود که پرداخت مطالبات بازنشستگان و سایر خدمات گیرندگان به تأخیر بیافتد و این امر تبعات منفی بر معیشت و رفاه این قشر از جامعه خواهد داشت.
۳. نقد نحوه محاسبه بدهی‌ها و سود مرکب: یکی از موضوعات حیاتی در بحث بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی، نحوه محاسبه این بدهی‌ها است. یکی از نکات مهم که باید به آن اشاره کرد، بحث سود مرکب است. دیوان محاسبات به درستی نقد کرده است که در محاسبه برخی از بدهی‌ها، سود مرکب لحاظ نشده است. سود مرکب باید به‌عنوان یک بخش اصلی از محاسبات بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شود، چرا که این بدهی‌ها از سال‌ها پیش معوق بوده‌اند و باید به‌طور واقعی و مطابق با استانداردهای حسابداری بین‌المللی محاسبه شوند. اگر سود مرکب در نظر گرفته نشود، دولت قادر خواهد بود که ارقام پایین‌تری را برای بدهی‌های خود اعلام کند که این موضوع به ضرر بازنشستگان و بیمه شدگان خواهد بود. چرا که در این صورت، سازمان تأمین اجتماعی مجبور خواهد بود با منابع مالی کمتر، تعهدات خود را نسبت به بازنشستگان  و کارگران به انجام برساند. از این‌رو، باید تأکید کنم که هرگونه تخفیف در محاسبات سود بدهی‌ها و عدم توجه به سود مرکب، برخلاف منافع بازنشستگان و حقوق آن‌ها است. به‌عنوان وکیل جامعه بازنشستگان، خواستار محاسبه دقیق و کامل بدهی‌های دولت با در نظر گرفتن سود مرکب هستم تا سازمان تأمین اجتماعی بتواند منابع کافی را برای پرداخت مستمری‌ها و خدمات به بازنشستگان و سایرین را فراهم کند.

۴. پیشنهادات برای بهبود وضعیت: برای حل مشکل بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی و تأمین حقوق بازنشستگان، و مستمری بگیران ،و ازکارافتادگان ،پیشنهاد می‌شود که:

1. محاسبه دقیق بدهی‌ها با لحاظ کردن سود مرکب: دولت باید بدهی‌های خود را با استفاده از محاسبات دقیق و استاندارد، به‌ویژه با احتساب سود مرکب، محاسبه کرده و مبلغ دقیق بدهی‌های خود را رسما اعلام کند. این کار نه تنها شفافیت را افزایش می‌دهد بلکه موجب افزایش اعتماد عمومی به دولت خواهد شد.
۲. پرداخت به‌موقع و کامل بدهی‌ها: دولت باید هرچه سریع‌تر به تعهدات خود در قبال سازمان تأمین اجتماعی عمل کند و از ایجاد بدهی‌های جدید جلوگیری نماید. پرداخت به‌موقع بدهی‌ها، نقش مهمی در حفظ تعادل مالی سازمان تأمین اجتماعی و تأمین مستمری بازنشستگان  ومستمری بگیران دارد.
۳. شفاف‌سازی گزارش‌ها و آمارها: مقام های دولتی باید گزارش‌های مالی خود را شفاف‌تر و دقیق‌تر ارائه دهند تا هیچ‌گونه ابهامی در ارقام بدهی‌ها وجود نداشته باشد. این کار به جلوگیری از هرگونه دست‌کاری در آمارها و اطمینان از پرداخت صحیح مطالبات بازنشستگان  تامین اجتماعی کمک خواهد کرد. نتیجه‌گیری: با توجه به غیر شفاف بودن آمارهای مختلف بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی و نحوه محاسبه این بدهی‌ها، لازم است که دولت به تعهدات خود در قبال بازنشستگان و سازمان تأمین اجتماعی عمل کرده و مطالبات آن‌ها را به‌طور شفاف و دقیق اعلام و پرداخت نماید. تنها در این صورت است که می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که حقوق بازنشستگان به‌طور کامل و به‌موقع تأمین می‌شود. من به عنوان وکیل جامعه بازنشستگان کشور، بر این باورم که اصلاحات لازم در نحوه محاسبه بدهی‌ها و پرداخت آن‌ها باید با هدف حمایت از حقوق بازنشستگان صورت گیرد. این موضوع به‌ویژه با توجه به مشکلات معیشتی این قشر از جامعه، بسیار حیاتی است و نیازمند توجه فوری و جدی مقامات دولتی است.
برگرفته از : https://asrkhabar.com/fa/news/711465

Please follow and like us:
Pin Share

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://ehteyaj.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-21 http://doabsar.irبه کدشامد:1-1-750014-65-0-20 http://eghtesa3.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-11 http://etabar.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-10 http://namouneh.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-16 http://koudehi.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-15 http://mosabbeb.irبه کد شامد1-1-750014-65-0-9 http://namooneh.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-12 http://adeli16559.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-14 http://tarazmani.irبه کدشامد: 1-1-750014-65-0-13 http://zapah.ir به کدشامد: 1-1-750014-65-0-18 http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com http://zapah.ir http://doabsar.ir قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

RSS
EMAIL