بانکداری و فعالیتهای بانکی امروزه بسیار گسترش یافتهاند و انواع بانک ها با اهداف و قوانین گوناگون شکل گرفتهاند. در واقع مفهوم بانکداری، فراتر از آن چیزی است که بیشتر مردم فکر میکنند. برای آشنایی با انواع بانک ها و خدمات آنها، ادامهی این مطلب را بخوانید.
مفهوم بانکداری فراتر از آن چیزی است که بیشتر مردم میاندیشند. همهی بانکها ساختار مشابه ندارند و برای اهداف یکسان تأسیس نمیشوند. برخی از انواع بانک برای پاسخگویی به نیازهای افراد بر اساس محل زندگی آنها تاسیس میشوند، برخی دیگر برای سرمایهگذاران مناسباند. تعدادی از بانکها برای کارمندان و کارکنان یک شرکت یا صنعت خاص تأسیس میشوند و برخی دیگر برای پاسخگویی به نیازهای بانکی در تجارت ایجاد میشوند. در یادداشت قبل با بانک های محلی و بانک سرمایهگذاری آشنا شدیم. در ادامه، بانکداری خرد و بانک تجاری را معرفی میکنیم.
بانکداری خرد
این بانکها، نهادهایی هستند که مستقیما به مشتریان خدمات ارائه میدهند، مثل افتتاح و بررسی حسابها، ارائهی حوالههای بانکی، ارائهی کارت اعتباری و گاهی خدمات وام و بازنشستگی. این بانکها میتوانند بانکهای محلی بدون شعبه باشند یا یک شعبه از بانکهای تجاری یا بانکهای دولتی که برای ارائهی خدمات به مشتریان شخصی و محلی تأسیس میشوند.
اتحادیههای اعتباری و بانکهای ارائهدهندهی وام و سپردهی سرمایه هم میتوانند زیرمجموعهی بانکداری خرد قرار بگیرند؛ البته اتحادیههای اعتباری عموما خدمات سرمایهگذاری و تجارت را هم هدایت میکنند. بانکداری خرد در صنعت بانکداری به عنوان بازویی برای بازاریابی انبوه بانکها شناخته میشود که خدمات مختلف را در مکان واحد به مشتریان عرضه میکنند و همهی تراکنشهای مالی مشتریان را در یک بانک انجام میدهند.
بسیاری از خردهبانکها خدمات کوچک تجاری مثل ارائهی وام یا خطوط اعتباری را به سایر خدمات خود مثل رسیدگی به حسابهای بانکی افزودهاند تا مشتریانی را که علاوه بر رسیدگی به حسابهای شخصی به خدمات بانکی دیگری هم احتیاج دارند، حفظ کنند. مشاغل موجود در خردهبانکها عبارتاند از مدیران شعبهها، مسئولان وام، تحویلداران و مشاغل مدیریتی متعدد.
معمولا خردهبانکها ساختمانی دارند که بهراحتی در دسترس مشتریان است، اما بانکهای مجازی و آنلاین هم روزبهروز در حال توسعه هستند که خدمات خود را فقط از طریق اینترنت یا تلفن ارائه میکنند و هیچ مکان مشخصی ندارند که مشتریان به طور فیزیکی به آنها مراجعه کنند.
این بانکها خدماتی از قبیل نگهداری حسابها، ارائهی وام، پرداخت حوالههای بانکی و سایر خدمات بانکداری را میتوانند به مشتریان ارائه دهند اما خدمات تجاری و خدمات مربوط به شرکتهای تسویهی وجوه را معمولا انجام نمیدهند.
خردهبانکها با ارائهی خدماتی مثل حسابهای بازنشستگی، صندوقهای سرمایهگذاری مشترک، صندوقهای سرمایهگذاری بازار پول و گواهی سپرده، خدمات سرمایهگذاری و کارگزاری را نیز به مشتریان عرضه میکنند. خدمات کارگزاری در خردهبانکها، معمولا به جای مدیریت سرمایهگذاری و کارگزاری واقعی، از طریق رسیدگی به خرید و فروش و قراردادهای مشتریان انجام میشود. زمانی که یک خردهبانک، خدماتی از قبیل وامهای تجاری یا سرمایهگذاری و بازنشستگی را به مشتریان ارائه میکند، شاید به دلیل محدودیت قوانین و کمبود منابع، این خدمات را در قالب یک عرضهکنندهی ثالث یا بانک مادر ارائه میدهد.
امروزه با گسترش استفاده از اینترنت، خدمات بانکداری آنلاین و دستگاههای خودپرداز، خردهبانکهای کمتری در یک مکان فیزیکی فعالیت میکنند. امروزه به طور فزاینده بانکها و نهادهای تجاری از مشتریان میخواهند تا برای دریافت خدمات بانکی از خدمات پرداخت مستقیم، دستگاههای خودپرداز، گوشیهای هوشمند و اینترنت استفاده کنند.
مشتریانی که به اینترنت دسترسی ندارند یا توانایی استفاده از آن را ندارند در بانکهای فیزیکی پذیرفته میشوند اما به مرور زمان در آینده، بانکهای کمتری خدمات فیزیکی بانکداری را به رایگان در اختیار مشتریان قرار خواهد داد.
بانک تجاری
از بانکداری خرد و تجاری چه میزان آگاهی دارید؟
بانک تجاری، یک نهاد مالی است که با نگهداری سپردهها و ارائهی وام به مشتریان درآمد کسب میکند و خدمات مالی مختلفی را به مشتریان عرضه میکند و با سرمایهگذاری سپردهها به سود دست مییابد. مشتری بانک تجاری خدمات مشابه خرده بانکها را دریافت میکند، مثل سپردهگذاری و رسیدگی به حسابها، گواهی سپرده، دریافت وام، خدمات کارتهای اعتباری و پیشپرداخت.
تفاوت اصلی این دو نوع بانکداری این است که بانکهای تجاری معمولا بر مشتریان تجاری و وامهای کوتاهمدت یا خطوط اعتباری برای شرکتها تمرکز دارند. یک بانک تجاری میتواند یک بانک محلی مجزا یا شعبهای از بانکهای ملی و دولتی یا اتحادیههای اعتباری باشد. مشاغل موجود در این بانک با سایر بانکها یکسان است. بانکهای تجاری بر خلاف بانکهای سرمایهگذاری، معمولا با استفاده از منابع موجود و سرمایههای خود و درآمد حاصل از سرمایهگذاری به مشتریان وام میدهند و سرمایهی خارجی جذب نمیکنند.
امروزه برای مشتریان تفاوت بین اتحادیههای اعتباری، بانکهای تجاری، خردهبانکها و مؤسسات مالی ارائهدهندهی وام کمی مبهم است. چرا که همهی این نهادهای مالی به نظر میرسد که خدمات یکسانی ارائه میکنند. تفاوت اصلی این بانکها در قوانینی است که امنیت حسابها و فعالیتهای انجام شده در پشت صحنهی بانکها را تأمین میکند. یک مشتری آگاه، باید برای انتخاب بهترین بانک که خدماتی متناسب با نیازهایش ارائه میکند تحقیق کند و مطمئن شود که بانک یا مؤسسهی انتخاب شده قابل اطمینان است و خدمات مورد نیاز را به راحتی به مشتریان ارائه میکند.
برگرفته از: bankingcareersinfo
به نقل از chetor.com
منبع : http://tabnakeghtesadi.ir/fa/news/708281